Sunday, May 8, 2022

صفحه نخست » دلیل پیچ ۱۸۰ درجه ای ایران پس از موافقت با شروط آمریکا در مذاکرات وین

alarabiya_050822.jpgمقام غربی: ایران پیشتر با شروط آمریکا در مذاکرات وین موافقت کرده بود

العربیه - به گفته یک مقام آمریکایی، هنگامی که تهران خواستار حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا شد، واشینگتن «گزینه‌های زیادی» مقابل تهران قرار دارد.

لورا روزن، خبرنگار نشریه «پولیتیکو» به نقل از یک منبع آگاه غربی خبر داد، ایران در ابتدای سال جاری، تمایل داشت تا شروط مطرح‌شده از سوی آمریکا، در قبال حذف سپاه پاسداران از فهرست «گروه‌های تروریستی» را بپذیرد، اما پس از این‌که مشخص شد تهران در این زمینه باید به‌طور علنی تعهداتی را ارائه دهد، شروط واشینگتن را کاملا رد کرد.

روزن در وبلاگ شخصی خود «دیپلماتیک»، به نقل از این منبع غربی نوشت، یکی از شروط مطرح شده واشینگتن برای حذف سپاه از فهرست «گروه‌های تروریستی»، ارائه تعهد از سوی تهران مبنی بر عدم حمله به مقامات پیشین دولت آمریکا است.

با این وجود، روزن به نقل از برخی مقامات آمریکایی و اروپایی نوشته است، آنچه که بین تهران و واشینگتن در مذاکرات وین رخ داد، به مراتب از این موضوع پیچیده‌تر بوده است.

یک دیپلمات غربی در همین زمینه گفته است: «فکر نمی‌کنم که پای یک توافق کامل هرگز در میان بوده باشد.»

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

او در ادامه با «دشوار» توصیف کردن وضعیت مذاکرات به روزن گفته است: «تماس [بین ایران و آمریکا] به‌وسیله واسطه‌ها صورت می‌گیرد و شفافیت کامل [در این تماس‌ها] وجود ندارد.»

لورا روزن در گفت‌وگویی دیگر با یک مقام ارشد آمریکایی خبر داد، هنگامی که تهران خواستار حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا شد، واشینگتن «گزینه‌های زیادی» در برابر تهران قرار دارد اما به گفته روزن، ظاهرا مقامات جمهوری اسلامی این پیشنهادات را رد کرده‌اند.

این مقام غربی توپ را در زمین ایران انداخت و گفت: «ما گزینه‌های زیادی در برابر ایران قرار دادیم. از جمله ارائه امتیازات غیرهسته‌ای و یا الزاماتی که تهران در مقابل می‌تواند متعهد شود.»

روزنامه «فایننشال تایمز» پیشتر در گزارشی خبر داد، اتحادیه اروپا درنظر دارد در «آخرین تلاش» خود، اقداماتی را برای پایان‌دادن به توقف چندهفته‌ای مذاکرات هسته‌ای وین و نجات مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» انجام دهد.

فایننشال تایمز خبر داد که اتحادیه اروپا درنظر دارد، انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین را به تهران اعزام کرده تا در این موضوع با مقامات تهران گفت‌وگو کند.

با این وجود جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به این روزنامه گفت، مقامات ایران نسبت به این سفر تردید بسیاری دارند.

به گفته علی واعظ، تحلیل‌گر ارشد گروه بین‌المللی بحران، ایران علاقه‌ای به دعوت از مورا برای سفر به این کشور ندارد. زیرا مقامات جمهوری اسلامی گمان می‌کنند، پیشنهاد مورا در این سفر، حذف پیشنهاد خروج سپاه پاسداران از فهرست خواسته‌های ایران خواهد بود.

بورل از این سفر مورا به عنوان «آخرین تلاش» اتحادیه اروپا برای نجات مذاکرات برجام نام برده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy