Wednesday, May 18, 2022

صفحه نخست » فارس حکم اعدام احمدرضا جلالی را با استناد به پرونده متهمان شکنجه‌شده هسته‌ای ۱۳۹۱ توجیه کرد

fars_051822.jpgوزیر اطلاعات ایران می‌گوید "اطلاعات بیشتری" درباره پرونده احمدرضا جلالی منتشر خواهد شد. خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران هم در مطلبی پرونده احمدرضا جلالی را به مجید جمالی‌فشی ارتباط داده است.

بی بی سی - مجید جمالی‌فشی در پرونده ترور چند نفر از دانشمندان و دست‌اندرکاران هسته‌ای ایران اعدام شد و تلویزیون ایران در سال ۱۳۹۱ تصاویری از او و چند نفر دیگر پخش کرد که به نقش خود در ترورها اعتراف می‌کردند.

اما گزارش بی‌بی‌سی فارسی در سال ۱۳۹۸ فاش کرد که همه متهمان این پرونده، به جز مجید جمالی فشی، پس از اعتراف اجباری و تحت شکنجه آزاد شده و برخی از ایران خارج شده‌اند.

احمدرضا جلالی نیز، که با اتهام جاسوسی برای اسرائیل زیر حکم اعدام است پیش از این تاکید کرده که اعترافات تلویزیونی‌اش دروغین بوده و او با وعده آزادی به سناریوی مورد نظر بازجوها تن داده بود.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید شواهد فزاینده حاکی از آن است که حکومت ایران احمدرضا جلالی را "گروگان" گرفته و می‌خواهد با استفاده از او بلژیک و سوئد را برای آزادی اسدالله اسدی و حمید نوری تحت فشار بگذارد.

وضعیت احمدرضا جلالی چیست؟

احمدرضا جلالی در آبان ۱۳۹۶ به اعدام محکوم شد و یک ماه پس از آن هم حکم اعدامش به تایید دیوان عالی رسید.

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات ایران روز چهارشنبه گفته است که اطلاعات بیشتری درباره پرونده آقای جلالی منتشر خواهد شد.

چند روز پیش رسانه‌های ایرانی به نقل از "منابع آگاه" نوشتند که حکم اعدام او تا آخر اردیبهشت اجرا خواهد شد، اما پس از اعتراضات گسترده، وزارت خارجه ایران اعلام کرد که قوه قضاییه تعویق حکم را بررسی می‌کند.

در روزهای اخیر تجمع‌هایی در حمایت از احمدرضا جلالی برگزار شده است، از جمله اعضای عفو بین‌الملل در سوئد به سفارت ایران در استکهلم رفته و توماری با ۱۴۷ هزار امضا برای درخواست توقف اعدام او تحویل داده‌اند.

سوئد حکم اعدام برای آقای جلالی را محکوم کرده و گزارش‌ها از احتمال اجرای حکم را "نگران‌کننده" خوانده است.

خبرگزاری فارس چه گفته؟

eee.jpg

در مطلب خبرگزاری فارس صحبت‌هایی از آقای جلالی نقل شده است که خود او بعدتر آنها را اعترافات جعلی خوانده است.

فارس می‌گوید احمدرضا جلالی با تطمیع و تهدید دستگاه اطلاعاتی اسرائیل حاضر به همکاری با آنها شده است.

در این مطلب آمده که آقای جلالی اعتراف کرده که با "۱۱ افسر اطلاعاتی موساد" در ارتباط بوده، "بیش از ۵۰ ملاقات" با آنها داشته و مبالغی هم از آنها دریافت کرده است.

فارس نوشته: "احمدرضا جلالی مشخصات دانشمندان هسته‌ای از جمله شهیدان شهریاری و علیمحمدی را به افسران موساد ارائه می کرد و افسران موساد نیز این اطلاعات را تجمیع و با بهره‌برداری از آنها توسط عناصر عملیاتی خود همانند مجید جمالی فشی به ترور دانشمندان هسته‌ای اقدام کرده‌اند."

مجید جمالی‌فشی که در این مطلب به عنوان "عامل عملیاتی" دستگاه اطلاعاتی اسرائیل معرفی شده است یکی از متهمان پرونده‌ای است که اعترافات دروغین و تحت شکنجه در آن به رسوایی بزرگی برای وزارت اطلاعات ایران تبدیل شد.

تلویزیون ایران تصویری جعلی را به عنوان پاسپورت اسرائیلی مجید جمالی‌فشی پخش کرد که در آن صورت مجید جمالی‌فشی که حتی رو به دوربین نبود روی عکس ویکی‌پدیا از نمونه پاسپورت اسرائیلی فوتوشاپ شده بود.

دیگر متهمان آن پرونده به طور معجزه‌آسایی از پرونده‌سازی دروغین دستگاه اطلاعاتی ایران جان به در بردند، چرا که وزارت اطلاعات یکی از متهمان به نام مازیار ابراهیمی را واداشت که علاوه بر اعتراف ساختگی به ترور دانشمندان هسته‌ای، مسئولیت انفجار در یک پایگاه سپاه در ملارد را هم به عهده بگیرد، اما در بازجویی‌های ماموران اطلاعات سپاه بی‌گناهی او آشکار شد و با اختلاف میان وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه، آقای ابراهیمی از اعدام نجات یافت.

در سال‌های اخیر خرابکاری‌های متعددی در تاسیسات هسته‌ای و نظامی ایران انجام شده است که عمدتا اسرائیل عامل آنها دانسته می‌شود.

همچنین شواهدی از نفوذ اطلاعاتی اسرائیل در ایران وجود دارد که در یک مورد آن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق، فاش کرد اسناد هسته‌ای ایران با کامیون از این کشور خارج شدند.

در مقابله ایران با نفوذ اسرائیل افرادی دستگیر و حتی اعدام شده‌اند که ابهام‌های بسیاری درباره پرونده آنها و دادرسی عادلانه وجود داشته است.

دستگاه‌‌های اطلاعاتی و قضایی در ایران بارها تصاویر شنود، اعترافات دروغین و مطالب ساختگی را به عنوان "مستند" از تلویزیون رسمی کشور پخش کرده‌اند.

به تازگی برنامه‌ای علیه چند فعال کارگری از تلویزیون ایران پخش شده است، این فعالان با عضو یک اتحادیه صنفی معلمان در فرانسه دیداری داشته‌اند.

وزیر اطلاعات ایران درباره آنها گفته که "قرار‌های تشکیلاتی با چند کانون و محفل غیرقانونی و سابقه دار برگزار کردند. طبق مستندات موجود، این دو فرانسوی به دنبال ایجاد ارتباط تشکیلاتی بین کانون‌های غیرقانونی و آشوبگر بودند که با اتخاذ پوشش‌های صنفی، اهداف گروهک‌ها و سرویس‌های جاسوسی را دنبال می‌کردند."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy