Tuesday, Aug 24, 2021

صفحه نخست » عقب‌نشینی وزارت خارجه اوکراین از اتهام «دزدی و انتقال هواپیما به ایران»

hp.jpg رادیو فردا - ساعتی پس از انتشار اتهامی از طرف یک مقام وزارت خارجه اوکراین مبنی بر ربایش و انتقال یک هواپیما به ایران، این وزارتخانه رسما از این موضع عقب‌نشینی کرده و ربایش هواپیما را تکذیب کرد.

یک مقام‌ وزارت خارجه اوکراین روز سه‌شنبه گفت که یک فروند هواپیمای مسافربری این کشور روز یک‌شنبه، ۳۱ مرداد، توسط «افراد مسلح ناشناس» دزدیده و به ایران برده شده است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران بلافاصله به این گفته واکنش نشان داد و گفت که این هواپیما روز دوشنبه، یکم شهریور، در مشهد فرود آمده و «پس از سوخت‌گیری» به اوکراین رفته و ربایشی رخ نداده است.

یوگنی ینین، معاون وزیر خارجهٔ اوکراین، گفته بود که این هواپیما برای بردن اوکراینی‌های ساکن کابل به این شهر رفته بود، ولی به جای اینکه اوکراینی‌ها را سوار کند، توسط افرادی «عملا ربوده» شد و «با گروهی ناشناس به سمت ایران رفت».

آقای ینین همچنین زمان پرواز این هواپیما را یک‌شنبه قید کرده، در حالی که مقام ایرانی از حضور هواپیما در مشهد در روز دوشنبه خبر داده است.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

با این حال ساعتی بعد وزارت خارجه اوکراین رسما این اتهام را رد کرد.

اولگ نیکولنکو، سخنگوی این وزارتخانه، در بیانیه خود که در اختیار رادیوفردا قرار گرفته نوشته است: «هیچ هواپیمای اوکراینی نه در کابل و نه در جای دیگر ربوده نشده و گزارش‌هایی که در برخی رسانه‌ها منتشر شده واقعیت ندارد.»

او در ادامه می‌گوید: «تمام پروازهای اوکراینی که برای بازگرداندن اتباع این کشور از افغانستان به فرودگاه کابل رفته‌اند، به سلامت به کی‌یف بازگشته‌اند. یادآوری می‌کنم تاکنون با سه پرواز اوکراینی ۲۲۶ نفر از کابل خارج شده‌اند.»

در روزهای اخیر هجوم گسترده شهروندان خارجی و افغان‌هایی که می‌خواهند از دست طالبان بگریزند، باعث بروز حوادث زیادی در فرودگاه کابل و کشته شدن حداقل ۲۰ نفر شده است.

با توجه به روند کند تخلیه شهروندانی که خواستار خروج از افغانستان هستند، آمریکا، بریتانیا، فرانسه و استرالیا از احتمال تمدید حضور نیروهای نظامی خود در فرودگاه کابل برای تخلیه شهروندان خبر داده‌اند.

این موضوع با واکنش منفی نیروهای طالبان مواجه شده و گفته‌اند که روز ۳۱ اوت یعنی یک هفته دیگر، خط قرمز این گروه است و در صورت باقی‌ ماندن نیروهای نظامی خارجی در فرودگاه کابل، چنین اقدامی «عواقب» خواهد داشت.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، تاکنون ۲۲ هزار نفر از افغانستان تخلیه شده‌اند، اما هنوز هزاران نفر از جمله شهروندان ایالات متحده در این کشور هستند و بسیاری از آن‌ها حتی فرصت رساندن خود به فرودگاه را نداشته‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy