Monday, Aug 23, 2021

صفحه نخست » درخواست دست‌کم ۳ هزار پزشک ایرانی برای مهاجرت طی یک سال

pezeshki_082321.jpgکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایران مدعی است روزانه 20 مهندس و نخبه در مقاطع کارشناسی تا دکتری از ایران خارج می‌شوند

العربیه - محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام‌ پزشکی ایران اعلام کرد، طی یک سال گذشته، 3 هزار درخواست مهاجرت از طرف پزشکان به این سازمان ارسال شده و میزان مراحل قانونی‌ که باید در سازمان نظام پزشکی طی شود، افزایش داشته است.

به گزارش روزنامه «شرق»، دوشنبه 1 شهریور1400، محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام‌ پزشکی اعلام کرد شیفت‌های طولانی و طرح‌های مختلف، دوری از خانواده، طولانی شدن دوره تحصیل، دستمزد پایین و مشکلاتی از این دست برای پزشکان عواملی است که مهاجرت را رقم می‌زند.

او همچنین این مسیر طولانی، نامهربانی‌ها و ناملایمات از انواع مختلف اجتماعی، کاری و اقتصادی را باعث ایجاد ناراحتی و افسردگی کادر درمان در دوره‌های مختلف تحصیلی و کاری دانست.

رئیس سازمان نظام‌ پزشکی با تاکید بر درخواست بیش از 3 هزار پزشک در یک سال گذشته برای مهاجرت از ایران افزود: «خیلی مهم است مسئولان و حاکمیت بدانند افراد، فارغ‌التحصیلان و به‌خصوص جوانان جامعه می‌بینند اگر جای دیگری ارزش بیشتری برایشان قائل می‌شوند، به آن‌جا مهاجرت می‌کنند»

ظفرقندی این عوامل را باعث ایجاد خسارتی بزرگ و شیب رو به فزونی مهاجرت پزشکان‌ در ایران دانست.

افزایش آمار خودکشی در دانشجویان پزشکی

اخیرا انتشار جزئیاتی از مرگ‌ سریالی شماری از دانشجویان پزشکی از سوی همکاران آنها در فضای مجازی، واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشته است. بر اساس این گزارش‌ها یکی از دلایل خودکشی در دانشجویان پزشکی، فشارهای کاری و اجحاف در زمینه حقوق‌های دریافتی و مالی عنوان شده است.

آمار خودکشی نیز در میان انترن‌ها و رزیدنت‌ها در ایران به خصوص در پاندمی کرونا بیشتر شده است. در سیستم آموزش عالی ایران دوره‌ی انترنی(دانشجویان پزشکی) 18 ماهه و دوره رزیدنتی (دستیاری تخصصی) 4 ساله است.

دریافت کمک هزینه بسیار پایین، عدم دریافت حقوق و مزایا، نداشتن بیمه، شیفت‌های بسیار طولانی، پرداخت خسارت در هر نوع آسیب دیدگی حین عمل و حتی مرگ دانشجویان و دستیاران، از بزرگترین مشکلات دانشجویان و دستیاران پزشکی است.

بر اساس آمار ادعا شده در سال 99 توسط وزارت علوم ایران سالانه 145 هزار نفر در حوزه تحصیلی مهاجرت می‌کنند که از این تعداد 105 هزار نفر تحصیلات دانشگاهی دارند.

محمد وحیدی، نایب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایران، آذر 99 اعلام کرد «روزانه 20 مهندس و نخبه در مقاطع کارشناسی تا دکتری از ایران خارج می‌شوند و این کشور در بین 98 کشوری که نخبگان خود را از دست می‌دهد در بالاترین آمار‌ مهاجرت قرار دارد»

همچنین محمد علی دهقان، رئیس انجمن ریاضی ایران سال 97 مدعی شد بیش از 60 درصد افرادی که در مسابقات ریاضی کشور در 24 سال گذشته مدال طلا کسب کرده‌اند برای ادامه تحصیل از کشور خارج شده‌اند و نزدیک به 40 درصد آنها برگشته‌اند.

او همچنین افزود دانش‌آموختگان رشته ریاضی دانشجویان دانشگاه شریف و تهران بیشترین آمار مهاجرت را دارند



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy