Wednesday, Aug 4, 2021

صفحه نخست » سویه لامبدا: تهدید جدید کرونا برای ایران

corona.jpg رادیو زمانه - سویه لامبدای ویروس کرونا در همسایگی ایران مشاهده شده و ممکن است هر لحظه در ایران گسترش یابد. لامبادا بشدت مسری است و دانشمندان ژاپنی آن را تهدیدی بالقوه برای جامعه بشری عنوان کرده‌اند.

موارد مرگ ناشی از کرونا در ایران رو به افزایش است و مسوولان بهداشتی ایران نسبت به موج بعدی کرونا که عامل آن ممکن است سویه «لامبدا» باشد هشدار داده‌اند.

ایران در حال حاضر پیک پنجم کرونا را سپری می‌کند و عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید -۱۹ از شدید بودن پیک پنجم در مقایسه با پیک‌های قبلی این بیماری در ایران خبر داده است. عابدینی گفته هنوز سویه لامبدا وارد ایران نشده اما دستکم یک نفر در ترکیه به این سویه مبتلا شده و اگر مردم مراقب نباشند وپروتکل‌ها را رعایت نکنند لامبدا می‌تواند موج بعدی ایران باشد.

لامبدا چیست؟

سویه لامبدای ویروس کرونا نخستین بار ماه اوت سال گذشته در پرو مشاهده شد و اینک در سراسر آمریکای جنوبی گسترش یافته است.

سویه لامبدا بشدت مسری است و در مقایسه با سویه اصلی ویروس کرونا که نخستین بار در ووهان چین مشاهده شد، نسبت به واکسن مقاوم‌تر است.

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

سویه لامبدا که با نام C.37 نیز شناخته می شود به تازگی به عنوان«سویه مورد توجه» سازمان جهانی بهداشت طبقه‌بندی شده است.

گروهی از دانشمندان ژاپنی که اخیرا مطالعه‌ای بر روی این سویه انجام داده‌اند. این دانشمندان هشدارمی‌دهند که مردم احتمالا متوجه خطر و تهدید سویه لامبدا نیستند.

بر اساس این پژوهش، سه جهش در این سویه مشاهده شده که ممکن است به آنتی‌بادی‌های که بر اثر واکسن به وجود آمده‌اند حمله کنند و دو ویروس جهش یافته لامبدا مشاهده شده که بشدت مسری هستند.

دانشمندان ژاپنی می‌گویند: لامبدا به صورت بالقوه می‌تواند تهدیدی برای جامعه بشری باشد.

هنوز روشن نیست که آیا سویه لامبدا نسبت به سویه دلتا که هم اکنون در بیش از ۱۲۰ کشور جهان مشاهده شده خطرناک‌تر است یا نه.

تا اوایل ماه ژوئیه، ۸۱ درصد موارد بیماری کووید-۱۹ در پرو مربوط به سویه لامبدا بودند. این سویه در بریتانیا نیز در حال گسترش است.

در ایالات متحده آمریکا این ویروس نخستین بار ماه آوریل مشاهده شد و اینک در حال گسترش است.

سویه دلتا دیگر سویه‌ای است که در آمریکا پراکنده شده و اکنون ۸۳ درصد موارد بیماری کووید-۱۹ در آمریکا به سویه دلتا مربوط است.

پژوهش‌های متعددی در مورد این‌که واکسن تا چه اندازه ما را در برابر سویه‌های متعدد بیماری کووید-۱۹ مقاوم می‌کند در گوشه و کنار جهان در دست انجام است.

دانشمندان می‌گویند که سویه لامبدا احتمالا نسبت به واکسن مقام تر از سایر سویه‌هاست و تحقیق در مورد این که آیا سویه دلتا به ویژه در افرادی که واکسن نزده‌اند باعث موارد شدیدتر کرونا خواهد شد در جریان است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا هشدار داده است که سویه دلتا اینک سویه غالب در جهان است و احتمالا شدیدتر از سویه‌های پیشین ویروس کرونا خواهد بود.

بر اساس گزارش اخیر این مرکز افرادی که سویه دلتای ویروس آلوده شده‌اند احتمال بستری شدن آنها در بیمارستان بیشتر است.

واکسن ایمنی کامل ایجاد نمی‌کند و اثربخشی واکسن حتی در افرادی که ایمنی بدنشان ضعیف است و افراد مسن کمتر از دیگران است.

به گفته یک کارشناس مایو کلینیک افرادی که واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند اگر دچار نقص ایمنی نباشند در صورت ابتلا به ویروس یا علائمی را مشاهده نمی‌کنند یا بیماری در آن ها به صورت بسیار ملایم ظاهر خواهد شد، اما همچنان افراد واکسینه شده می‌توانند ویروس را حمل کرده و به دیگران انتقال دهند. به همین دلیل است که کارشناسان زدن ماسک و رعایت موارد ایمنی از قبیل حفظ فاصله و شستن دست‌ها را همچنان توصیه می‌کنند.

همه‌گیری ویروس کرونا حدود یک‌سال و نیم است که بر زندگی همه ما تاثیر گذاشته و اقتصاد را در هر گوشه جهان دچار بحران کرده است. نزدیک به ۱۹۹میلیون نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند. بیماری کووید-۱۹ دست‌کم چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر قربانی برجای گذاشته است.در حالیکه واکسیناسیون در سراسر جهان ادامه دارد و حدود چهار میلیارد واحد واکسن در سراسر جهان تزریق شده اما هنوز به پایان این پاندمی نرسیده‌ایم.

مسئولان سازمان جهانی بهداشت هشدار داده اند که سومین موج جهانی کرونا احتمالا بین ماه‌های اکتبر و نوامبر (مهر و آبان) خواهد آمد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy