Wednesday, Sep 1, 2021

صفحه نخست » انتقال ادوات نظامی آمریکایی از افغانستان به ایران

adavat.jpg کیهان لندن - پس از تسلط طالبان بر افغانستان بسیاری از ادوات نظامی آمریکا که در اختیار ارتش و سایر نیروهای مسلح این کشور بود به دست این گروه فرقه‌ای و تروریستی افتاد که پیش از این نیز از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بر این کشور حکومت می‌کرد و ضمن رقم زدن سیاه‌ترین دوران برای مردم افغان، آنجا را به کُنام گروه‌های تروریستی به ویژه القاعده تبدیل کرد. از همان نخستین روزهای اشغال افغانستان توسط تروریست‌های طالبان پیش‌بینی می‌شد که جمهوری اسلامی در ایران برای به دست آوردن این غنائم هم برای استفاده و هم کپی‌برداری دندان تیز کرده است.

اکنون پیش‌بینی‌ها درست از کار درآمده و گزارش‌ شده که بخشی از این تسلیحات که شامل تانک و نفربر زرهی است به ایران منتقل شده است. حتا منابع غیررسمی می‌گویند عوامل و دلالان جمهوری اسلامی به دنبال موشک‌ها و اسلحه‌هایی هستند که آمریکایی‌ها بطرز مشکوکی بدون آنکه آنها را معدوم یا اسقاط کنند در افغانستان جا گذاشته‌اند.

در حال حاضر معلوم نیست که آیا این نفربرها و تجهیزات از سوی خود طالبان و یا چه بسا اعضای فراری ارتش افغانستان به جمهوری اسلامی تحویل داده شده‌اند یا اینکه به دلیل وجود هرج و مرج در این کشور، افراد و دلالان وابسته یا غیروابسته برای سودجویی آنها را در اختیار رژیم ایران قرار می‌دهند.

البته غنائم جنگی آمریکایی تنها چیزی نیست که به سمت ایران سرازیر شده است. با تسلط طالبان بر افغانستان هزاران نفر از شهروندان این کشور از بیم جان خانه‌‌ها و شهرهای خود را رها کرده و به سمت کشورهای همسایه افغانستان از جمله ایران و پاکستان فرار می‌کنند.

👈 مطالب بیشتر در کیهان لندن

روزنامه انگلیسی «دیلی میل» با اشاره به ویدئویی از هجوم پناهجویان افغان به سمت مرز ایران آن را صحنه‌ای «آخر زمانی» توصیف کرده و می‌نویسد هزاران نفر از مردم افغانستان از ترس طالبان پا به فرار گذاشتند و از بیابان‌‌ها خود را به مرز ایران یا پاکستان می‌رسانند.

در میان پناهجویان افراد سالمند، زنان باردار و نوزادان نیز دیده می‌شوند که چنین سفری برایشان به شدت خطرناک است اما با اینهمه به نظر می‌رسد خطر فرار را به ماندن در افغانستانی که طالبان بر آن حکومت می‌کنند، ترجیح می‌دهند.

اینهمه در حالیست که کشورهای غربی و اتحادیه اروپا خود را در برابر موج جدید پناهجویان از این کشور با تدابیر تازه تجهیز می‌کنند. آنها می‌دانند که با وضعیت بی‌ثبات منطقه، پناهجویانی که تن به خطر فرار از کشور خود می‌دهند، هدف اصلی‌شان کشورهای غربی است و این موج که از افغانستان به سوی پاکستان و ایران به حرکت درآمده دیر یا زود مسیر خود را به سوی غرب ادامه می‌دهد و این چیزیست که با وجود تناقض در مواضع کشورهای مختلف اتحادیه اروپا، مورد پسند هیچکدام از آنها نیست.

اگرچه به نظر می‌رسد مقصد اولیه این پناهجویان کشور ترکیه است اما آنان برای رسیدن به این کشور نخست می‌بایست وارد ایران شوند و هزاران کیلومتر را پشت سر بگذارند و سپس از ترکیه راهی کشورهای اتحادیه اروپا و بریتانیا شوند.

یک پناهجو که اخیراً همین مسیر را پشت سر گذاشته نیز می‌گوید بسیاری از پناهجویان از طریق پاکستان سفر به ترکیه را با قاچاقچیان ایرانی ادامه می‌دهند.

وی گفت: «اینها فقیرترین افراد هستند، زیرا راه‌های دیگری وجود دارد که پیاده‌روی کمتری دارند، اما هزینه این مسیرها بیشتر است.»

فیلیپو گراندی مسئول هماهنگی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرده عملیات تخلیه از فرودگاه کابل که طی آن ده‌ها هزار افغانستانی به خارج این کشور منتقل شدند تنها آغاز یک «بحران انسانی بزرگتر» است. تخمین زده می‌شود نیم میلیون افغان از کشور خود فرار کنند.

وی گفت آنچه در فرودگاه کابل گذشت بیشتر باعث ترس و ناامیدی هزاران افغان در سراسر جهان شده اما واقعیت این است که حتا اگر پخش این تصاویر هم قطع شود میلیون‌ها انسان هستند که برای رهایی از دست طالبان به کمک جامعه بین‌الملل نیازمندند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع آگاه می‌نویسد «یک جت قطری حامل یک تیم فنی به کابل رفته تا در مورد از سر گرفتن عملیات پرواز در فرودگاه این شهر مذاکره کند.»

در این میان، طالبان از مبارزان پنجشیر خواسته سلاح‌های خود را به زمین بگذارند اما آنها قبول نکرده‌اند.

امیرخان متقی از مقامات ارشد طالبان در پیامی صوتی به مردم پنجشیر که در توییتر منتشر شد گفت: «برادرانم، ما تمام تلاش خود را کردیم تا مشکل پنجشیر را با گفتگو و مذاکره حل کنیم... اما متأسفانه همه بیهوده بود... اکنون که مذاکرات شکست خورده و مجاهدین (طالبان) پنجشیر را محاصره کرده‌اند، هنوز افرادی هستند نمی‌خواهند مشکلات به صورت مسالمت آمیز حل شود... به کسانی که می‌خواهند بجنگند بگویید ادامه این وضعیت کافی است.» مردم پنجشیر اما می‌گویند تا آخرین قطره خون می‌جنگند و تسلیم نخواهند نشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy