Monday, Aug 23, 2021

صفحه نخست » سرنگونی پهپاد منتسب به ایران در شرق سوریه

drone_082321.jpgرادیو فردا - وین ماروتو، سخنگوی ائتلاف ارتش آمریکا، تأیید کرده است که روز شنبه ۳۰ مرداد یک پهپاد که به پایگاه نیروهای ایالات متحده در شرق سوریه نزدیک شده بود، توسط جنگنده‌های وابسته به ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا رهگیری و سرنگون شده است.

برخی رسانه‌ها از جمله شبکهٔ تلویزیونی فاکس‌نیوز گزارش داده‌اند که این پهپاد از نوع پیشرفته و متعلق به ایران بوده است و به پایگاهی نزدیک شده بود که ۹۰۰ سرباز آمریکایی در آن مستقر هستند.

در ماه‌های گذشته برخی مقام‌های دولت آمریکا از احتمال حملات پهپادی به نیروهای نظامی این کشور در سوریه و عراق هشدار داده بودند و چند حملهٔ پهپادی به اطراف اماکن نظامی و دیپلماتیک این کشور در عراق صورت گرفت که اغلب به نیروهای شبه‌نظامی وابسته به ایران نسبت داده شدند.

علاوه بر این، روز هفتم مرداد امسال، کشتی «مرسر استریت» که در مالکیت ژاپن و در اجاره کارتل‌های بین‌المللی کشتی‌رانی از جمله یک شرکت اسرائیلی به نام «زودیاک» است، در آب‌های دریای عمان هدف حملهٔ پهپادی قرار گرفت؛ رخدادی که در جریان آن دو خدمه کشتی که شهروندان رومانی و بریتانیا بودند، کشته شدند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

در این پرونده، بریتانیا، ایالات متحده و اسرائیل انگشت اتهام را به سوی ایران گرفته‌ و مسئله را به شورای امنیت سازمان ملل کشانده‌اند ولی دولت ایران اتهام نقش داشتن در این حمله را رد کرده است.

ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام» در عراق، نیز خرداد امسال با اشاره افزایش تهدید حملات پهپادی، گفت که مقابله با پهپادهای کوچک یک اولویت است و باید اقدامات بیشتری برای مقابله با آنها انجام داد.

او تاکید کرده بود که استفاده از پهپادهای کوچک توسط شبه نظامیان مورد حمایت ایران در چند سال آینده افزایش خواهد یافت.

در همین زمینه، رویترز روز جمعه ۳۱ اردیبهشت ماه در گزارشی نوشت، ایران پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در راهبرد خود در عراق دست به تغییری تاکتیکی زده و اکنون به جای اتکا به گرو‌ه‌های بزرگ شبه نظامی شیعه، پیکارجویان زبده و وفادار را در گروه‌های کوچک سازماندهی کرده است.

طبق این گزارش، اعضای این گرو‌ه‌های ویژه سال گذشته تحت نظارت نیروی قدس سپاه آموزش‌هایی را در جنگ‌های پهپادی، رصد و ردیابی، و انتشار تبلیغات آنلاین فراگرفته‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy