Saturday, Jan 29, 2022

صفحه نخست » نخستین سفر یک رئیس‌جمهور اسرائیل به کشورهای حاشیه خلیج فارس

8EF42535-C1AE-44A8-8D55-2CEF1172469E.jpegبهار نیوز

گروه بین‌الملل: اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، به همراه همسرش به امارات سفر کرده است تا با شیخ محمد بن زید آل نهیان، حاکم امارات دیدار و گفت‌وگو کند. این نخستین بار است که یک رئیس جمهور اسرائیلی به امارات متحده سفر می‌کند.
نفتالی بنت، نخست‌ وزیر اسرائیل، نیز ماه گذشته به عنوان نخستین رئیس دولت اسرائیل از امارات متحده عربی بازدید کرد. سفر رئيس جمهور اسرائيل به امارات دو روزه است. او در این سفر قرار است با بازرگانان اماراتی و جامعه یهودیان مقیم این کشور دیدار کند و در مراسم روز ملی اسرائيل در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دوبی نیز شرکت کند. این سفر حدود ۱۶ ماه پس از آن رخ می‌دهد که امارات به عنوان یک کشور عربی ثروتمند، اتفاق نظر چندین دهه‌ای اعراب مبنی بر خودداری از برقراری رابطه با اسرائیل را شکست و با تل‌آویو روابط دیپلماتیک برقرار کرد. این اقدام بخشی از میانجیگری ایالات متحده در دوران دونالد ترامپ بود که در دولت بایدن نیز تائید شد. بحرین و مراکش نیز طبق این توافق‌نامه روابط خود را با اسرائیل عادی کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری اسرائیل در بدو ورود به ابوظبی پایتخت امارات مورد استقبال شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه این کشور قرار گرفت. خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی اعلام کرد که وی سپس توسط شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی، در کاخ ریاست جمهوری الوطن در کنار وزرا و مقامات امارات استقبال شد. هرتزوگ در رابطه با اقدامات حاکم امارات متحده عربی گفت: «برای [شیخ محمد] آرزوی سلامتی می‌کنم و از شجاعت و رهبری جسورانه او برای منعقد کردن توافقنامه صلح با اسرائیل و ارسال پیام صلح برای مردم منطقه، سپاسگزارم.»
امارات به همراه بحرین، مراکش و سودان چهار کشور عربی‌اند که در سال ۲۰۲۰، با حمایت دولت آمریکا به رهبری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آن کشور، در روند موسوم به‌ «توافق ابراهیم» برای عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل اقدام کردند. نسبت به سه کشور دیگر، روابط تل‌آویو و ابوظبی پیشرفت بیشتری داشته است.

به گزارش رویترز، در مسیر سفر به امارات، هواپیمای رئیس‌جمهوری اسرائیل بر فراز عربستان سعودی پرواز کرد که به گفته وی «واقعاً لحظه‌ای تکان دهنده» بود. ریاض و تل‌آویو روابط دیپلماتیک ندارند، اما اسرائیل گفته است که مایل است با عربستان که خانه دو مکان مقدس اسلام است، رابطه برقرار کند. ریاست جمهوری در اسرائیل یک پست تشریفاتی است. البته نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل که مسئولیت اجرایی دارد نیز در ماه دسامبر از امارات دیدن کرد. قرار است اسحاق هرتزوگ با جوامع یهودی در امارات متحده عربی، دیدار کند. پیش از این، یائیر لاپید، وزیر خارجه و سایر وزرای اسرائیلی هم به امارات رفته و در طول نمایشگاه جهانی در دبی نیز بسیاری از اسرائیلی‌ها به این شهر سفر کرده‌اند. گفته می شود امارات قصد دارد از حکایت های اطلاعاتی اسرائیل در تقابل با حوثی ها بهره مند شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy