Saturday, Jun 4, 2022

صفحه نخست » روابط کشورهای عرب همسایه ایران، با قدرت‌های جهان در حال تغییر است

bbc_060422.jpgبی بی سی فارسی - روزنامه‌های عربی در سایه سفر سرگی لاوروف،‌ وزیر خارجه روسیه به عربستان سعودی، به این موضوع پرداخته‌اند که چطور آرایش ائتلاف کشورهای خلیج فارس با قدرت‌های بزرگ جهانی به‌ویژه روسیه و ایالات متحده آمریکا تغییر خواهد کرد.

سفر وزیر خارجه روسیه به عنوان سرآغازی بر شکل‌گیری یک 'محور نفتی مقاومت' با محوریت روسیه و امارات متحده عربی تفسیر شده است.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، در آغاز اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در روز اول ژوئن، تاکید کرد که کشورهای خلیج فارس در موضع‌شان نسبت به بحران روسیه-اوکراین متحد هستند.

آقای لاوروف هم که در جریان سفرش به عربستان سعودی در اجلاس شرکت کرده بود، تاکید کرد که کشورهای خلیج فارس به جریان تحریم غرب علیه روسیه نخواهند پیوست.

فوزیه رشید، نویسنده و تحلیلگر در «اخبار الخلیج»، رسانه حامی حکومت بحرین، نوشت منافع خلیج فارس از جمله منافع بحرین، «باید بر پایه تنوع متحدان باشد، به‌ویژه با قدرت‌های بزرگ جدید مانند روسیه و چین.»

خانم رشید می‌‌گوید بحران اوکراین نشان داد چطور خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت، «در بحران جاری میان غرب و روسیه نیروی متعادل‌کننده است.»

در تحلیلی مشابه، معتمر امین در مقاله‌ای در الشروق، روزنامه غیردولتی مصری، اینطور نوشت که اولین پیامدهای ناسازگاری میان مواضع غرب با روسیه ممکن است اینطور آغاز شود که «درها را برای بازتعریف ائتلاف‌ها باز کند به شکلی که توازن جهان را تغییر دهد؛ چون روسیه بر گسترش شورش علیه سیستم امنیتی غرب شرط‌بندی می‌کند.»

معتمر امین در روزنامه الشروق مصر نوشته است که رویارویی روسیه و غرب اکنون به خلیج فارس کشیده شده و کشورهای این منطقه نقش مهمی در شکل‌گیری ائتلاف‌های تازه دارند

او اینطور نتیجه گرفته که «این وضعیت به خاورمیانه رسیده است».

«محور نفتی مقاومت»

القدس العربی، روزنامه قطری چاپ لندن، گزارش داده که سفر سرگی لاوروف به عربستان سعودی می‌تواند سرآغاز شکل‌گیری یک «محور نفتی مقاومت به ریاست امارات متحده عربی و روسیه باشد.»

در سرمقاله روزنامه نوشته شده است:‌ «در این محور مقاومت که قطب‌های اصلی آن ابوظبی و مسکو هستند، نکته قابل توجه، وجود نوعی ازدواج باز [غیر تک‌همسری] است. چون امارات متحده عربی نمی‌خواهد، یا در واقع نمی‌تواند اتحادش با غرب را کنار بگذارد... و روسیه هم نمی‌تواند به نظام کاپیتالیستی که چند سال پیش شکوفا شده بود، رجوع کند.»

این روزنامه همچنین می‌گوید که سخنان عربستان سعودی درباره وحدت کشورهای خلیج فارس «عملا تفاوت مواضع کشورها را در در برابر منازعه اوکراین-روسیه نفی نمی‌کند؛ چرا که هر کدام دلایل مختلفی برای اتخاذ رویکرد خود در این زمینه دارند.»

بر اساس تحلیل روزنامه القدس العربی در لندن، بحران اخیر اوکراین فرصتی برای ریاض و ابوظبی فراهم کرده که هر کدام به اشکال مختلف از آن سود ببرند.

روزنامه رای الیوم چاپ لندن که حامی ایران است، دیدار آقای لاوروف با وزرای خارجه کشورهای خلیج فارس را «یک ضربه پیشگیرانه سیاسی و اقتصادی در مقابل سفر پیش روی جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا، به منطقه» توصیف کرد.

این روزنامه می‌گوید سفر وزیر خارجه روسیه «تلاشی برای تقویت مقاومت کشورهای خلیج فارس در مقابل فشارهای آمریکا و درخواست افزایش تولید نفت به قصد کاهش قیمت آن است.»

روزنامه رای الیوم این احتمال را رد نکرده که سفر لاوروف به ریاض ممکن است «آغازگر عصر روسیه باشد، نه تنها در خلیج فارس، بلکه در تمام خاورمیانه.»

«فصلی جدید» در روابط غرب و خلیج فارس

هیله المشوح،‌ در روزنامه الاتحاد که حامی حکومت امارات متحده عربی است، با اشاره به سفر اواخر ماه ژوئن جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا به منطقه، به آغاز «فصل جدیدی» در روابط آمریکا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اشاره می‌‌کند.

خانم مشوح اعتقاد دارد «ایالات متحده آمریکا بیش از همیشه به عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیاز دارد».

مروان قبلان هم در مقاله‌ای در روزنامه العربی الجدید که قطر حامی مالی آن است و در لندن چاپ می‌شود، در موضعی مشابه نوشت که افزایش تولید نفت توسط کشورهای حوزه خلیج فارس در بازارهای بین‌المللی، مخصوصا در اروپا، به معنای «بازگشت همگرایی میان روابط امنیتی و اقتصادی است که کشورهای خلیج فارس و غرب را به هم متصل می‌کند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy