Thursday, May 5, 2022

صفحه نخست » هشدار بسیج دانشجویی درباره بروز ناآرامی‌ها

basij_050422.jpgایران اینترنشنال - در ادامه هشدارها درباره پیامدهای افزایش ناگهانی قیمت‌ها، بسیج دانشجویی نیز در نامه‌ای به رئیسی هشدار داد مردم تحمل این همه گرانی را ندارند؛ همزمان وزیر اقتصاد گفت افزایش قیمت‌ها تدریجی است.

«شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور» در بیانیه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی که روز پنجشنبه منتشر شد نوشت: جامعه «آمادگی لازم برای این میزان افزایش قیمت‌های یکباره با این سطح از بی‌برنامگی در اجرا را ندارد».

این تشکل سیاسی هشدار داد که این افزایش قیمت‌ها «می‌تواند تبعات و ناآرامی‌های اجتماعی به دنبال خود داشته باشد» و «افکار عمومی پاسخ قانع کننده‌ای برای این افزایش قیمت‌ها دریافت نکرده است».

در همین حال احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، گفت پس از ابلاغ قانون بودجه و در جلسه ستاد اقتصادی دولت در ابتدای سال جدید، تصمیم بر این شد که افزایش قیمت‌ها در تعطیلات نوروز و ماه رمضان صورت نگیرد.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

به گفته او، برنامه دولت «افزایش تدریجی» قیمت‌ها است.

همچنین برخی از نمایندگان و چهره‌های معروف به اصول‌گرایان نیز در روزهای اخیر به اقدام دولت رئیسی در افزایش شدید قیمت‌ها اعتراض کرده‌اند.

علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز، با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت گفت: «قیمت‌ها در بازار حساب و کتابی ندارد» و «اگر با همین دست‌فرمان دولت جلو برویم، شاید شعار رئیسی در پایان سال برعکس به واقعیت تبدیل شود، یعنی به جای ریشه‌کن‌شدن فقر مطلق با همه‌گیری فقر مواجه شویم».

روح‌الله ایزدخواه، نماینده تهران در مجلس، نیز در واکنش به اظهارات مقام‌های دولت درباره پرداخت یارانه مستقیم نان نوشت: «گران کن و یارانه بده، نسخه وارداتی مدیریت اقتصادی.»

از سوی دیگر برخی مقام‌ها به جزییات مبهمی از طرح کارت نان اشاره کرده‌اند.

احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در این باره گفت: «شنیده‌ام که در قالب همین کارت فعلی یارانه‌ها، یک ساز و کاری طراحی می‌شود که مثلا به نسبت سرانه، حدود هفت‌دهم نان سنگک به ازای هر فرد تعریف و مازاد بر آن محاسبه شود.»

صولت مرتضوی، معاون اقتصادی رئیسی، نیز گفت با وجود پرداخت یارانه‌ها و خالی شدن خزانه، جیب مردم هم خالی است.

قیمت هر کیلوگرم آرد برای مصارف صنفی و صنعتی ظرف یک هفته از ۲۷۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش یافت و اکنون به ۱۶ هزار تومان رسیده است. یک مقام صنفی نیز گفته است این رقم افزایش بیشتری خواهد یافت.

همچنین در روزهای اخیر قیمت هر بسته ماکارونی که در اسفندماه حدود هفت‌هزار و پانصد تومان بود یکباره به ۱۲ هزار و سپس به ۲۴ هزار تومان افزایش یافت.

گزارش‌هایی نیز از کمبود شدید ماکارونی و برخی دیگر از محصولات آردی در فروشگاه‌ها منتشر شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy