Saturday, Feb 26, 2022

صفحه نخست » موضع ایران پس از بازگشت باقری کنی از تهران سخت‌تر شد

bagheri_022822.jpgبی بی سی - دو منبع نزدیک به مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام در وین به خبرگزاری رویترز گفته‌اند پس از بازگشت علی باقری کنی سرپرست مذاکره کنندگان اتمی ایران از تهران، موضع ایران در مذاکرات "سخت تر شده است".

رویترز می‌گوید در حالی که ایران همچنان بر خواسته‌های موجود، از جمله حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست "سازمان‌های تروریستی خارجی" در آمریکا پافشاری می‌کند، "خواسته‌های تازه ای مطرح کرده است".

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود در مذاکرات گفته "موضع ایران پس از سفر باقری کنی به تهران بیش از پیش سازش‌ناپذیر شده است... آنها اکنون بر رفع تحریم‌های سپاه اصرار دارند و می‌خواهند موضوعاتی را که قبلا بر روی آن توافق شده بود دوباره برای مذاکره باز کنند".بر اساس این گزارش "دیپلمات‌ها گفتند که با توجه به سیاست سازش ناپذیر ایران در مذاکرات و دخالت طرف های دیگر در بحران اوکراین، مذاکرات وارد مرحله مهمی شده است".

رسانه های ایران می گویند همزمان با آغاز مجدد مذاکرات وین با حضور باقری کنی، حسین امیرعبداللهیان امروز در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی حاضر شده و درباره وضعیت به نمایندگان توضیح داده است.

یکی از نمایندگان حاضر به خبرگزاری ایسنا گفته "تاکید نمایندگان بر این بود که باید در مذاکرات خطوط قرمز نظام در نظر گرفته شده و همچنین دستاوردهای هسته‌ای حفظ شود".

ساعاتی پیش از این وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرده بود، پایان دادن به مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای برجام "در این هفته ضروری است".سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز گفته است "دستیابی به یک توافق خوب ممکن است اما سه موضوع کلیدی هنوز حل نشده باقی مانده است".

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید "قدرت های آمریکایی و اروپایی درباره این موضوعات عمده، هنوز تصمیم سیاسی نگرفته‌اند."

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران موارد باقیمانده در مذاکرات ر ارائه ضمانت‌هایی مبنی بر عدم خروج مجدد ایالات متحده از برجام و حل سؤالات مربوط به آثار اورانیوم یافت شده در چندین سایت قدیمی اما اعلام‌نشده در ایران عنوان کرده است.

این مذاکرات از بهار امسال آغاز شد و شش دور از آن در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی شکل گرفت اما آیت الله خامنه ای در آخرین دیدار با مقام های دولت آقای روحانی به شدت از پیش نویس توافق صورت گرفته انتقاد کرد و آن را غیرقابل اجرا خواند.

هدف از احیای توافق هسته‌ای برجام، رفع تحریم‌های آمریکا در ازای ایجاد محدودیت مجدد در برنامه اتمی ایران است.

آمریکا می‌گوید صرفا تحریم‌هایی را رفع می‌کند که ناقض اجرای توافق هسته‌ای باشند اما ایران می‌گوید تمامی تحریم‌هایی که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ وضع شده، باید رفع شود.

مقام‌های آمریکا و سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا پیش از این گفته بودند که مذاکره بر سر برنامه موشک‌های بالستیک ایران جزوی از گفت‌وگو با این کشور خواهد بود.

به گفته مقام‌های ایرانی ضرورت مذاکره در این باره در پیش نویس توافقی که در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی به دست آمده بود درج شده بود اما مشخص نیست در مذاکراتی که از سوی نمایندگان ایران از زمان آغاز ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی آغاز شده چه توافقی درباره این باره به خصوص با ایالات متحده صورت گرفته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy