Sunday, May 15, 2022

صفحه نخست » قیمت آرد ۱۰ برابر و بازار برنج از کنترل خارج شد + کمبود مرغ و روغن

berenj_051522.jpgحدف ارز ترجیحی و آزادسازی نرخ اقلام غذایی به گفته فعالان صنفی بر بازار برنج و نان‌های حجیم تأثیر گذاشته است.

محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌ حجیم در این رابطه از کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی نان حجیم و نیمه حجیم خبر داد و گفت: قیمت یک کیسه آرد ۱۰ برابر شده، از ۶۷هزار تومان به ۶۴۰ هزار تومان رسیده است پس طبیعی است که قیمت نان فانتزی هم دو برابر شود.

دولت جمهوری اسلامی ایران ده روز قبل نرخ آرد و فرآورده های آردی را افزایش داد و چهارشنبه ۲۱ اردی‌بهشت روغن، مرغ، تخم مرغ و لبنیات را هم در شمار کالاهایی که نرخ آن‌ها آزاد شده است، قرار داد.

اگرچه مسئولان دولتی ادعا کرده‌اند که افزایش قیمت به همین کالاها محدود خواهد بود اما در بازار مصرف کنندگان شاهد رشد قیمت سایر کالاها هستند.

دبیر اتحادیه برنج فروشان بابِل در پیوند با این موضوع، ضمن تأیید افزایش دوباره قیمت برنج داخلی گفته که کنترل بازار از دست دولت خارج شده و نمی‌توان بازار را با قیمت‌های مصوب کنترل کرد. دولت قیمت مصوب برنج داخلی را ۶۵ هزار تومان تعیین کرده اما به گفته حسین تقی‌زاده، قیمت برنج در بنکداری‌ها به ۹۰ هزار تومان و در فروشگاه‌ها به ۱۲۰ هزار تومان رسیده است. جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۸ برنج را از فهرست کالاهای مشمول ارز ترجیحی حذف کرد. حذف ارز ترجیحی برنج قیمت این برنج تولید داخل و وارداتی را افزایش داد و این ماده غذایی را از سفره خانوارهای کم درآمد حذف کرد.

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه از اواخر هفته مشکل کمبود روغن حل می‌شود، گفت: مردم نگران کمیابی این کالا نباشند.

«اکبر عادل‌مرام» در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کمیابی روغن در هفته‌های اخیر به دلیل احتکار و خریدهای بیش از نیاز مردم بوده است. براساس انتظارات تورمی، زمانی که تصور نبودِ یک کالا در بین مردم ایجاد می‌شود، تقاضا برای آن افزایش می‌یابد که منجربه تخلیه فروشگاه‌ها از آن کالای خاص می‌شود.

وی افزود: براین اساس تقاضای زیاد روغن در هفته‌های اخیر، منجر به کمبود آن در بازار شد.

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: علاوه بر افزایش تقاضا، احتکار نیز در کمبود روغن مؤثر بوده است. با تلاش و پیگیری‌های انجام شده، در حال یافتن انبارهای احتکار هستیم. اخیراً انباری با مقادیر زیادی روغن پیدا شد و البته موارد دیگر نیز در حال بررسی است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy