Thursday, Apr 14, 2022

صفحه نخست » شرارت سپاه قدس؛ جنون تروریسم!

sepah.jpg(@EQFard)
عرفان قانعی فرد - تابستان ۲۰۲۱ در واشنگتن، با یک دیپلمات بحرین (Bahrain) در جرج تاون، بحث می‌کردم و سخن اصلی‌اش آن بود که " شرارت ایران در بحرین؛ برای انتقام است". اما اقدام علیه امنیت جزیره صلح و جنون آتش بازی سازمان تروریستی سپاه پاسداران، چه سودی برای رژیم مُلایان دارد؟


در امنیت خلیج فارس (Persian Gulf) محور اصلی بر عهده عربستان سعودی است. گرچه نظام ولایت فقیه می‌توانست از سابقه تاریخی سود جوید و مانند کشور دوست با بحرین، و حفظ رابطه حسن همجواری، رابطه منطقی و عقلانی داشته باشد. اما شرارت، تروریسم (Terrorism) و آتش افروزی، جزیی جدایی ناپذیر از مکتب خمینیسم (Khomeinism) است و در سیستم روابط بین الملل، ایران بازیگری عاقل نیست.

تنها هدف اصلی دستگاه خلافت اسلامی ولایت فقیه، تحریک جمعیت شیعه نشین (Shia) در بحرین است تا با ایجاد ناامنی و ناآرامی، رابطه محور عربستان و شورای همکاری خلیج فارس (GCC) را بهم بزند. ایران در ایام خمینی، شیعیان بحرین را به اقدام مسلحانه و عملیات تروریستی و تحرکات ایذایی تشویق کرد. حتی به گروه هایی تروریست از شیعیان، آموزش نظامی داد. و در دوران رفسنجانی از یک سو، مثلث شوم حزب الله - سپاه پاسداران و القاعده شکل گرفت و از سویی، ایران به انجام چند کودتای سریالی در خلیج فارس می‌اندیشید که با حکمت عربستان سعودی، حاکمیت بحرین نجات یافت. تجاوز صریح ایران به تمامیت ارضی بحرین و ادعای پوچ و اقدام به تروریسم و کودتا، کمترین رابطه و سخنیتی با منافع و مصالح ملی ایران هم نداشت.

اما دستگاه اختاپوس مذهبی جمهوری اسلامی از طریق ارگان‌های تروریستی مانند سپاه قدس (Quds Force) و واجا (MOIS) همچنان به کودتایی دیگر، تحریک شیعیان، نفوذ امنیتی، تحریک قومیتی و ایجاد تنش در بحرین ادامه داد. وانگهی، به مراکز شیعه و گروه‌های منتقد و مخالف حکومت بحرین، کمک مالی و اطلاعاتی داده است. از دید رژیم تهران، شعیان باید قدرت را در این جزیره به دست بگیرند یا مانند قطر، در کارهای تروریستی و کمک به گروه‌های نیابتی تروریستی اسلام گرا، همراه و همگام باشد.
از ۱۴ دی ۱۳۹۴، که روابط ایران و عربستان - به خاطر اوج گیری جنگ سرد میان آن دو کشور به اوج رسید، قطر هم رابطه دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی قطع کرد. اما همچنان، تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه قطر باقی است. چندین بار، گروه‌های تروریستی متفاوت وابسته به سپاه پاسداران ایران با مواد منفجره کشف شد. اما جمهوری اسلامی ضمن کوبیدن بر طبل انکار، بحرین به به حمایت از گروه تروریستی جندالله (Jundallah - PRMI) متهم کرد. که البته خود جمهوری اسلامی، دایه مهربان تروریست‌های معروف جهان بوده و هست و حتی برای بسیاری از شبکه‌های تروریستی در جهان، پناهگاه امن، تدارک دیده است.


در دوران ترامپ (Trump) و نتانیاهو (Netanyahu)، سیاست جدیدی در خلیج فارس دنبال شد و آن، انعقاد پیمان ابراهیم (Abraham Accords) بود که در ۱۳ اوت ۲۰۲۰ منعقد شد. و بحرین هم با میانجی گری آمریکا، به جرگه کشورهای عربی دوست اسرائیل پیوست. روابط دیپلماتیک و امنیتی و نظامی و اقتصادی بحرین به اسرائیل در طی دو سال اخیر گسترش قابل توجهی یافت. عادی سازی رابطه با اسرائیل (Israel) و حضور رسمی و علنی موساد (Mossad) در بحرین، مایه هراس نهادهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی شده است. از بندر بوشهر تا لنگرگاه بحرین ۳۶۱ کیلومتر فاصله وجود دارد. از آن سو، ایران با گروه‌های تروریستی ضد اسرائیل و گروه‌های شیعه فعال در خاورمیانه، قصد برهم زدن آرامش و ثبات در منطقه را دارد اما از آن سو، حوزه خلیج فارس برای عقب راندن جمهوری اسلامی از سودا و خیال قدرت برتر منطقه‌ای، روزنه امیدشان به سوی اسرائیل، است.


پادشاه بحرین (حمد بن عیسی آل خلیفه) از سال ۲۰۰۲، در پی اصلاحات تدریجی در بحرین بوده اما همواره، شاهد شرارت‌های جمهوری اسلامی در منطقه بوده است. می‌داند که سال ۲۰۱۱، چگونه گذشت و جمهوری اسلامی قصد داشت بهار عربی را به جای سوریه، به طرف بحرین بکشاند. و نهاد اطلاعاتی امنیتی بحرین (جهاز الأمن الوطنیBIA -) رابطه خود را با عربستان و آمریکا و بعدها اسرائیل گسترش داد تا از اقدام‌های تروریستی جمهوری اسلامی در منطقه، در امان بماند.


گروه‌های تروریستی مشهور در بحرین عبارتند از: الاشتر (AAB) که سال ۲۰۱۳ پس از ۲۰ مورد بمب گذاری کشف شد و در سال ۲۰۱۷ در لیست گروه‌های تروریستی جهانی (SDGTs) و سال ۲۰۱۸ به عنوان سازمان تروریستی (FTO) قرار گرفت زیرا تدارکات و مواد خود را از سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، دریافت می‌کند. حتی آمریکا، رهبر آن هم "قاسم عبدالله علی احمد"، ملقب به "قاسم المومن" را بعنوان تروریست جهانی خاص (SDGT) تحریم کرد. و وی در ایران، زندگی می‌کند!


گروه بعدی، تشکل تروریستی ائتلاف ۱۴ فوریه (إئتلاف شباب ثورة ۱۴ فبرایر) است. و نهادهای امنیتی و نظامی ایران، آن را در ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ /۱۴ فوریهٔ ۲۰۱۱ تشکیل داد. و سازمان تروریستی ارتش مختار (جیش المختار / Mukhtar) که بطور رسمی سال ۲۰۱۳ شکل گرفت اما ماموریت این گروه تروریست اسلام گرای شیعه، عملیات تروریستی در بحرین و عربستان است. و از ۱۵ دسامبر ۲۰۲۰، توسط وزارت خارجه آمریکا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دارد چون مورد انواع حمایت‌های سپاه پاسداران جمهوری اسلامی (IRGC) است.


در میان این آتش فروزی‌های جمهوری اسلامی، نگاه شاه بحرین، حفظ آرامش و صلح و ثبات در این جزیره کوچک است و به همان خاطر، بحرین را جزیره صلح (The Island of Peace) می‌نامم اما از شرارت‌های جمهوری اسلامی در امان نیست. گرچه بیش از ۷۰۰۰ نفر از نیروهای آمریکا در این جزیره هستند و بحرین بعد از ۲۰۱۹، میزبان نیروی دریایی آمریکا (IMSC) است تا حافظ امنیت خلیج فارس و به نوعی مانع حملات و شرارت‌های جمهوری اسلامی باشند. از دیگر سو، بحرین رابطه‌ای دوستانه و گرم با نیروهای ناتو (NATO) دارد. و سال ۲۰۰۲، جرج بوش - رئیس جمهور وقت آمریکا - بحرین، را کشور غیر عضو مهم و متحد ناتو نامید.
از دیگر سو، در کنار نهاد امنیتی بحرین، وزارت کشور این جزیره هم یکی از مهم ترین مراکز ضد تروریسم (Counterterrorism) را داراست که با ایالات متحده آمریکا روابط و همکاری تنگاتنک دارد. به همان خاطر، بحرین قادر بوده که مانع موفقیت بسیاری از عملیات تروریستی مربوط به جمهوری اسلامی بوده است. البته، برخی از گروه‌های جهادی سنی (Sunni jihadist groups) هم با جمهوری اسلامی در رابطه است و از آن طریق، افراط گرایی خشونت آمیز (Violent Extremism) را توسعه می‌دهد.


اما قصه هنوز باقی است. و بعد از عید نوروز ۱۴۰۱ هم سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی درباره برنامه اسرائیل برای اعزام نماینده به پایگاه امریکا در بحرین، به تهدید تروریستی روی آورد و بحرین را تهدید کرد که مانند اربیل، موشک پرانی می‌کند! و حتی رابطه امنیتی - نظامی- سیاسی اسرائیل و بحرین را " دسیسه با همدستی با توطئه " نامید! که سخنان وی، را می‌توان به عنوان سیاست جمهوری اسلامی علیه امنیت بحرین و خلیج فارس تعبیر کرد. اما قبلا هم حسین سلامی، تهدید به انجام حملات موشکی کرده بود.


هرچند که در دوران دولت ابراهیم رئیسی، با وجود افرادی مانند احمد وحیدی (وزیر کشور)، اسماعیل خطیب (وزیر اطلاعات)، محمدرضا آشتیانی (وزیر دفاع) و... احتمال موج جدید تروریسم در منطقه، بیشتر از پیش مورد توجه و تحلیل کارشناسان امنیتی قرار گرفته است. اما شلیک یک موشک از ایران به سوی بحرین، کل معادلات امنیتی و ثبات خلیج فارس را بهم خواهد ریخت و واکنش اسرائیل و عربستان و آمریکا را در پی خواهد داشت و بیشتر به ادعایی پوچ شبیه است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy