Monday, Jun 6, 2022

صفحه نخست » جنجال «توهین به پیامبر اسلام»؛ این بار در هند

india.jpg بی‌بی‌سی فارسی - سخنان جنجالی دو عضو حزب حاکم هند درباره پیامبر اسلام، باعث خشم بعضی کشورهای مسلمان شده و دولت هند تلاش می‌کند مانع از بروز یک تنش دیپلماتیک با این کشورها شود.

صحبت‌های نوپور شارما، سخنگوی رسمی حزب هندو و ملی‌گرای «بهاراتیا جاناتا» در یک برنامه تلویزیونی، با انتقاد و اعتراض کشورهای مسلمان روبرو شده و ناوین جیندال، یکی از مسئولان رسانه‌ای حزب حاکم هند هم توییتی درباره پیامبر اسلام نوشت که جنجالی شده است.

این دو مقام حزب بهاراتیا جاناتا بعدا عذرخواهی کردند اما رهبران حزب خانم شارما را تعلیق و آقای جیندال را اخراج کردند.

سخنان این دو نفر -که بی‌بی‌سی از بازنشر آن خودداری می‌کند- واکنش مسلمانان هند را هم در پی داشت که در بعضی ایالت‌ها تجمع اعتراضی تشکیل دادند.

اعتراض ایران و عربستان

ایران روز یکشنبه ۱۵ خرداد سفیر هند را احضار کرد تا «مراتب اعتراض دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران» را به او ابلاغ کند.

👈 مطالب بیشتر در سایت بی‌بی‌سی فارسی

عربستان هم سخنان نوپور شارما را توهین‌آمیز خواند و محکوم کرد.

قطر خواهان عذرخواهی هند شد و پاکستان و کویت هم به این مسئله اعتراض کرده‌اند. هر سه کشور سفیر هند را احضار کرده‌اند.

حزب حاکم هند در بیانیه‌ای توهین به شخصیت‌های تمام مذاهب را به شدت محکوم کرد و گفت بهاراتیا جاناتا «مخالف هر گونه ایدئولوژی است که هر فرقه یا مذهبی را مورد اهانت یا بی‌احترامی قرار دهد. "

منتقدان می‌گویند اظهارات دو عضو حزب حاکم هند نشان‌دهنده عمق شکاف مذهبی است که این کشور در چند سال گذشته شاهد آن بوده است.

حملات و جرایم ناشی از نفرت علیه مسلمانان از زمان به قدرت رسیدن حزب بهاراتیا جاناتا در سال ۲۰۱۴ به شدت افزایش یافته است.

هشدار درباره تنشی بین‌المللی

تحلیلگران می‌گویند واکنش حزبی به این موضوع احتمالا کافی نخواهد بود چون اکنون این مسئله داخلی به تنشی بین‌المللی تبدیل شده است.

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای گفت: «اجازه دادن به تکرار سخنان اسلام‌ستیزانه بدون مجازات، خطری بزرگ برای محافظت از حقوق بشر به حساب می‌آید و می‌تواند به تعصب و منزوی کردن بیشتر (مسلمانان) منجر شود که چرخه‌ای از خشونت و نفرت را به دنبال خواهد داشت. "

عربستان سعودی هم در بیانیه‌ای تند خواهان محکومیت سخنان خانم شارما از سوی هند شد.

خبرگزاری دولتی ایران گزارش داده است که سفیر هند بعد از احضار به وزارت امور خارجه، با اظهار تاسف و غیرقابل قبول خواندن هرگونه توهین به پیامبر اسلام، گفته است که سخنان جنجالی اخیر «موضع حکومت هند که بیشترین احترام را به ادیان قائل است، نبوده و شخص اهانت‌کننده هیچ سمت دولتی نداشته و فقط جایگاه حزبی داشته و از این جایگاه هم اخراج شده است.» اشاره او به اظهارات ناوین جیندال است که اکنون از حزب اخراج شده است.

۵۷ عضو «سازمان همکاری اسلامی» خواهان برخورد قاطع دولت هند با کسانی شده‌اند که به پیامبر اسلام توهین می‌کنند.

بعضی ناظران گفته‌اند که اگر رهبران ارشد دولت هند و حزب حاکم به این موضوع واکنش عمومی نشان ندهند، ممکن است روابط این کشور با جهان عرب و ایران خدشه‌دار شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy