Thursday, Aug 19, 2021

صفحه نخست » پرویز کردوانی، جغرافیدان و کویرشناس، طراح پیشنهادهای جنجالی زیست‌محیطی، درگذشت

kardavani_081821.jpgرادیو بین المللی فرانسه - پرویز کردوانی، جغرافیدان، دارنده نشان درجه دانش که به وی بدلیل مطالعات جامع مناطق کویری، لقب پدر علم کویرشناسی علمی در ایران اعطا شده بود، شامگاه چهارشنبه ۲۷ مرداد، در سن ۹۰ سالگی، درگذشت. پرویز کردوانی به سرطان مغز استخوان مبتلا بود.

پرویز کردوانی، متولد سال ۱۳۱۰، در گرمسار، در خانواده‌ای از ملاکان منطقه چشم به جهان گشود و پس از دریافت مدرک دپیلم متوسطه از مدرسه رازی در تهران، برای ادامه تحصیل در رشته عمران کویر به آلمان رفت. وی پس از دریافت مدرک دکترا در این رشته در سال ۱۳۴۵، به ایران بازگشت و در دانشگاه کشاورزی ارومیه مشغول به کار شد اما از آنجا به دانشگاه تهران رفت و از سال ۱۳۴۸ در این دانشگاه ادامه فعالیت داد.

آقای کردوانی، در فاصله سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۴ بعنوان مدیر کل دفتر مطالعات آموزشی دانشگاه تهران مشغول به کار شد و پس از آن مرکز تحقیقات کویری و بیابانی ایران را بنیان نهاده و ریاست آن را، در سال‌های ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۸، برعهده داشت.

از پرویز کردوانی آثار متعددی در راستای موضوعات کویر، جغرافیای خاک‌ها، حفاظت خاک، اکوسیستم‌های طبیعی و آبی، آب‌های شور، آب‌های سطحی و زیرزمینی، مراتع، مناطق خشک و ویژگی‌های آن‌ها بر جای مانده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

پرویز کردوانی، مطالعات میدانی فراوانی هم در مناطق کویری و بیابیانی ایران به انجام رساند و خدمات وی نقش مهمی در پیشبرد علم کویرشناسی و مقابله با خشکسالی داشت.

در سال‌های اخیر، همزمان با تنش‌های زیست‌محیطی در ایران، از جمله نشست زمین، بحران کم‌آبی و بی‌آبی، پرویز کردوانی سیاست‌های زیست‌محیطی دولت‌ها را مورد انتقاد قرار می‌داد.

اما پرویز کردوانی، بارها، اظهارات جنجال‌برانگیزی درباره‌ی مشکلات زیست‌محیطی در ایران مطرح کرده بود که با واکنشها و انتقادات فراوانی همراه شد. از جمله درباره احیاء دریاچه ارومیه، بر این باور بود که احیاء این دریاچه دیگر امکان‌پذیر نیست و نباید بیش از این، به درون دریاچه ارومیه آب جاری کرد.

آقای کردوانی، درباره بیابان لوت شهداد ایران که گرم‌ترین نقطه کره زمین است، نیز گفته بود: پژوهش کردیم حتی یک باکتری هم در آن منطقه وجود نداشت.

پرویز کردوانی، در سال ۱۳۴۸، با خانم فریده گلبو، داستان‌نویس و پژوهشگر ایران، که ۲۶ ساله بود، ازدواج کرد و ثمره این زندگی یک دختر و پسر می‌باشد.

علت درگذشت پرویز کردوانی، ابتلا به سرطان مغز استخوان عنوان شده است.

حامیان و طرفداران محیط‌زیست، در واکنش به درگذشت پرویز کردوانی، مرگ او را «در حسرت آب و خاک ایران» و «کویر ایران، تنهاتر از گذشته» توصیف کردند.

ناصر کرمی، کارشناس ارشد تغییرات اقلیمی در توییتی نوشت: «دریغ برای ایران و برای مردم ایران و برای قطره قطره آب‌ها و ذره ذره خاک‌ها و تک تک زیستمندان فلات غمبار».

محمد درویش کارشناس و فعال محیط‌زیست در تهران هم در واکنش به درگذشت پرویز کردوانی، در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «پرویز کردوانی، مردی بود که با ادبیات جذاب خود در رسانه‌ها، ایرانیان زیادی را به موضوع کویر و بیابان‌های ایران علاقمند کرد».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy