Wednesday, Sep 1, 2021

صفحه نخست » سانسور بی‌حساب و کتاب در دستور کار دولت سیزدهم ـ مدیر انتشارات معین: وزارت ارشاد با سانسور عملاً در خدمت قاچاقچیان کتاب است

ketab.jpg سایت ادبی بانگ ـ محمد مهدی اسماعیلی، از مهره‌های نزدیک به جبهه پایداری در نخستین سفرش در مقام وزیر ارشاد اسلامی به اصفهان سفر کرد. او اعلام کرد که برون‌سپاری سانسور که در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد به محل کسب درآمدی برای عده‌ای از حلقه‌های نزدیک به اصول‌گرایان تبدیل شده بود مجدداً در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است.

در دولت دهم، اداره کتاب، آثار نویسندگان و شاعران را به عده‌ای از سانسورچی‌ها که در استخدام دولت نبودند می‌سپرد. پیش می‌آمد که برخی از سانسورچی‌ها که اغلب از دانشجویان سهمیه‌ای و یا فرزندان رانت‌خواران بودند و سودای ترجمه در سر داشتند، آثار مترجمان را به نام خود منتشر می‌کردند و سپس با تاخیر و با اعمال اصلاحاتی به کتاب مجوز می‌دادند. ترجمه‌های موازی از آن زمان باب شد و به تدریج دایره آن وسعت گرفت و به یک روال ثابت تبدیل شد.

محمد مهدی اسماعیلی در سفرش در اصفهان گفت این رویه قرار است با نقاب «تمرکززدایی» دوباره برقرار شود:

«ما حمایت می‌کنیم از حوزه فرهنگ و هنر. ما تمرکززدایی می‌کنیم. ما باید از بزرگان خودمان استفاده کنیم. فضای فرهنگی و هنری استان باید برود به سمت تصمیم‌گیری گروه‌های نخبه در هر حوزه. ممیزی اگر می‌خواهد اتفاق بیفتد، باید به دست اصحاب فکر و اندیشه اتفاق بیفتد. ما قرار نیست این کار را انجام دهیم، کشور ما سرشار از نخبه‌های حوزه‌های مختلف است. یک سلیقه نباید معیار باشد.»

به این ترتیب می‌توان به سادگی تصور کرد که بدون ضابطه مشخصی رقابتی بین رانت‌خوارها بر سر اعمال سلیقه‌ای سانسور آثار خلاق دربگیرد.

مطالب بیشتر در سایت ادبی بانگ

بر اساس جدول اعلام شده برای بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۰، بودجه مصوب نهایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۲۵۵ میلیارد تومان است. از محل سازمان هدفمندی یارانه‌ها ۳۷۷ میلیارد تومان برای حمایت از چاپ و نشر به حساب ارشاد اسلامی واریز می‌شود. ۸۵ درصد از این بودجه خارج از شمول است. در این معنا که وزیر ارشاد با یک امضا می‌تواند از این بودجه در جهت دلخواه خودش استفاده کند.

***

مدیر انتشارات معین: وزارت ارشاد با سانسور عملاً در خدمت قاچاقچیان کتاب است

مدیر انتشارات معین می‌گوید به محض آنکه وزارت ارشاد اسلامی مانع از انتشار کتابی می‌شود، قاچاقچیان کتاب دست به کار می‌شوند و همان کتاب را با کیفیت پایین منتشر می‌کنند. به گفته صالح رامسری، وزارت ارشاد اسلامی به قاچاقچیان پر و بال داده است، کتابی را که ناشر پنج بار چاپ کرده می‌گوید چاپ نکن و در واقع به قاچاقچی می‌گوید چاپ کن!

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد اسلامی سه‌شنبه گذشته در سفرش به اصفهان تلویحاً اعلام کرد که برون‌سپاری سانسور که در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد به محل کسب درآمدی برای عده‌ای از حلقه‌های نزدیک به اصول‌گرایان تبدیل شده بود مجدداً در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است. اسماعیلی گفته بود در سانسور کتاب‌ها و سایر آثار خلاق «یک سلیقه نباید معیار باشد». به این ترتیب دور از انتظار نیست که بدون ضابطه مشخصی رقابتی بین رانت‌خوارها بر سر اعمال سلیقه‌ای سانسور آثار خلاق دربگیرد.

پنجشنبه ۱۰ شهریور صالح رامسری، مدیر انتشارات معین در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره پیامدهای رویکردهای سلیقه‌ای در سانسور کتاب برای ناشران گفت:

«بارها پیش آمده کتابی مجوز گرفته اما بعد از ۱۰ چاپ مسئول دیگری آمده و گفته این کتاب را دیگر چاپ نکنید یا فلان نهاد یا شخص برای کتاب یادداشتی نوشته، و ارشاد به جای این‌که از موضع خود دفاع کند و بگوید این کتاب را بررس خوانده و به این نتیجه رسیده که ضرری برای جامعه ندارد، جلو کتاب را گرفته است. یا در دولتی جلو کتاب را گرفته‌اند و دولت دیگری آمده و به کتاب مجوز داده‌ است. برای من این اتفاق افتاده که نشان می‌دهد اعمال سلیقه است و باید قانونی وجود داشته باشد.»

صالحی در ادامه یادآوری کرد که شمارگان کتاب به ۳۰۰ نسخه و ۵۰۰ نسخه کاهش پیدا کرده است:

«اکثر کتاب‌ها هم با شمارگان ۳۰۰ نسخه و ۵۰۰ نسخه منتشر می‌شود. دکتر جعفر یاحقی حدود ۱۲ سال روی کتابی به نام "روزشمار ادبیات فارسی" کار کرد و برای این کار تیمی را هم بسیج کرده بود، کتاب را برای چاپ آماه کردیم و طی روزهای آتی هم توزیع می‌شود، فکر می‌کنید کتابی را که ۱۲ سال رویش کار شده و فقط دو سال ویراستاری و نمونه‌خوانی و صفحه‌بندی‌اش طول کشیده، چند نسخه چاپ کرده‌ام؟ ۴۰۰ نسخه. یا کتاب دیگری زیر چاپ داریم که حاصل تدریس و کار استاد فرهاد فخرالدینی است به نام "وزن در موسیقی ایران"، به گفته او این کتاب حاصل دسترنج ۲۰ ساله‌اش است. به من گفت چند نسخه چاپ می‌کنید؟ گفتم هزار تا. گفت آیا حاصل ۲۰ سال رنج من را باید هزار نسخه چاپ کنید؟ به او گفتم چاره‌ای ندارم، هزار نسخه هم در صورتی است که کاغذ دولتی داشته باشم، اگر کاغذ آزاد باشد ۲۰۰ نسخه چاپ می‌کنم. الان «قصه‌های مجید» تمام شده است، تابستان است و بچه‌ها این کتاب را می‌خواهند اما کاغذ نیست. زنگ زدم آزاد بخرم، می‌گوید چون شما هستید ۴۶۰ هزار تومان، من روی کتاب چه قیمتی بگذارم که بچه‌ها این را بخرند و بخوانند؟»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy