Friday, Aug 27, 2021

صفحه نخست » اسرائیل در حال سرعت بخشیدن به برنامه های عملیاتی خود برای اقدام علیه ایران

isra27.jpgرادیو پیام اسراییل - ژنرال آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، هشدار داد که به دلیل پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای رژیم ایران، برنامه های عملیاتی خود علیه ایران را تسریع می‌کند.

وی گفت: «پیشرفت برنامه هسته‌ای رژیم ایران باعث شده است ارتش اسرائیل به برنامه های عملیاتی خود برای اقدام علیه تاسیسات هسته‌ای ایران سرعت بخشد و بودجه دفاعی که به تازگی تصویب شده، برای این کار در نظر گرفته شده است».

اظهارات ژنرال کوخاوی در حالی است که نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، برای دیدار با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و دیگر مقامات ارشد ایالات متحده، در واشنگتن به سر می برد. انتظار می‌رود که بنت در اولین سفر خود به کاخ سفید به دنبال آن باشد که بایدن را وادار سازد تا رویکرد خود را در قبال ایران سخت‌تر کند و تلاش‌ها برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام را متوقف نماید.

بنت پیش از عزیمت خود به واشنگتن در روز سه‌شنبه گفت: «هنگامی که ما برنامه ریزی برای این سفر را آغاز کردیم، بازگشت آمریکا به برجام، قطعی به نظر می‌رسید. از آن هنگام، مدتی گذشته است، رئیس جمهور در ایران تغییر کرده است و دیگر هیچ چیز قطعی به نظر نمی‌رسد. به نظر ما، ممکن است دیگر بازگشتی به توافق هسته‌ای، وجود نداشته باشد».

ارتش اسرائیل معتقد است که هیچ گزینه دیپلماتیکی نمی‌تواند برنامه هسته‌ای رژیم تهران را متوقف کند، حکومت ایران باید بداند که در صورت ادامه برنامه‌های اتمی خود، با تحریم های شدیدتر و گزینه نظامی واقعی برای توقف آن روبرو خواهد شد.

برای سال آینده، ۵۸ میلیارد دلار بودجه به ارتش دفاعی اسرائیل اختصاص داده می‌شود که این مقدار به ارتش این کشور اجازه می‌دهد تا بر تهدیدهای رژیم ایران در منطقه متمرکز شود. این بودجه به طور خاص برای این کار تعیین شده است.

اسرائیل برنامه هسته ای ایران را دغدغه شماره یک خود می‌داند و همواره تاکید کرده است که اگر لازم باشد، حتی به تنهایی علیه برنامه‌های اتمی رژیم ایران اقدام خواهد کرد.

ژنرال آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، به صراحت اعلام کرد که برجام را خطرناک می‌داند و علنا گفت که به ارتش اسرائیل دستور داده است تا برنامه های عملیاتی جدیدی را برای حمله به ایران در صورت لزوم آماده کند.

افسران ارشد نظامی اسرائیل در ماه‌های اخیر بارها به واشنگتن سفر کرده‌اند و با مقامات ارشد آمریکایی از جمله وزیر دفاع، لوید آستین، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش، ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده سنتکام و ژنرال ریچارد کلارک، فرمانده عملیات ویژه ایالات متحده، دیدار کرده‌اند.

اگرچه واشنگتن به مسیر دیپلماتیک برای بازگرداندن رژیم ایران به برجام، ادامه می‌دهد و امیدوار است تهران را به امضای یک توافق جدید برساند، اما آمریکایی‌ها از نگرانی‌های اورشلیم در مورد توافق آینده، کاملا آگاه هستند.

رژیم ایران دارای چندین نوع موشک دوربرد است که می توانند به خاک اسرائیل برسند، از جمله خرمشهر ۲ با برد حداکثر ۲۰۰۰ کیلومتر (۱۲۴۳ مایل) و شهاب ۳٫

ارتش اسرائیل اذعان کرده است که تهدید موشکی متعارف ایران، نگرانی اصلی اسرائیل است. علیرغم دفاع هوایی چند لایه، ممکن است این کشور نتواند با موجی از موشک‌های شلیک شده ایران به سوی اسرائیل و گروههای نیابتی‌اش مانند حزب‌الله لبنان یا شبه نظامیان شیعه در عراق مقابله کند.

رژیم ایران، از گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه مانند حزب‌الله لبنان برای حمله به اسرائیل و منافع آمریکا در سراسر خاورمیانه بهره می‌برد.

به این ترتیب، ارتش اسرائیل به طور سیستماتیک و به شیوه های مختلف برای کاهش نفوذ رژیم ایران در خاورمیانه تلاش می‌کند.

در دو، سه سال گذشته، اسرائیل بارها مواضع سپاه قدس، شاخه برون مرزی سازمان تروریستی سپاه پاسداران را در سوریه مور حمله قرار داد و با منهدم ساختن انبارهای موشک و مهمات رژیم ایران، مانع از استقرار این رژیم در سوریه شد. در این حملات، "صدها پاسدار و مزدوران وابسته به رژیم ایران در سوریه" کشته شدند.

همچنین تخمین زده می‌شود که حملات نسبت داده شده به اسرائیل علیه کشتی های ایرانی در خلیج فارس و دریای عمان، از رسیدن ۱٫۲ تا ۲ میلیون دلار پول به دست گروه‌های تروریستی در خاورمیانه جلوگیری کرده است.

علاوه بر این حملات، فعالیت‌های مخفی متعددی نیز به اسرائیل در داخل ایران نسبت داده می شود، مانند ترور محسن فخری زاده، مهره برجسته هسته‌ای این کشور در ماه نوامبر سال پیش و ده‌ها حمله سایبری که برنامه هسته ای ایران را هدف قرار داده است، از جمله سه مورد در سایت غنی سازی اورانیوم در نطنز.

ارتش اسرائیل می‌داند که جامعه بین المللی هیچ علاقه‌ای به جنگ با ایران ندارد، زیرا هر کشوری با مسائل داخلی خود مانند پاندمی کرونا درگیر است. اما اگر لازم باشد، ارتش اسرائیل همه گزینه‌ها را برای محافظت از شهروندان خود روی میز دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy