Monday, Aug 16, 2021

صفحه نخست » بودجه‌نویسی دولت تدبیر و امید و مجلس انقلابی: پول کم آمد!

rouhani.jpg کیهان لندن - مسعود میرکاظمی رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه در مراسم معارفه‌اش بر کسری بودجه‌ تأکید کرده است. سال هنوز به نیمه نرسیده بودجه کم آمده و یکی از مهمترین چالش‌های دولت رئیسی به پایان رساندن سال ۱۴۰۰ با کسری بودجه چند صد هزار میلیارد تومانی است.

هرچند دولت روحانی، که نام «تدبیروامید» را بر خود گذاشته بود، حاضر به پذیرش وضعیت بد اقتصادی و کسری شدید بودجه کشور نبود و یا با سکوت وضعیت کسری را مشخص نکرد ولی ورود دولت جدید با اعلام رسمی وجود کسری همراه شده است.

مسعود میرکاظمی در مراسم معارفه خود به عنوان رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه موضوع کسری بودجه را مورد توجه قرار داده و گفته که «بودجه امسال کسری دارد که باید فکری برای آن کرد.»

او با اشاره به کسری بودجه سال گذشته گفته که «در خرداد سال ۹۲ صد و چهار هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهی داشتیم، امروز بر اساس آمار سایت بانک مرکزی ۶۵۰ هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهی داریم که ۹۰ درصد آن متعلق به خود دولت است نه شرکت‌ها.»

مطالب بیشتر در کیهان لندن

رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه در ادامه گفته که «۵۰ درصد از درآمد‌ها عمومی بوده، ۳۰ درصد از فروش دارایی‌های مالی به دست آمده و امسال با پرداخت‌هایی که تاکنون انجام شده عملکرد درآمدی ما ۲۲۵ هزار میلیارد تومان بوده است در حالی که مصارف ما ۲۸۰ هزار میلیارد تومان بوده است.»

میرکاظمی همچنین به افزایش بدهی‌های دولت اشاره کرده و گفته که «اگر بدهی‌ها را بررسی کنیم ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی و بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان به وزارت نیرو بدهی وجود دارد که اگر بخواهیم این مسیر را ادامه دهیم هزینه‌های زیادی دارد.»

به گفته رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه «پارسال ۵۶۰ هزار میلیارد تومان عملکرد مصارف داشتیم که جای سوال دارد چطور یک دفعه به هزار و ۲۷۷ میلیارد تومان می‌رسد در شرایطی که می‌دانیم تحریم نیز شدیدتر شده پس نمی‌توانیم این طور ادامه بدهیم.»

مسعود میرکاظمی در حالی به کسری بودجه اشاره کرده که بانک مرکزی نیز به تازگی در رابطه با افزایش پایه پولی از این حکایت دارد که این متغیر در پایان تیرماه سال جاری نسبت به پایان سال گذشته ۱۲,۸ درصد رشد داشته که این افزایش به دلیل استفاده از تنخواه و افزایش سقف مجاز آن براساس مصوبه‌ای بوده که هیات وزیران داشته است.

از سویی بالغ بر ۳۳۰۰ میلیارد تومان به عنوان تنخواه در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار گرفته که به هر صورت با وجود مصوباتی که قانونی بوده خود به نوعی استقراض از بانک مرکزی و عامل افزایش پایه پولی بوده است.

مسعود میرکاظمی در گزارشی که از وضعیت بودجه کشور ارائه داده، با تأکید بر اینکه «شرایط خیلی سخت است»، افزوده است: «چرا باید به این نقطه برسیم در سال ۹۱ عملکرد هزینه جاری ۸۹ هزار میلیارد تومان بود چرا امروز باید به ۹۰۰ هزار میلیارد تومان برسد، آیا شرایط اقتصادی خوبی داشتیم؟ آیا اقتصاد مقاومتی را رعایت کردیم؟»

رئیس سازمان برنامه و بودجه با انتقاد از عملکرد دولت حسن روحانی گفته که «همه طی این سال‌ها دنبال تورم یک رقمی بودند ولی متأسفانه بسیاری از مواقع دچار تورم دو رقمی در کشور بودیم. نرخ بیکاری یک رقمی در برنامه قرار می‌دادند ولی محقق نمی‌شد و عمدتا ما دو رقمی بودیم. این نشان می‌دهد که مشکلی وجود دارد ولی نباید این را گره بزنیم به تحریم. بله تحریم تأثیر دارد و کسی رد نمی‌کند. ولی شرایطی بوده که تحریم جدی نبوده ولی ما همین مشکلات را داشتیم. جاهایی بوده نفت هم فروختیم ولی نابسامانی در شاخص‌های کلان در کشور را هم داشته‌ایم. باید آدرس‌های درست اقتصادی بدهیم تا بتوانیم مشکل را ریشه یابی و شناسایی کنیم و برایش راه حل اساسی پیدا کنیم.»

او همچنین عملکرد چهار دهه گذشته دولت‌های مختلف را مورد نقد قرار داده و گفته که «اگر شاخص‌های بهره‌وری در ۴۰ سال گذشته را بررسی کنیم یا ثابت بوده و یا منفی، چرا باید این طور باشد. حجم بالای سرمایه گذاری در کشورانجام شده، اما تولید موثری نداشته‌ایم. چرا امروز باید ۹۰ درصد واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی ما تعطیل باشند. به شما قول می‌دهم که خیلی از این واحدها اگر تحریم هم نبود، تعطیل بودند. در بعضی از جاها ۱۰ واحد نیاز به کالا داشتیم، ۱۰۰ واحد ظرفیت تولید ایجاد شده است، چرا باید اینگونه منابع به هدر رود. آیا نیاز نیست در راهبردهای توسعه‌ای بازنگری کنیم که از هدر رفت منابع کشور جلوگیری شود.»

خبرگزاری ایسنا در گزارشی درباره وضعیت بودجه نوشته که «اوضاع بودجه ۱۴۰۰ از همان ابتدای ورود به مجلس و جریان پرحاشیه تصویب نشان از این داشت که نمی‌تواند بر اساس آنچه مصوب شده به نتیجه مطلوبی برسد و حتی در دوماه از سال نگذشته بود که برخی نمایندگان مجلس که البته خودشان از تصویب کنندگان این بودجه بودند از کسری‌های سنگین تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی آن سخن گفتند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy