Tuesday, Aug 31, 2021

صفحه نخست » دردسرهای متفاوت تیم ملی فوتبال ایران

bbc31.jpgبی بی سی فارسی - روند اردوی آماده‌سازی تیم ملی ایران را می‌توان در یک واژه خلاصه کرد: هیچ.

نخستین بار کارلوس کی‌روش سرمربی پیشین تیم ملی ایران از عبارت "تری‌نینگ مچ" (training match ) در فوتبال ایران استفاده کرد؛ به معنی "بازی تمرینی"، بدون برخورداری از حریف تدارکاتی.

تیم ملی ایران بدون بازی دوستانه وارد مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر خواهد شد.

تفاوت بازی تمرینی و بازی دوستانه، در ترکیبی است که مربی بر اساس "نیاز" یا "امکاناتش" از آن استفاده می‌کند.

کادر فنی تیم ملی فوتبال ایران، تیم کامل خود یا نیمی از تیم اصلی‌ مورد نظرشان در فاصله دو هفته مانده به اولین دیدار مقابل سوریه را در اختیار نداشتند.

فدراسیون فوتبال ایران، آغاز لیگ برتر را به تعویق انداخت تا برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی را مدون کند. با این حال فدراسیون موفق نشد اردوی آماده‌سازی تیم ملی را با بازی‌ها دوستانه‌ای همراه کند.

بنا بر اعلام فدراسیون فوتبال، در بازی‌های دوستانه، تیم ملی قادر به استفاده از لژیونرها یا بازیکنان شاغل در لیگ‌های خارج از کشور نیست. با این حساب که نیمی از بازیکنان تیم ملی را لژیونرها تشکیل می‌دهند، تدارک بازی دوستانه برای تیم ملی بسیار مفید به نظر می‌رسد. فدراسیون فوتبال برهمین اساس، هرگونه بازی دوستانه را لغو و به جای آن از بازی تمرینی یا درون گروهی، با استفاده از بازیکنان دعوت شده از لیگ بسنده کرد.

تمرینات و بازی‌های درون گروهی تیم ملی، بدون حضور بازیکنان اصلی و مهره‌های تشکیل‌‌دهنده تیم ملی برگزار شد. تقریبا تمام تیم بازیکنانی که شاکله تیم اصلی آقای اسکوچیچ را تشکیل می‌دهند، لژیونرهایی هستند که در در اردوی نخست تیم ملی حضور نداشتند.

در گروه ایران، کره‌جنوبی نیز وضعیتی مشابه دارد. پائولو بنتو سرمربی تیم ملی کره جنوبی اعلام کرده است به دلیل "در اختیار نداشتن تیم کامل خود" هیچ بازی دوستانه‌ای تا پیش از عراق، در نظر نخواهد گرفت. با این حال فدراسیون فوتبال کره‌ جنوبی قرار است درهای ورزشگاه‌ خود را برای دو بازی نخست تیم ملی کشورش به روی هوادارانی که واکسن کرونا تزریق کرده‌اند باز کند.

تیم ملی عراق با مربیگری دیک ادووکات، نخست اردوی تدارکاتی خود را در شهر مالاگا اسپانیا برپا کرد. دو بازی تدارکاتی مقابل تیم‌های محلی انجام داد و سپس به ترکیه رفت.

سوریه نخستین حریف ایران در این مرحله از مسابقات، دیدار دوستانه‌اش با اوگاندا را لغو و الجزایر را جایگزین این تیم کرد. آن‌ها چهار روز پیش از دیدار با تیم ملی ایران، به تهران سفر می‌کنند.

تیم ملی لبنان اردوی ۱۰ روزه‌ای را در شهر فجیره امارات پشت سر گذاشت. این تیم یک دیدار دوستانه مقابل تیم باشگاهی الشمال قطر برگزار کرد که نتیجه‌اش شکست یک بر صفر ملی‌پوش‌های لبنانی بود.

امارات داستان جداگانه‌ای دارد؛ بر اساس توافق فن مارویک سرمربی هلندی تیم ملی امارات و فدراسیون فوتبال این کشور اولویت با برگزاری لیگ قرار گرفت. دو هفته از لیگ امارات برگزار خواهد شد و سپس تیم ملی امارات، برای نخستین دیدار خود در این مرحله با لبنان به اردوی آماده‌سازی می‌رود.

کرونا مانع حضور سامان قدوس

سوم شهریور، فدراسیون فوتبال ایران، خبر ابتلای دراگان اسکوچیچ سرمربی و وحید هاشمیان کمک مربی تیم ملی فوتبال ایران به ویروس کرونا را تایید کرد.

این دو مربی تیم ملی در حالی به ویروس کرونا مبتلا شدند که پیش از دور دوم رقابت‌های انتخابی جام جهانی در بحرین، مقابل این ویروس واکسینه شده بودند.

در غیاب دراگان اسکوچیچ و وحید هاشمیان، تیم ملی فوتبال ایران تمریناتش را زیر نظر ماریو تات، ملادن زگانجر و کریم باقری آغاز کرد. آقای تات، خودش را استاد و سخنران دوره های مربیگری در کرواسی طی ۲۰ سال اخیر معرفی کرده و گفته است که دراگان اسکوچیچ، یکی از "باهوش‌ترین و باشعورترین دانش‌جویان او" در تمام طول عمر تدریسش بوده است.

با این وجود ماریو تات اعتراف کرد که یک مربی ناشناخته و در سایه بوده که هرگز تجربه زندگی به عنوان اول شخص را در سطح اول فوتبال نداشته است.

در کنار دغدغه از دست دادن سرمربی تیم ملی، محدودیت‌های ناشی از کرونا هم بر مشکلات تیم ملی ایران افزوده است. به نظر می‌رسد بازیکنی که بیشترین مشکل را برای حضور در تیم ملی ایران دارد، سامان قدوس، مهاجم تیم برنتفورد است.

فدراسیون فوتبال انگلستان سوم شهریورماه تصمیم گرفت سفر بازیکنان باشگاهی ملی‌پوش شاغل در لیگ برتر انگلیس به کشورهایی که در فهرست قرمز این کشور قرار دارند را ممنوع کند. به این ترتیب بود که لیورپول هم اعلام کرد محمد صلاح را در اختیار تیم ملی مصر قرار نخواهد داد.

ایران در حال حاضر در فهرست زرد بریتانیا قرار دارد اما به گفته رسانه‌های ایران سامان قدوس شانس حضور در بازی نخست تیم ملی مقابل سوریه را از دست خواهد داد.

هم‌زمان فدراسیون‌های فوتبال ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، بلژیک و فرانسه هم از بررسی این طرح خبر داده‌اند. فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) با این طرح فدراسیون فوتبال انگلستان مخالفت کرد. چهارم شهریور، جانی اینفانتینو رئیس فدراسیون جهانی فوتبال با بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس برای حضور بازیکنان باشگاهی در دیدارهای ملی مذاکره کرد. مذاکره‌ای که در صورت به نتیجه نرسیدن آن، احتمالا تیم ملی ایران را از یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بازیکنان خود محروم می‌کند.

در صورتی که این طرح در سایر کشورها نیز تصویب شود، حضور ستاره‌هایی مانند مهدی طارمی، علیرضا بیرانوند یا علی قلی‌زاده در نخستین اردو و بازی تیم ملی نامعلوم خواهد بود.

پنج مصدوم در فهرست ایران

بازیکنان مصدوم تیم ملی ایران که دیدار نخست مقابل سوریه را از دست خواهند داد، کم تعداد نیستند. اما سوریه هم سه بازیکن کلیدی خود را مقابل ایران در اختیار نخواهد داشت.

پنجم شهریور، فدراسیون فوتبال سوریه به صورت قطعی از غیبت عمر السومه، مهاجم اول تیم ملی سوریه در دیدار با ایران خبر داد. همچنین شادی الحمودی و خالد المبیض هم به دلیل آسیب‌دیدگی، دیدار مقابل ایران را از دست داده‌اند.

همچنین کادر پزشکی تیم ملی عراق اعلام کرده است که محمد حمید دروازه‌بان و محمد داود مهاجم تیم ملی این کشور، دو بازی تیم ملی کشورشان مقابل کره‌جنوبی و ایران را به دلیل مصدومیت از دست داده‌اند.

کادرفنی تیم ملی، برای سه دیدار نخست ایران مقابل سوریه، عراق و امارات، پنج بازیکن را در اختیار نخواهد داشت. مرتضی پورعلی‌گنجی مدافع میانی تیم ملی ایران و باشگاه شنزن چین و عارف غلامی مدافع میانی استقلال از ناحیه رباط صلیبی مصدوم شده‌اند و پای خود را جراحی کردند.

مردادماه، علی کریمی هافبک میانی تیم ملی در تمرینات کایسری اسپور ترکیه از ناحیه لگن مصدوم و سه ماه از میادین دور خواهد ماند. همچنین احسان حاج‌صفی بازیکن تیم آ.اِ.ک یونان و مجید حسینی، مدافع کایسر اسپور ترکیه نیز به دلیل مصدومیت قادر به همراهی تیم ملی نخواهد بود.

دغدغه میزبانی؛ کرونا، حق پخش و اعتراض سوریه

تیم ملی ایران در حالی از میان کرونا، مشکلات برگزاری بازی دوستانه، اردوی بدون مربی و دغدغه حضور یا عدم حضور لژیونرها عبور کرد که میزبانی‌اش تا آخرین روزها تحت تاثیر دعوای حقوقی کنفدراسیون فوتبال آسیا با فدراسیون فوتبال ایران قرار داشت.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌نگاری‌هایی با فدراسیون فوتبال ایران، خواستار پرداخت بدهی معوقه سازمان صدا و سیمای ایران به شرکت "اف.ام.ای" (Football Marketing Asia) شد. طبق ادعای خبرگزاری تسنیم در ایران، "ای‌اف‌سی" برای فروش حق پخش تلویزیونی مسابقات تا سال ۲۰۲۴ مبلغ ۳ میلیون و پانصد هزار دلار به فدراسیون پیشنهاد کرد. این رقم منهای عددی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا از پیش در قبال بدهی بابت حق پخش رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از صدا و سیمای حکومتی ایران مطالبه می‌کرد.

برخی از اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال از جمله میرشاد ماجدی مدعی بودند در صورت پرداخت نشدن این رقم به کنفدراسیون فوتبال آسیا، میزبانی ایران در رقابت‌های انتخابی جام جهانی لغو خواهد شد.

هم‌زمان، فدراسیون فوتبال سوریه نیز در شکایتی به کنفدراسیون فوتبال آسیا، خواستار تحریم میزبانی ایران به دلیل عدم برخورداری ورزشگاه آزادی از سیستم داور ویدیویی (VAR) و بحران همه‌گیری کرونا در ایران شد.

درخواست فدراسیون فوتبال سوریه برای لغو میزبانی ایران، با واکنش کاربران فضای مجازی و کنایه آن‌ها به حمایت‌های سال‌های اخیر جمهوری اسلامی از دولت سوریه همراه بود.

فدراسیون جهانی فوتبال در نهایت، میزبانی ایران برای دیدار مقابل سوریه در ورزشگاه آزادی را به رسمیت شناخت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy