Saturday, Mar 19, 2022

صفحه نخست » پاسخ تند آذری جهرمی به میرسلیم

hamleh_031922.jpgایندیپندنت فارسی - درحالی‌که طرح صیانت از فضای مجازی این روزها به نقطه مشترک مخالف با حکومت بین افکار عمومی تبدیل شده است، حتی بسیاری از گروه‌ها و افراد سیاسی درون نظام نیز به مخالفت با این طرح پرداخته‌اند. حالا مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس حامی طرح صیانت تعویق تصویب این طرح را، ناشی از «سیاست عوام‌فریبانه» دولت قبل عنوان کرد.

در مقابل، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی که خودش از توسعه‌دهندگان زیرساخت لازم برای ایجاد اینترنت ملی محسوب می‌شود، خطاب به او گفت: «مشکل آنجایی است که شما خود را وکیل ملت نمی‌دانید. نظرات آن‌ها هر جا که مخالف شماست، انحراف و عناد است. اگر شفافیت بخواهند، معاندند و اگر با صیانت مخالفت کنند، منحرفند.»

پیش از این، مصطفی میرسلیم در توییتر نوشت: «عقب‌ماندگی ما از ديگر كشورها در زمينه قانونمند كردن فعالیت‌های فضای مجازى به سستى دولت قبل برمی‌گردد و متأثر از استفاده عوام‌فریبانه و ابزارى از فضاى مجازى است. اين عقب‌ماندگی به نفع منحرفان و معاندان و به زيان كيان انقلاب اسلامى است.»

اگرچه به نظر می‌رسد این مجادله توییتری بیشتر در راستای مسائل سیاسی است، اما واقعیت این است که افکار عمومی بسیار نگران است که همین اینترنت محدود فعلی نیز پس از طرح صیانت از دست برود.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

ایده طرح صیانت با عنوان «ساماندهی شبکه‌های اجتماعی» بعد از انتخابات ۱۳۹۴ مطرح شد و اعتراض‌های مردمی دی ۱۳۹۶ باعث شد پیگیری این ایده سرعت بگیرد. از سوی دیگر، سازمان‌های مختلف موظف شدند در استارتاپ‌های پیام‌رسان داخلی سرمایه‌گذاری کنند یا به آن‌ها وام‌های میلیاردی بلاعوض بپردازند.

آنچه امروز طرح «صیانت» نامیده می‌شود، چندین بار با عناوین متفاوت به مجلس عرضه شده است.

در آبان ۱۳۹۷ و تنها چند ماه بعد از فیلتر شدن تلگرام، نخستین بار طرح «ساماندهی پیام‌رسان‌های داخلی» با یک متن ۳۳ ماده‌ای در مجلس دهم مطرح شد؛ اما واژه «صیانت» از نسخه بعدی که در سال ۱۳۹۹ منتشر شد، می‌آید؛ طرحی که «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» نام داشت. موج مخالفت‌های مردمی از یک طرف و در نظر نگرفتن مسائل فنی و کارشناسی از طرف دیگر، باعث شد این طرح چندین و چند بار به صحن و کمیسیون‌های مجلس بیاید و دوباره تغییر کند؛ اما در هر صورت به نظر می رسد با توجه به خواسته رهبر جمهوری اسلامی، بعید است بتوان جلوی این طرح را گرفت.

علی خامنه‌ای در سخنرانی خود در نخستین روز سال ۱۴۰۰ از «ول بودن فضای مجازی» در ایران انتقاد کرد و گفت: «همه کشورهای دنیا فضای مجازی‌شان را مدیریت می‌کنند، ولی ما افتخار می‌کنیم که آن را ول کردیم! از این فضا استفاده می‌کند دشمن که با شیوه‌های روانی مشارکت مردم را در انتخابات کاهش دهد. فضای مجازی را بایستی مدیریت کرد.»

از آن زمان، مسئولان جمهوری اسلامی ایران به تکاپو افتادند تا طرح‌های محدود کننده در فضای مجازی را تدوین و اجرایی کنند. کارشناسان معتقدند که هدف اصلی این طرح، محدودسازی «اینستاگرام» است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy