Saturday, Jun 4, 2022

صفحه نخست » ارسال نامه به اینستاگرام برای جلوگیری از حمله سایبری به صفحه‌های فمینیستی

hr_060422.jpgایندیپندنت فارسی - حمله‌های سایبری به صفحه‌های فمینیستی که از اردیبهشت آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد و در روزهای اخیر بار دیگر شدت گرفته است. در این میان جمعی از فمینیست‌های ایرانی به‌دلیل تهدید صفحه‌هایشان، نامه‌ای به شرکت «متا» ارسال کردند.

ادامه روند حمله‌های سایبری به صفحه‌های فمینیستی، تعدادی از فعالان زن که صفحه‌هایشان مورد حمله قرار گرفته بود را بر آن داشت تا ضمن ارسال نامه‌ای به شرکت «متا» (شرکتی متشکل از اینستاگرام، واتس‌اپ و فیس‌بوک)، خواسته‌هایشان را مطرح کنند.

در این نامه عنوان شده است که این حمله‌ها با ورود یک‌باره هزاران کاربر غیرواقعی به هر صفحه، موجب می‌شود که بازخورد صفحه‌ها کاهش یابد و در نتیجه مطالب منتشر‌شده به دست مخاطبان نرسد. آن‌ها این اقدام را در راستای تلاش حکومت جمهوری اسلامی برای تسریع سانسور در حوزه اینستاگرام عنوان کرده‌اند.

نامه منتشر شده بر این نکته تاکید دارد که حمله به صفحه‌های فمینیستی هم‌زمان با اوج گرفتن اعتراض‌ها در داخل ایران و دستگیری زنان فعال مدنی و فمینیست داخل کشور آغاز شده است تا نقش این صفحه‌ها در اطلاع‌رسانی و پیشرو ماندن فضای جنبشی را مختل کند.

نویسندگان نامه چهار خواسته مشخص را مطرح کردند که ازجمله آن‌ها تلاش برای محدود کردن ساخت و فعالیت کاربران غیرواقعی (فیک) به‌وسیله نیروهای وابسته به حکومت است. در عین حال این پرسش مطرح شده است که این شرکت باید توضیح دهد چرا در این شبکه اجتماعی به جمهوری اسلامی اجازه داده می‌شود به صورت سازماندهی شده، کاربران غیرواقعی را روانه صفحه‌های مختلف کند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

تعدادی از صفحه‌های فمینیستی که به مسائل زنان می‌پردازند از روز ۲۱ اردیبهشت، به‌طور گسترده مورد حمله سایبری قرار گرفتند. این صفحه‌ها که به صورت عمومی فعالیت داشتند به‌یک‌باره با تعداد بسیار زیادی از کاربران با هویت نامشخص مواجه شدند که اقدام به دنبال کردن آن‌ها می‌کردند. روند غیرطبیعی افزایش دنبال‌کنندگان و هدف قرار گرفتن تعداد مشخصی از این صفحه‌ها که به مسائل فمینیستی اختصاص داشت، نشان داد که این یک حمله سایبری سازماندهی شده است.

این کاربران غیرواقعی (بات‌ها) پس از دنبال کردن صفحه‌های موردنظر، گزارش‌های خلاف واقع به منظور مسدودسازی صفحه‌ها ارسال می‌کردند. در عین حال هجوم آن‌ها زیر هر مطلب، موجب می‌شد که انتشار مطالب با اختلال روبرو شود و به درستی به دست مخاطبان نرسد.

به دنبال این مسئله، برخی اقدام به خصوصی‌سازی صفحه‌های خود کردند که این موضوع امکان انتشار و بازنشر مطالب هر صفحه را تحت تاثیر قرار می‌داد و در نهایت راهی جز عمومی کردن دوباره صفحه‌ها باقی نمی‌گذاشت. حالا آن‌طور که یکی از گردانندگان صفحه‌ها در ایران به ایندیپندنت فارسی گفته، از روز جمعه (۱۳ خرداد) بار دیگر حمله به این صفحه‌ها شدت گرفته است.

مهدیه گلرو که صفحه او نیز در هفته‌های اخیر مورد حمله‌های سایبری قرار داشت، با تایید شدت‌گرفتن دوباره حمله‌ها از روز جمعه، به ایندیپندنت فارسی گفت: «حدود چهار یا پنج روز بود که تقریبا این حمله‌ها متوقف شده بود، اما از روز جمعه بار دیگر شدت‌ گرفتن حمله‌ها موجب شد صفحه‌ام را خصوصی‌ کنم.» به گفته او هر بار که این حمله‌ها آغاز می‌شود به‌یک‌باره بیش از هفت تا هشت هزار دنبال‌کننده به صفحه‌ها اضافه می‌شوند.

سمانه سوادی که علاوه بر صفحه شخصی‌اش، مدیریت صفحه آکادمی چراغ را هم بر عهده دارد، به ایندیپندنت فارسی توضیح داد: «مسئله‌ای که به‌تازگی در مورد این حمله‌ها با آن مواجه شدیم، گسترده شدن دامنه حمله‌های سایبری به صفحه افرادی است که با ما به‌طور زنده (لایو) گفت‌وگو می‌کنند.» سوادی توضیح می‌دهد که به صفحه فردی که اخیرا با او برنامه لایو در اینستاگرام داشته است نیز حمله شده، موضوعی که در یک گفت‌وگوی زنده (لایو در اینستاگرام) درباره روانشناسی با یکی دیگر از فمینیست‌ها نیز تکرار شده است.

در هفته‌های اخیر گردانندگان صفحه‌های فمینیستی عنوان کرده‌اند که هر بار صفحه خود را به حالت خصوصی تغییر دادند، حمله‌ها متوقف شده است و پس از عمومی‌سازی دوباره، بار دیگر شاهد افزایش حمله‌های سایبری به صفحه‌های خود بودند.

حالا تعدادی از افرادی که صفحه‌های آن‌ها در هفته‌های اخیر هدف حمله قرار گرفته است، با ارسال نامه‌ای به شرکت متا، منتظرند که این مجموعه برای جلوگیری از این برنامه مدیریت شده نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، اقدامی عملی انجام دهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy