Tuesday, Aug 17, 2021

صفحه نخست » سرنوشت مبهم صادرات میلیاردها دلار کالای ایرانی به افغانستان با روی کار آمدن طالبان

export_081721.jpgرادیو بین المللی فرانسه - کمال سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی ایران روز سه‌شنبه درباره قدرت گرفتن طالبان در افغانستان و اثرگذاری آن بر مسایل اقتصادی بین دو کشور گفت: «ایران چیزی حدود هفت تا نه میلیارد دلار به افغانستان صادرات دارد که در حال حاضر نمی‌دانیم با وجود طالبان چه اتفاقاتی می‌افتد.»

او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا افزود: هر حکومتی که در افغانستان مستقر شود به دلیل اینکه نوار مرزی بلندی بین دو کشور وجود دارد همچنین به دلیل علاقمندی مردم افغانستان به کالاهای ایرانی، این تجارت کماکان ادامه خواهد داشت. هر چند بحث جایگزینی مطرح است اما به طور قطع پاکستان نمی‌تواند به سرعت جایگزینی کالاهای صادراتی ایرانی شود.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه بازار افغانستان و عراق برای ایران بسیار اهمیت دارد گفت: هر چه این دو کشور از تشدد دورتر باشند، همکاری اقتصادی با این کشورها افزایش می‌یابد. البته باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر هم تجارت ایران به افغانستان به رغم اینکه طالبان مرزها را گرفته است، قطع نشده و تجارت بین دو کشور ادامه دارد.

سیدعلی تاکید کرد:‌ از آنجایی که افغانستان یک بازار نه میلیارد دلاری برای ایران است کشور باید به دنبال حفظ این بازار باشد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

وی ادامه داد: اما این تحولات نمی‌تواند نقش مهمی در بازار ارز ایران داشته باشد چراکه سیستم بانکی افغانستان با ایران کار نمی‌کند و به طور قطع ما متمرکز به بازار افغانستان نبودیم.

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی با اشاره به اثرگذاری خروج سرمایه و واردات قاچاق بر موضوع نرخ ارز گفت: در حال حاضر خروج سرمایه از کشور عدد بالایی است که معتقدم این عدد کمتر از پانزده میلیارد دلار نیست هر چند که نماینگان مجلس عدد درشت‌تری را اعلام کردند. باید با افزایش امنیت سرمایه‌گذاری این موضوع را مدیریت کنیم.

وی تاکید کرد: می‌دانیم که واردات قاچاق عدد بسیار بالایی است و خروج سرمایه به همراه واردات قاچاق و موضوعات سفته‌بازی از صرف واردات و خدمات در کشور بسیار بالاتر هستند به صورتی که خروج سرمایه، واردات قاچاق و موضوعات سفته‌بازانه سهم شصت درصدی و در مقابل واردات خدمات سهم چهل درصدی را دارند.

سیدعلی با اشاره به موضوع طولانی شدن انتقال قدرت از دولت دوازدهم به دولت سیزدهم اظهار داشت: تاخیر در استقرار تیم دولت سیزدهم تاثیر منفی در بازار داشته و هر چه سریعتر باید تیم اقتصادی دولت سیزدهم کار خودت را شروع کنند چراکه بحث مدیریت تعهدات ارزی فعالان اقتصادی مطرح است و باید دید آیا تیم اقتصادی و بدنه دولت سیزدهم هم طبق گفته رییس جمهور از احیای برجام استقبال می‌کنند یا خیر؟

این کارشناس اقتصادی با اشاره به احتمال ادامه روند افزایش قیمت ارز به ویژه دلار گفت: معتقدم اگر در برجام اتفاقی نیفتد و شرایط امروز ادامه داشته باشد نرخ دلار به بالاتر از سی دلار هزار تومان هم می‌رسد اما اگر برجام احیا شود و امکان فروش دو و نیم میلیون بشکه نفت را داشته باشیم و میزان درآمدهای نفتی بالا برود، مشکلی در مدیریت ارزی کشور نخواهیم داشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy