Friday, May 27, 2022

صفحه نخست » آتش‌سوزی مشکوک در شرق تهران یک روز پس از انفجار تأسیسات وزارت دفاع در پارچین

fire_052722.jpgدو روز پس از انفجار مشکوک در منطقه نظامی پارچین در شرق تهران، وزارت دفاع جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای دیرهنگام اعلام کرد چهارشنبه چهارم خردادماه یکی از واحدهای تحقیقاتی وزارت دفاع در منطقه‌ پارچین دچار «سانحه» شده است.

بر اساس این اطلاعیه یک نفر که گفته شد مهندس بوده با نام «احسان قدبیگی» کشته و یک نفر دیگر مجروح شد اما جزئیات آن اعلام نشده و وزارت دفاع جمهوری اسلامی می‌گوید «تحقیقات برای چگونگی علت این سانحه در دست بررسی است.»

رسانه‌های حکومتی از جمله خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گزارش داده بودند آنچه در پارچین اتفاق افتاد «حادثه صنعتی» بود و اشاره‌ای به اینکه در یکی از واحدهای تحقیقاتی وزارت دفاع اتفاق افتاد نکردند.

آنچه در پارچین اتفاق افتاد کمی بعد از کشته شدن حسن صیادخدایاری (شکاری) عضو ارشد «یگان ۸۴۰» وابسته به «سپاه قدس» بازوی خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. بخشی از مأموریت این یگان کشتن یا ربودن شهروندان اسرائیلی و کشورهای دیگر است.

روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از مقام‌های اسرائیلی گزارش داد سرویس‌های امنیتی اسرائیل کشته شدن صیادخدایاری را به اطلاع مقامات آمریکایی رسانده‌اند.

منابع غیررسمی می‌گویند آنچه اخیراً در پارچین اتفاق افتاد یک انفجار در تأسیسات اتمی نظامی بود که به صورت عمدی و با هدف مختل کردن برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی انجام شد.

در رویدادهای مشابه که بارها در سال‌های گذشته در پارچین، نطنز یا مجتمع «تسا» در کُردان کرج اتفاق افتاد نیز تا چند روز مقامات جمهوری اسلامی در مورد انفجارها اطلاع‌رسانی نکردند اما در نهایت با چند روز تأخیر واقعیت پنهان نماند و مشخص شد که انفجارها ناشی از اقدامات سرویس‌های امنیتی خارجی بود که با کمک عوامل‌ آنها در ایران انجام شده است.

در یک رویداد مشکوک دیگر روز پنجشنبه پنجم خرداد چند کارگاه و کارخانه در شرق تهران دچار آتش‌سوزی مهیب شد.

این کارخانه‌ها در خیابان «جشنواره» قرار دارند و شامل کارگاه تزریق پلاستیک، رنگ‌سازی و رنگرزی می‌شوند. منطقه‌ای که آتش‌سوزی در آنجا اتفاق افتاده نظامی است و کارخانجاتی مرتبط با صنایع دفاع و یا سپاه پاسداران در آن محدوده فعالیت می‌کنند. آتش‌سوزی چنان شدید بوده که بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ آتش‌نشان به محل اعزام شدند.

شاید به نظر برسد آتش‌سوزی در کارخانه‌ تزریق پلاستیک یا رنگ‌سازی چندان غیرعادی نیست اما سرویس‌های امنیتی آمریکا هم در دولت دونالد ترامپ و هم در دولت جو بایدن شبکه‌های گسترده‌ای از کارخانجات و کارگاه‌هایی را شناسایی کردند که در پوشش فعالیت‌های صنعتی عادی با صنایع جنگ‌افزارسازی و صنایع موشکی و پهپادی سپاه در ارتباط بوده‌اند. «صنایع شیمیایی پارچین»، «جستار صنعت دلیجان»، «صنعتی عمرانی پارس بنای صدر»، «سایبان سپهر دلیجان» و «سینا کامپوزیت دلیجان» از آندسته کارخانجات صنعتی هستند که به خاطر همکاری با سپاه پاسداران در فهرست تحریم قرار گرفتند.

درست یکسال پیش از این کارخانه صنایع شیمیایی «نارگستر سپاهان» واقع در شاهین‌شهر اصفهان دچار حریق شد. این شرکت تحت نظارت «شورای‌ عالی امنیت ملی» فعالیت می‌کرد. روزنامه «گاردین» گزارش داده بود محل این انفجار یک کارخانه تولید پهپاد بود و احتمال داد این آتش‌سوزی در ادامه اقدامات گذشته اسرائیل علیه جمهوری اسلامی باشد.

به این ترتیب بعید نیست جمهوری اسلامی ایران با موج تازه‌ای از حملات و اقدامات خرابکارانه در تأسیسات صنعتی و نظامی خود روبرو شده باشد. اقداماتی که در عمل ثابت شده نمی‌تواند از آنها جلوگیری کند و همچنین ناتوان از تلافی است. از همین رو مقامات کشوری و لشکری رژیم با لاف و گزاف در مورد «انتقام» حرف می‌زنند و تلاش می‌کنند با تبلیغات دهان اقلیت طرفدار نظام را ببندند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy