Wednesday, Jul 28, 2021

صفحه نخست » قالیباف: مسدود سازی اینستاگرام و واتس‌اپ برنامۀ مجلس نیست؛ اعتراض‌های گسترده به طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی»

ghalibaf.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - یک روز پس از تصمیم نمایندگان مجلس ایران مبنی بر اجرای آزمایشی طرح جنجالی «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» که واکنش های منفی و اعتراضات گسترده ای را به دنبال داشته است، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس، اعلام کرد که «مسدود سازی اینستاگرام و واتس‌اپ برنامۀ مجلس نیست». این در حالیست که سازمان‌های حقوق بشری از جمله گزارشگران بدون مرز، چهره‌های مشهور اجتماعی،‌ فرهنگی، هنری و ورزشی، شماری از نمایندگان مجلس و چهره‌های حکومتی و حتی قرارگاه سایبری عمار، با این طرح به شدت مخالفت کرده اند.

در حالیکه طرح مجلس ایران موسوم به «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌ها» به هدف محدود کردن دسترسی مردم به رسانه‌های اجتماعی، باعث اعتراض‌های گسترده در ایران شده است، محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، روز پنجشنبه ۷ مرداد، تأکید کرد که «مسدودسازی پلتفرم‌های پرکاربرد مانند اینستاگرام و واتس اپ برنامه مجلس نیست» و از کارشناسان و فعالان این حوزه خواست تحت تأثیر «فضاسازی‌ها و مطالب خلاف واقع» موضع‌گیری نکنند.

وی در صفحه کاربری خود در اینستاگرام، دربارۀ تصمیم نمایندگان مجلس در واگذار کردن «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» به کمیسیون، مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی، نوشت: «عمدۀ ادعاهای مطرح شده درباره این طرح مطابق واقع نیست و در طرح وجود ندارد».⁣

وی افزود: «در عین حال بنظر می رسد ابهامات و اشکالاتی در این زمینه وجود داشته باشد که ضروری است حین بررسی طرح، این موضوع بررسی و اصلاح شود. تصمیم گیری درباره این پلتفرم‌ها مانند اینستاگرام و واتس‌اپ که ده‌ها میلیون نفر از آنها استفاده می‌کنند و هزاران کسب و کار در آنها جریان دارد از اهمیت زیادی برخوردار است و پیچیدگی‌های فراوانی دارد و باید در خصوص آنها متغیرهای زیادی را مدنظر قرار داد؛ لذا طرح‌ باید به گونه‌ای اصلاح شود که تصمیم‌گیری‌ نهایی درباره این پلتفرم‌ها مبتنی بر منطقی عقلانی بصورت مستقیم توسط شورای عالی فضای مجازی صورت گیرد».

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

قالیباف در ادامه تأکید کرد: «به دلیل اهمیت این مسأله برای آحاد مردم و ضرورت ابراز نظر کارشناسی، مذاکرات این کمیسیون بصورت علنی و شفاف خواهد بود و بعد از کسب نظر هیئت رئیسه مجلس، این طرح در کمیسیونی مخصوص با حضور نمایندگان منتخب از کمیسیون‌های مجلس بررسی و تصویب خواهد شد و نمایندگان دولت جدید نیز در جلسات آن حضور خواهند داشت».

گزارشگران بدون مرز: طرح صیانت از فضای مجازی، برگرفته از روش سانسور در چین است

سازمان گزارشگران بدون مرز در حساب کاربری خود در توییتر، ضمن محکوم کردن طرح صیانت از فضای مجازی، هدف از تصویب آن را مسدود سازی کامل دسترسی به شبکه های اجتماعی و اینترنت جهانی دانست و این قانون را «تبعیضِ دیجیتال» علیه حق آگاهی مردم و برگرفته از روش «سانسور در چین» خواند.

رئیس جامعه گردشگری الکترونیک: این طرح ایران را حذف می کند

حسن تقی‌زاده انصاری رییس جامعه گردشگری الکترونیک، طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران اینترنت را در تضاد با پروژه مقابله با «ایران‌هراسی» دانست و گفت: «این طرح صیانت از حقوق کاربران اینترنتی نیست بلکه ممانعت از حقوق کاربران و مردم است. با اجرای این طرح، ایران را حذف می‌کنند».

وی درباره آسیبی که طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به صنعت گردشگری وارد می‌کند، گفت: «بیش از ۹۰ درصدِ جذب گردشگر و آشنایی علاقه‌مندان به سفر، از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اتفاق می‌افتد. چنان‌چه در این فضا محدودیتی به‌وجود آید بازار گردشگری را از دست می‌دهیم و باعث می‌شویم کشورهای همسایه گردشگران ما را به‌راحتی جذب کنند و کشور ما از فهرست مقاصد گردشگری خارج شود.»

وی تأکید کرد: « با محدود کردن اینترنت بین‌المللی، سایت‌های رزرواسیونِ پروازها، هتل‌ها و خدمات مسافری نیز دچار چالش و اختلال خواهد شد. در دنیایی که دیگر دهکده جهانی محسوب می‌شود، ایجاد چنین محدودیتی منطقی نیست مخصوصا ‌که بسیاری از کسب و کارها مثل گردشگری با بحران کرونا شرایط سختی را متحمل شده‌اند».

انتقاد سیدحسن خمینی از طرح جنجالی صیانت از فضای مجازی

سید حسن خمینی در واکنش به طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی»، در صفحه اینستاگرام خود با انتشار فیلمی از سخنان خود درخصوص بی‌اثر بودن برخوردهای سلبی با تکنولوژی و فضای مجازی نوشت: بزرگترین شرط توفیق یک قانون آن است که عموم مردم آن را یک «هنجار لازم» بدانند؛ در غیر این صورت جامعه آن را «تحمیل غیرلازم» می‌داند.

در این فیلم سید حسن خمینی بیان کرده است: «ماهواره را منع کردید هست، گفتید تماس‌های تصویری نباشد، آمد. تلگرام را فیلتر کردید، هست. نوع دیگری از مدیریت را باید نشان داد، مصونیت را این بار نباید از زاویه محدودیت رفت».

اعتراضات گسترده به طرح مجلس برای سانسور شبکه های اجتماعی

در همین حال، طرح جنجالی مجلس واکنش‌های گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است و سازمان‌های حقوق بشری، چهره‌های مشهور اجتماعی،‌ فرهنگی، هنری و ورزشی، شماری از نمایندگان مجلس و چهره‌های حکومتی با این طرح به شدت مخالفت کرده اند.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در صفحه توئیتر خود با انتقاد از این طرح هشدار داد که «با ساطوری پیکر وطن را شقه شقه می‌کنیم».

قرارگاه سایبری عمار هم نیمه‌شب در کانال‌های خود در رسانه‌های اجتماعی هشدار داد که ««طرح صیانت از فضای مجازی لکه سیاه پاک نشدنی در کارنامه مجلس فعلی است. طرحی که می‌تواند مانند کشیدن ضامن یک نارنجک در دستان دولت سیزدهم عمل کند؛ حداقل به حیثیت سیاسی خودتان رحم کنید.»

حسام‌الدین آشنا، مشاور سابق حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران، نیز گفته است که «بنزین ۹۸ حتی مصوبه سران سه قوه را هم داشت ولی این طرح حتی مصوبه مجلس را هم نخواهد داشت و با تفویض اختیار به یک کمیسیون تصویب می‌شود».

همچنین سیل بی شماری از انتقادات کاربران و فعالان مدنی در کارزاری علیه این طرح جنجالی در فضای مجازی به راه افتاده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه ۶ مرداد، در پی یک رأی‌گیری، طرح موسوم به «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» را یک مرحله به احتمال اجرای آن نزدیک کردند. مجلس رأی‌گیری بعدی در مورد این طرح را به کمیسیون ویژه فرهنگی مجلس واگذار کرده است و در صورت تصویب این طرح در آن کمیسیون، مجلس می‌تواند مدتی را برای اجرای «آزمایشی» این طرح در نظر بگیرد.

منتقدان می‌گویند حامیان این طرح به دنبال اعمال فیتلرینگ گسترده‌تر و پس از آن جایگزینی برخی اپلیکیشن‌های داخلی هستند. این در حالیست که پیش از این شبکه های اجتماعی پرطرفدار دیگری مانند توییتر، تلگرام، فیسبوک و یوتیوب در ایران فیلتر شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy