Sunday, Aug 15, 2021

صفحه نخست » کرونا در ایران امنیتی شد؟ محمدرضا محبوب فر

MohammadReza_Mahboubfar.jpgشمار مبتلایان و جان‌ باختگان کرونا به صورت تصاعدی در حال افزایش است. بیماری خیال فروکش کردن ندارد. پنهان کردن آمار کشتار کرونا در ایران و ارسال گزارش های غیرواقعی به سازمان بهداشت جهانی موضوعی است که این روزها توسط علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران مطرح شده است. در این میان، مرگ علی سلیمانی، بازیگر مطرح سینما و تلویزیون به علت ابتلا به کرونا موجی از انتقادات بی سابقه سلبریتی ها و فعالان مدنی و سیاسی را در کشور به راه انداخته است که حد و مرزی این بار نمی شناسد و حتی به راه افتادن فضای امنیتی در کشور و بازداشت گروهی از فعالان مدنی و وکلای دادگستری به دلیل قصد آنها برای شکایت از جمعی از مقامات مرتبط با مدیریت فعلی بیماری کرونا به دلیل «اهمال در انجام وظیفه که منجر به کشته شدن هزاران ایرانی شده» گزارش شده است.

انتقاد علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران از عدم تلاش وزارت امور خارجه برای تهیه واکسن واکنش‌ هایی در پی داشته است. او درباره کمبود واکسن کرونا و عدم برخورد مسئولانه برای تهیه واکسن به افشاگری بی سابقه پرداخته است. البته آقای زالی صرفاً یک عامل اجرایی در ستاد ملی کرونا و نه یک تصمیم گیر در این ستاد می باشد. اظهارات او هرچند تنها از سوی رسانه های رسمی و دولتی تأیید و منتشر می شود، اما زالی در وزارت بهداشت و درمان اکنون به یک مهره سوخته و غیرمؤثر تبدیل شده است. پیش تر درخصوص شخص مینو محرز هم چنین اتفاق افتاد و پس از بهره گیری از او در ستاد ملی کرونا و کمیته علمی وابسته، عضویتش در ستاد ملی کرونا و کمیته علمی کرونا تکذیب شد. درج اظهارات بی اساس محرز و یاران او در ستاد ملی کرونا و کمیته علمی در رسانه های دولتی و رسمی ایران کار را به جایی رسانده است که دانشگاه های علوم پزشکی یکی پس از دیگری در استان های مختلف به شکست دولت سابق پس از 500 روز و اندی اعتراف می کنند. کارنامه زالی و همکارانش در ستاد ملی کرونا و کمیته علمی وابسته به این ستاد یک کارنامه شکست خورده است. حتی کار به جایی رسیده است که زالی در همین به اصطلاح افشاگری که انجام داده است انتقاداتی را متوجه وزارت امور خارجه می کند و در جایی اعلام کرده است که ذخیره واکسن کشور در 5 روز آینده پایان می گیرد. محمدرضا شانه ساز، رییس سازمان غذا و دارو تحت مدیریت وزارت بهداشت و درمان اظهارات زالی را تکذیب می کند و می گوید موجودی واکسن کشور پاسخگوی نه 5 روز بلکه پاسخگوی 15 روز آینده است و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز به این سخنان واکنش نشان داده و آن را توهین و افترا به دستگاه دیپلماسی ایران دانسته است.

اظهارات دیرهنگام زالی پس از سرباز کردن عملکرد او و یارانش در ستاد ملی کرونا بیان شده است و چنین سخنانی تنها گوشه ای از جنگ قدرت و ثروت در ساختار سلامت کشور را برملا ساخته است. بیش از یک سال و نیم است که موضوع کرونا در چرخ دهنده های باندهای مافیایی سیاسی و اقتصادی در وزارت بهداشت و درمان گرفتار شده است و راهی برای مدیریت بیماری جز با ریشه کن کردن فساد موجود نمی توان متصور بود.

نکته دیگری که باید بیان کرد این است که علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران در مصاحبه ‌ای که توسط سایت «شفقنا» بازتاب یافته، مدعی شده که اظهاراتش با مضامین متفاوتی نشر یافته است. زالی گفته جلسه مذکور غیررسمی و محفلی دوستانه بوده است. او مدعی شده که اظهاراتش به شکل مشخص تقطیع شده است. آقای زالی اینجا به فرافکنی پرداخته است، چون رسانه های رسمی و دولتی در ایران پس از مصاحبه ای که نگارنده با «روزنامه جهان صنعت» داشت و به افشای آمار واقعی بیماری و رفتار امنیتی با بیماری پرداخت، همین آقای زالی و اعوان و انصارش در روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا رسانه ها را با روش های مختلف مجبور به مصاحبه با افراد خاص و تأییدشده از سوی ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت و درمان نمودند. تمامی اخباری که اکنون در چنین رسانه هایی درخصوص کرونا منتشر می گردد با تأیید وزارت بهداشت و درمان و اعضای ستاد ملی کرونا صورت می گیرد و درج اظهارات علیرضا زالی برای اولین بار در خبرگزاری ایسنا نیز اینگونه بوده است. هدف زالی در اظهاراتش سلب مسئولیت و رفع اتهام از وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا درخصوص ترک فعل صورت گرفته درخصوص واردات واکسن بوده است. چرا آقای زالی در زمانی که «روزنامه جهان صنعت» لب به انتقاد گشود، ساکت شد و نه تنها روزنامه مذکور بلکه خود نگارنده را مورد اذیت و آزار و توهین و افترا قرار دادند و در آن زمان یعنی مرداد سال 1399 اعلام نکرد که آمار بیماری و نحوه برخورد با بیماری به دروغ به سازمان بهداشت جهانی گزارش می گردد؟! سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان خیلی جالب است که امروز پس از انتشار آن مصاحبه لب به اعتراف گشوده و اذعان داشته که بیماری کرونا در کشور به گونه امنیتی، اداره و مدیریت می شده است تا بیماری جنبه امنیتی پیدا نکند. اظهارات نمکی در صورتی است که نتیجه مدیریت دولت قبلی اکنون به گونه ای ظاهر شده است که در کشور یک سونامی کرونا به راه افتاده است و مردم در حال کشتار جمعی و قتل عام هستند. امروز اتفاقاً کرونا در کشور امنیتی شده است و باید تا دیر نشده است اقدامی برای کنترل آن به عمل آورد.

سخنان اخیر زالی بیشتر متوجه واکسن و واردات آن بوده است. وضعیت موجود کرونا در ایران فراتر از بحران ارزیابی می شود و مردم دارند مثل برگ درخت می ‌ریزند. فرآیند واکسیناسیون در کشور تحت استیلای وزارت بهداشت و درمان و باندهای مافیایی اقتصادی موجود در ساختار سلامت کشور شیوع پاندمی کرونا را تسریع بخشیده است. ذخیره موجود واکسن در کشور طی چند روز آینده پایان می پذیرد. حتی تأمین دو دز از گران ترین واکسن دنیا برای جمعیت مشمول کشور ایران کمتر از یک میلیارد یورویی است که برای مقابله با کرونا اختصاص داده شده است. از سرنوشت این پول خبری در دست نیست و نحوه هزینه یک میلیارد یورو برای مبارزه با کرونا باید توسط دولت ضد فساد ابراهیم رئیسی بررسی ‌شود.

شمار مبتلایان و جان‌ باختگان کرونا تصاعدی در حال افزایش است و در شرایطی که پیک پنجم کرونا هنوز به قله نرسیده است، روزهای آینده آمار روزانه مبتلایان و مرگ ها به ترتیب تا 50 هزار و 1000 نفر افزایش خواهد یافت. البته آمار واقعی بیشتر است و ارقام اعلام شده را باید حداقل 4 برابر کرد. با عنایت به وضعیت موجود، کشور ایران نیازمند حداقل 180 میلیون دز واکسن معتبر خارجی است. جهش هایی هم که ویروس داشته لاجرم واکسیناسیون نیازمند دز سوم و یادآور است؛ به عبارتی امروزه واکسن به نیاز دائمی انسان ها بدل گشته است. کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو گفته طی ۳ ماه آینده ۱۲۰ میلیون دز واکسن خارجی وارد کشور خواهد شد. نگارنده اتفاقاً سخنان او را این بار تأیید می کند زیرا از نخستین روز ورود ویروس به کشور تحریم ها و کشورهایی که ادعا می شود دشمن ایران هستند مانعی برای ورود واکسن به کشور نبوده اند. مانع اصلی وزارت بهداشت و درمان بوده است. خودتحریمی هم جزء موانع دیگری است که باید به آن اشاره کرد؛ عده ای به اسم متخصص واکسن و استاد دانشگاه و... در توجیه تحدید واردات واکسن به کشور طومار امضا کردند و امروز هم پاسخگوی وضعیت فاجعه بار کرونایی کشور نیستند. یک میلیون یورویی که اشاره شد می توانست صرف واردات واکسن به کشور شود، اما متأسفانه مافیای اقتصادی در درون ساختار سلامت کشور ترجیح داد با کرونا کاسبی کند و مردم به بیماری مبتلا شوند، و آنقدر واکسن وارد نکردند تا مردم رمدسیویر خریداری کنند. به عبارتی به جای واکسن، رمدسیویر وارد کردند؛ یعنی درمان نسبی کرونا با رمدسیویر نسبت به پیشگیری از ابتلا به کرونا از طریق واکسن اولویت پیدا کرد.

از بهمن ماه سال 1399، ایران قادر به واردات انبوه واکسن کرونا به کشور بود، اما به دلایلی که اشاره شد، وزارت بهداشت و درمان به نفع برخی شرکت های دارویی که به طور سنتی و طی سالیان سال ساختار سلامت کشور را تصرف نموده اند، مجوز واردات واکسن را نه تنها برای شرکت های دارویی معتبر بلکه برای خود سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی هم صادر نکرد. این اظهارات نگارنده را اتفاقاً مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران‌ هم تأیید کرده است. واکنش سخنگوی سازمان غذا و دارو به ادعای رئیس اتاق بازرگانی تهران‌ که گفته‌ است وزارت بهداشت مانع از واردات واکسن توسط بخش خصوصی جالب است؛ جهانپور در توئیتی مدعی شده است: «خروجی ۳۸ مجوز واردات واکسن بخش‌ خصوصی، ۳۱۴ هزار دز واکسن آسترازنکا از روسیه آنهم توسط یک شرکت دارویی باسابقه بوده است. این‌ همه ادعا و بازی‌ با افکار عمومی به اسم بخش‌ خصوصی اما فیل موش زایید. بازار واکسن، بنداز و در رو نیست با جای دیگر اشتباه گرفتید. شرم کنید از این مردم.» در پاسخ به ایشان باید متذکر شد که متاسفانه کیانوش جهانپور و رییس او یعنی سعید نمکی به جای خدمت صادقانه به مردم، به متلک انداختن و فرافکنی اشتغال دارند. چنین تخصص هایی شایسته وزارت بهداشت و درمانی که در دولت جدید آقای رئیسی باید اعتمادسازی کند، نیست، ضمن اینکه اتاق بازرگانی تهران امروز اسناد کارشکنی وزارت بهداشت برای واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی را منتشر کرد.

براساس سازوکار کواکس قرار بود در دی ماه سال گذشته کشورهای دنیا نسبت به پیش خرید واکسن های سبد جهانی اقدام کنند، اما ایران به دلیل ممنوعیت واردات واکسن های کوواکس تن به ارسال درخواست خود به سازمان جهانی بهداشت نداد و این فرصت تاریخی را از دست داد. حتی کشورهای دیگر هم درصدد اهدای واکسن های فایزر و مدرنا به ایران برآمدند که جمهوری اسلامی قبول نکرد. صحبت هایی هم که این روزها از سوی علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد کرونا درخصوص بدقولی و تحقق نیافتن وعده های کوواکس ایراد می شود فاقد اعتبار است و صرفاً بهانه ای برای ترک فعل مقامات کشور برای تأمین نشدن واکسن جمعیت ایران است.

و اما بخشی از تأمین نشدن واکسن مورد نیاز مردم بازمی گردد به عقب ماندگی تولید واکسن داخلی از اهداف تعیین شده. سایت محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور و مدیر گروه سازنده واکسن برکت از دستور مخبر برای واردات ۲۰ میلیون دز واکسن تا پایان شهریور خبر داده است. سازندگان دیروز واکسن امروز به واردکنندگان واکسن بدل گشته اند. ۲۴ تیر ماه سال جاری، محمد مخبر در مقام رئیس ستاد اجرایی فرمان در مورد تولید ۵۰ میلیون دز واکسن برکت تا پایان شهریور گفته بود: ️«یک میلیون و ۲۰۰ هزار دز ظرفیت هفتگی خط یک است که در حال تولید واکسن است. با راه ‌اندازی خط ۲ از اوایل مرداد، هفته‌ای بیش از ۲ میلیون دز واکسن برکت تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد. خط سوم تولید واکسن نیز تا پایان مردادماه راه‌اندازی می شود که می تواند هفته ای ۶ میلیون دوز واکسن تولید کند و همانطور که وعده دادیم تا پایان شهریور ماه حداقل ۵۰ میلیون دز واکسن کوو ایران برکت تولید خواهیم کرد.» در واقع برکت فقط به بخشی از تعهدات خود تاکنون عمل نموده است و با وجود صرف منابع کشور برای تولید واکسن های داخلی، وعده اولیه رئیس وقت ستاد اجرایی و معاون اول کنونی رییس جمهور یک علامت سئوال بزرگی را در اذهان مردم ایجاد کرده است. البته باید متذکر شد که تولید واکسن داخلی در کشور در نوع خود یک بدعت و خلاقیت و کشفی محسوب نمی شود. واکسن های داخلی بنا بود با مشارکت کشورهایی مثل کوبا، چین و روسیه به ثمر برسد، اما این کشورها چون می خواستند انحصار واکسن در دستان آن ها باشد، صرفاً ایران را به مثابه آزمایشگاهی برای انجام تست های نهایی واکسن های خود انتخاب کردند و در نهایت نیز اجازه برپایی سوله های تولید واکسن های کوبایی، روسی و چینی را به ایران ندادند. حتی در ارسال ژل و مواد اولیه واکسن به کشور هم بدقولی کردند و کشور را در مقابل عمل انجام شده قرار دادند. البته واکسن سازهای داخلی پیش تر در پیک چهارم بیماری یعنی در ماه های اردیبهشت و خرداد به مقامات سلامت کشور در ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت و درمان از طریق ارسال نامه هایی یادآور شده بودند که امکان عمل به وعده های خود را ندارند و باید واکسن خارجی به هر طریق ممکن تهیه و در اختیار مردم قرار داد.

کسانی که بعد از کشف واکسن کرونا قربانی شده اند مقتول محسوب می شوند. درپی غلغله مرگ و سونامی جان باختگان کرونا در ایران و ابعاد فاجعه ای که وزارت بهداشت و درمان در دوران آقای نمکی آفریده است، وکلای ایرانی و فعالان حقوق بشر معتقد هستند طبق ماده ۲۹۵ قانون مجازات اسلامی، ترک فعل منجر به کشتار انسان ها، خطای محض و قتل غیرعمد محسوب می ‌شود و قابلیت پیگرد قضایی دارد. ضمن تأکید بر این نکته که واردات واکسن های آمریکایی و انگلیسی از طریق کشورهای ثانی و ثالث نمی تواند اطمینان بخش باشد و توصیف آن در مقاله قبلی گویانیوز تحت عنوان: «جامعه جهانی در ماجرای پاندمی کرونا در ایران ورود پیدا کند»، لازم به اشاره است که حدود 40 درصد مشمولین و افراد واجدالشرایط در کشور ایران پس از فراخوانی نسبت به تزریق واکسن های موجود در کشور انصراف داده اند و به مراکز واکسیناسیون به دلیل اعتقاد به بی اثر بودن و بی اعتبار بودن برخی برندهای وارداتی مراجعه نداشته اند. البته چنین درک و بینشی از سوی مردم کشور قابل احترام است چون مراجع علمی و سلامت کشورها تنها واکسن های معتبر و قابل اعتماد را همین واکسن های ممنوعه به کشور می دانند و حتی تزریق دز سوم یا چهارم واکسن های انگلیسی و آمریکایی در سالمندانی که واکسن سینوفارم زدند را الزامی کرده اند. حتی به دلیل واکسیناسیون و کنترل شیوع کرونا در عربستان سعودی، برخی شرکت ‌ها و سامانه‌ های گردشگری در اروپا به تازگی این کشور را به فهرست تورهای خود اضافه کرده‌اند و دیگر اثری از تورهای ایران نیست.

اما در بین این همه اخبار ناگوار کرونایی یک خبر خوب هم این روزها جلب توجه می کند و اینکه قرص کرونا سرانجام کشف شد و به بازار آمد. صدور مجوز اضطراری در استرالیا برای داروی مولنوپیراویر صادر شده است. این قرص در حال تولید انبوه و ورود به بازار جهانی است. مصرف این قرص ویروس را پس از ۵ روز از بین می برد. با وجود این قرص و آزاد اعلام کردن تلویحی واکسن های آمریکایی و انگلیسی در ایران تکلیف جمهوری اسلامی ایران سخت تر از گذشته است. انتظارات مردم در کشور اکنون در شرایطی که رکورد متوفیان کرونا در چندین شهر ایران از جمله پایتخت و مشهد شکسته شده است بالاتر از گذشته شده است و دیگر نمی توان مانند قبل عمل کرد. جمعه ٢٢ مرداد عجیب‌ ترین روز بهشت زهرای تهران بود و رکورد متوفیان پایتخت شکسته شد. پیش تر هم وضعیت مشهد و دیگر شهرهای کشور اینگونه بود و کشور در حال برجای گذاشتن رکوردهای پی در پی است؛ سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا در تهران گفته: «چنین رکوردهای بی ‌سابقه حتی در طول 8 سال دفاع مقدس سابقه نداشته است.» مردم ایران در داخل و خارج کشور به دلیل رویکرد جمهوری اسلامی برای واکسن و داروهای جدید کرونا خیلی عصبانی هستند. حتی از قربانیان کرونا در این روزهای کشور به عنوان قتل و جنایت نام برده می شود. بسیاری از حقوقدانان کشور در موضوع واکسن طی روزهای اخیر بر اساس شواهد غیر قابل کتمان از جمله سخنان مقامات رسمی مانند محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و زالی، رییس ستاد کرونای استان تهران، شائبه جدی وقوع «جنایت» ناشی از عدم انجام مسئولیت توسط مسئولان مرتبط را مطرح می کنند و خواستار محاکمه مقامات کنونی وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا هستند. حتی از دستگاه قضایی خواسته شده است در اولین گام پیگیر ممنوع الخروج کردن مسئولینی که در مظان اتهام ترک فعل خرید واکسن قرار دارند، به موجب ماده ١٨٨ آئین دادرسی کیفری و ماده ۲۹۵ قانون مجازات اسلامی باشد تا درس عبرتی حتی برای آیندگانی که پست ها و مدیریت های جدید را در دولت ابراهیم رئیسی برعهده می گیرند، باشد. روند پیک پنجم کرونا همچنان صعودی است و میزان مرگ‌ و میر بیماران به هشت درصد از کل بیماران رسیده است و روزهای سیاه تری هم در راه است. احتمال افزایش فوتی ‌های روزانه به ۸۰۰ نفر و بنا به برخی اخبار به روزانه بیش از 1500 نفر باعث نگرانی های جدی امنیتی در کشور شده است. سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان در جلسه روز جمعه ۲۲ مرداد ماه کمیته ‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا که ابراهیم رئیسی، ریاست آن را بر عهده داشت، غیبت کرده است. غیبت او با افزایش انتقادات و اعتراضات به سیاست‌های کرونایی جمهوری اسلامی و وزارت بهداشت درباره واردات واکسن مرتبط بوده است. طی ۴۸ ساعت اخیر کاربران شبکه ‌‌های اجتماعی و طیف وسیعی از روزنامه ‌نگاران، فعالان سیاسی و مدنی و هنرمندان نسبت به عملکرد آقای نمکی و سایرین اعتراض کردند و خواستار محاکمه وی شده ‌اند.

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای ورود ویروس به کشور، ارز واردات واکسن کرونا به کشور را در اختیار داشته است و مشکلی از این بابت وجود نداشته است. حتی دولت قادر به تأمین مخارج و هزینه های زندگی مردم در دوران تعطیلی و قرنطینه در بحبوحه پیک های متعدد کرونا به مردم ایران و حملات متوالی ویروس به کشور بوده است. دولت جدید ناگزیر از تعاملات جهانی با دنیا می باشد. اکنون خواست عمومی از جمهوری اسلامی این است که در مرحله اول حداقل واکسن فایزر تولید آلمان را وارد کند. کارایی واکسن سینوفارم که در فرایند واکسیناسیون در ایران یکی از پرتکرارترین واکسن‌ ها می باشد زیر سوال قرار گرفته است. واکسن فایزر دارای کارایی ۹۵ درصدی در برابر تمامی سویه های ویروس کرونا از جمله دلتا، لامبدا و... است. کشور در حال حاضر نیازمند امید به زندگی است و واردات فایزر و همچنین قرص کرونا می تواند امید و اعتماد را به جامعه ایران بازگرداند و به مردم شور و حیات دوباره بخشد.

در تحولی دیگر؛ علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده بود که در خصوص افزایش محدودیت ‌ها کرونایی تصمیماتی در ستاد کرونا گرفته شده که روز شنبه اعلام عمومی خواهد شد. یافته‌های پژوهشی حکایت از این دارد که افراد واکسینه شده نیز می توانند ناقل این گونه بسیار مسری کرونا باشند. بنابراین واکسیناسیون دائمی برای کنترل ویروس پیشنهاد شده است و اکنون کشورهای دنیا در حال تزریق دز سوم واکسن به جمعیت خود هستند. دز سوم واکسن فعلاً برای واکسن های کووبرکت داخلی و سینوفارم و اسپوتنیک وجود ندارد. پس از تزریق دز دوم واکسن کرونا، حتما باید دز سوم آن نیز تزریق شود. دز سوم هم الزاماً باید فایزر یا مدرنا یا آسترازنکا باشد. کشور در حال حاضر حتی در تأمین واکسن دز اول نیز با مشکل مواجه شده است. مشکل البته همانطور که بیان شد تحریم ها نیست.

امروز شرایط کشور نتیجه عادی انگاری شرایط کشور و انجام مسافرت های درون و بیرون شهری با وسایل حمل و نقل عمومی و برگزاری دورهمی های خانوادگی و برگزاری تجمعات مناسبتی اعیاد قربان و غدیر است. مراجع بین ‌المللی متأسفانه متفق القول هستند که حداقل در طی یک ماه آینده روند موارد ابتلا و مرگ و میر در کشور ایران صعودی خواهد بود. البته چنین پیش بینی برای حالت عادی و شرایطی است که در کشور تجمع و مراسم های مناسبتی و عوامل تشدیدکننده تجمع وجود نداشته باشد. اما در حالی که آمار فوت و ابتلای کرونا روند صعودی دارد و به قله نزدیک هم نشده است و روزانه در ایران ده ها هزار نفر به کرونا مبتلا می شوند و روزانه بیش از هزار نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان می‌بازند، گزارش ها حکایت از این دارد که‌ صبح روز گذشته یعنی جمعه مراسم عزاداری موسوم به «شیرخوارگان حسینی» برگزار شده است. کودکان کم سن ‌و سال و نوزادان به همراه والدین خود بدون ماسک و رعایت فاصله ‌گذاری به این مراسم برده شده ‌اند. تشکیل هیئت های عزاداری این روزها همچنان ادامه دارد و برخی مقامات مذهبی و سیاسی کشور می گویند امسال مراسم تاسوعا و عاشورا گسترده تر برگزار شود چون باعث کاهش کرونا می گردد! در همین راستا هیئت های عزاداری از ابتدای محرم هر شب بدون هیچ ممانعتی با تجمع چند هزار نفره که اکثراً بدون ماسک برگزار می شود، عملاً در حال گسترش کرونا و افزایش آمار و مرگ و میر هستند. زمان دوره کمون ویروس کرونا دلتا یک روز است و چنین تجمعاتی وضعیت کشور را از اینکه هست سیاه تر و بدتر خواهد کرد. البته حال و هوای این روزهای حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ کشور مانند: تهران و مشهد و اصفهان مزید بر علت شده است و افزایش آمار مبتلایان و کشتار بیماری به واسطه تراکم و ازدحام مردم در مترو و اتوبوس نیز قابل پیش بینی است.

اما در شرایطی که به نظر می رسید طرح «تعطیلی سراسری» بایگانی شده باشد، نگارنده در مقاله قبلی در گویانیوز خبر از قطعی شدن تعطیلی و قرنطینه در کشور داده بود. براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، از دوشنبه ۲۵ تا شنبه ۳۰ مرداد در ایران تعطیل اعلام شد. درصد فوت بیماران کرونایی در ایران اکنون به رقم وحشتناک 8 درصد به نسبت بیماران بستری شده رسیده است. تا روزهای آینده و حداقل دو هفته آینده، تعداد مبتلایان و مرگ و میرها در نتیجه عادی انگاری ها در مراسم های عزاداری محرم می رود که کشور را با بحران امنیتی مواجه سازد. البته همین الان که نگارنده مشغول نگارش این گزارش است شرایط امنیتی در کشور محسوس است و می توان گفت کرونا اکنون در کشور امنیتی شده است. اما طی روزها و هفته های آینده این شرایط امنیتی سر باز می کند و می توان انتظار یک فروپاشی اجتماعی در کشور را داشت. دولت سرانجام مجبور به تعطیلی و قرنطینه و منع مطلق آمد و شد به حالت شدید و نه به حالت حکومت نظامی شده است. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته از روز دوشنبه تا روز شنبه هفته آینده محدودیت های شدید ترافیکی و منع تردد در همه جاده های کشور برقرار خواهد شد. علیرضا رئیسی، با اطلاع نسبت به رفتار کرونا دلتا در فضاهای باز و انتقال ویروس بین افراد و رهگذران، تنها عزاداری در فضای بسته را ممنوع دانسته است و اظهار داشته دسته روی محلی وجود نخواهد نداشت. با اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، بانک ها و ادارات، بورس های فعال در کشور از ۲۵ تا ۳۰ مرداد ماه تعطیل خواهند بود. در حالیکه اعلام شده تمام ادارات و بانک ها و اصناف از روز دوشنبه تا پایان روز کاری شنبه هفته آینده به جز ادارات ضروری که لیستشان اعلام خواهد شد، تعطیل خواهند بود، که درباره پرداخت هزینه ها و مخارج زندگی مردم به ویژه کارگران روزمزد و ساعتی که تعداد آنها هم در کشور کم نیست صحبتی به میان نیامده است. تعطیلات ادعایی، روزهای تعطیلی 6 روزه در تهران و البرز که نتیجه معکوس به بار داشت را تداعی می کند. در این تعطیلات نیز مثل تعطیلات قبلی گفته شده تمام مجوزهای صادره تردد لغو خواهند شد و علاوه بر این، افرادی که در این مدت جریمه می شوند بعد از یک ماه مجبور به پرداخت دو برابری مبالغ جریمه خواهند شد. در جزئیات تعطیلی اخیر اشاره ای به تعطیلی حمل و نقل عمومی در پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ کشور نشده است. ترمینال ها و پایانه های مسافری برون شهری کشور نیز مشمول این تعطیلی ها نیستند و تنها محدودیت ها برای وسایل حمل و نقل شخصی لحاظ شده است. به نظر می رسد این بار نیز مانند گذشته تعطیلات اعلام شده تنها افزایش درآمد دولت و نهادهای حاکمیتی از محل جرایم ممنوعیت های عبور و مرور و تردد در جاده های کشور را به دنبال داشته باشد.

همزمان با اعلام تعطیلی در کشور، در اقدامی عجیب از روز جاری داروی فاوی پیراویر که مورد نیاز بیماران کرونایی است از پوشش بیمه سلامت خارج شده است. بیماران در بیمارستان ‌ها به ‌دلیل کمبود کپسول اکسیژن همچنان می ‌میرند و به تأیید محمدعلی محسنی‌ بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، کار از کمبود تخت ICU، کمبود رمدسیویر و داروهای مختلف کرونا گذشته است.

به نظر نمی رسد با اعضای حاضر در ستاد ملی کرونا که امتحان خود را بارها پس داده اند، تعطیلات وعده داده شده به سرانجامی نیک منتهی شود. کشور در حال حاضر با بی دولتی مواجه شده است. لیست وزیران پیشنهادی تازه به مجلس ارائه شده است و رأی گیری برای صلاحیت وزرا به شهریور ماه و پس از مراسم دهه اول محرم موکول شده است. با تغییر دولت لاجرم مدیریت وضعیت بحرانی کرونا باید تغییر پیدا کند. علی رغم اینکه ارز لازم برای واردات قرص و واکسن کرونا در دسترس می باشد، صرفه‌ جویی ارزی بر تصمیم‌ گیری ‌ها درخصوص مدیریت و مهار کرونا اثر نامطلوب گذاشته است. باید خدمت آیت الله رئیسی، رییس جمهور ایران بیان داشت که برنامه ‌های بلند مدت تحت عنوان «طرح جامع» تحول در مبارزه با کرونا چاره ساز مهار بحران کرونا در ایران نیست. در میانه بحران امنیتی کرونا که روزانه صدها ایرانی کشته می شوند، بسیاری از مردم از اقشار مختلف و تعداد زیادی از چهره های سرشناس و مردمی به انتقادهای بی سابقه از وضعیت موجود کرونایی در کشور پرداخته اند و خواستار محاکمه مسببین وضعیت موجود شده اند. در این شرایط نباید گرفتار و اسیر صنعت تولید سند و بوروکراسی ناکارآمد «طرح جامع تحول» شد.

آقای رئیسی باید متوجه باشد که تنها تعطیلی کافی نیست و باید علاوه بر آنکه به جدال واکسن و کرونا در ایران پایان داد، چرخه معیوب مدیریت کرونا در لوای فساد موجود در وزارت بهداشت و درمان را متوقف کرد. فاجعه آنقدر فراگیر و آشکار است که نیاز به شرح ندارد. برای انتخاب و رأی اعتماد وزرا حداقل دو هفته وقت لازم است. دو هفته برای چنین وضعیت کرونایی در کشور زمان زیادی است و چاره ای نیست که برای شتاب تغییرات مدیریت فعلی کرونا در کشور، ابراهیم رئیسی حداقل گزینه‌ های پیشنهادی خود را به عنوان سرپرست برای وزارت بهداشت و درمان و وزارت کشور منصوب کند تا بهتر بتواند تعطیلات پیش رو را مدیریت کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy