Sunday, Jan 16, 2022

صفحه نخست » دیپلمات گروگان گرفته شده آمریکایی در تهران، در محل مذاکرات اتمی "اعتصاب غذا" می‌کند

rosen.jpg بی‌بی‌سی فارسی ـ باری روزن از دیپلمات‌های ایالات متحده آمریکا در ایران که در جریان اشغال سفارت این کشور در تهران هفته‌ها گروگان گرفته شده بود، اعلام کرده است که با هدف کمک به آزادی زندانیان دوتابعیتی از زندان‌های جمهوری اسلامی ایران، در وین دست به اعتصاب غذا می‌زند.

آقای روزن ۷۵ ساله گفته است که روز سه‌شنبه به وین محل مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای خواهد رفت که هفته هاست میزبان این گفت‌وگوهاست.

سفارت آمریکا در تهران در آبان ۱۳۸۵ از سوی طرفداران آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، اشغال شد و دیپلمات‌های آن به مدت ۴۴۴ روز گروگان گرفته شدند. این وضعیت به قطع کامل روابط سیاسی دو کشور انجامید که هنوز ادامه دارد.

آقای روزن گفته است: "۴۱ سال پس از آزادی، این هفته در وین اعتصاب غذا را آغاز می‌کنم تا همه گروگان‌ها در ایران آزاد شوند. آنها انسان هستند، نه (کالای مورد) چانه زنی. آزادی آنها باید قبل از معامله با یک رژیم غیرقابل اعتماد باشد. گروگان‌ها را آزاد کنید".

وی وعده داده که ویدئوهای خود را با هشتگی درباره "آزادی گروگان‌ها در ایران"، در شبکه‌های اجتماعی منتشر خواهد کرد.

او به همراه چند زندانی سابق آمریکایی در ایران بارها از دولت جو بایدن خواستند تا در مذاکرات با دولت ایران "آزادی زندانیان آمریکایی داخل ایران را در اولویت مطالبات قرار دهند. "

آقای روزن در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی با عباس عبدی یکی از گروگان‌گیرهای سفارت آمریکا، در فرانسه ملاقات کرد اما آقای عبدی پس از این دیدار هم از اشغال سفارت آمریکا و گروگان گیری دیپلمات‌ها دفاع کرده بود. برخی از مقام‌های ایرانی از جمله آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، از انجام این دیدار انتقاد کرده بودند.

در یک دهه گذشته بازداشت پی در پی شهروندان خارجی یا دو تابعیتی در ایران بیش از پیش خبرساز شده بود.

نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر ایران می‌گویند حکومت ایران از زندانیان دوتابعیتی‌ و خارجی برای تسویه حساب‌های سیاسی‌اش استفاده می‌کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و برخی از اعضای دولت بریتانیا، از آنچه استفاده ایران از اتباع دوتابعیتی و در برخی از موارد زندانی کردن غیرایرانیان برای حل و فصل مسائل خارجی این کشور را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

سیامک نمازی شهروند ایرانی -آمریکایی که همزمان با مذاکرات اتمی دوره قبل بازداشت شد و هم اکنون در زندان اوین است، قدیمی ترین زندانی دو تابیعتی در این کشور عنوان می‌شود.

ماموران امنیتی پدر سالخورده آقای نمازی را هم که برای پیگیری وضعیت فرزندش به ایران رفته بود بازداشت کردند. پدر آقای نمازی هم اکنون بیرون زندان است اما اجازه خروج از کشور به او داده نمی‌شود.

دولت ایران به تازگی اعلام کرده که حامی سفر ایرانیان مهاجر به کشورشان است و از آنها خواسته قبل از عزیمت به ایران وضعیت خود را از نهادهای امنیتی استعلام کنند تا در صورت گرفتن پاسخ مثبت بتوانند در پایان سفرشان بدون مزاحمت، از ایران خارج شوند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy