Friday, Jun 17, 2022

صفحه نخست » پمپئو: مفاد برجام منقضی شده

Pompeo.jpg العربیه ـ مدیر اسبق «سیا» با توصیف حکومت ایران به «دین‌سالاران شیطان‌صفت که به دنبال نابودی اسرائیل و آمریکا هستند» بیان کرد که مذاکره با ایران نباید فقط به مسئله «پرداخت پول» به مقامات تهران خلاصه شود

مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا در گفت‌وگوی اختصاصی با «العربیه» با اشاره به پنهان‌کاری جمهوری اسلامی درباره برنامه اتمی خود تاکید کرد که بیشتر مفاد «برجام» هم‌اکنون منقضی شده‌اند و تلاش دولت کنونی ایالات متحده برای احیای آن تاسف‌آور است.

پمپئو اظهار داشت که صحبت از «برجام» تقریبا تبدیل به یک موضوع جانبی شده است و افزود بسیاری از مفاد برجام پیش از این نیز منقضی شده بود.

او با اظهار تاسف از تلاش‌های دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای «احیای» برجام گفت: «رابرت مالی، (نماینده آمریکا در امور ایران)، وندی شرمن (قائم مقام وزیر خارجه آمریکا) و دیگر مقامات دولت کنونی گفته بودند، قرار است به یک توافق طولانی‌تر، قوی‌تر و بهتر دست پیداکنیم. اما آن‌ها در نهایت برای یک توافق کوتاه‌تر، ضعیف یا بدتر مذاکره کردند و اکنون نمی‌توانند این توافق را به سرانجام برسانند.»

👈 مطالب بیشتر در سایت العربیه

مدیر اسبق «سیا» با توصیف حکومت ایران به «دین‌سالاران شیطان‌صفت که به دنبال نابودی اسرائیل و آمریکا هستند» بیان کرد که مذاکره با ایران نباید فقط به مسئله «پرداخت پول» به مقامات تهران خلاصه شود.

پمپئو‌ تاکید کرد که پول‌های پرداختی به ایران تنها «برای یک وعده زودگذر پرداخت می‌شود تا فقط برای مدت کوتاهی، سرعت برنامه تسلیحاتی و غنی‌سازی را کاهش دهد.»

او با یادآوری دروغ‌پردازی‌های عامدانه جمهوری اسلامی از ابتدای آغاز برنامه اتمی خود، با مخاطب قرار دادن مسئولان دولت کنونی آمریکا گفت: «چرا باید با کسی مذاکره کرد که درباره برنامه هسته‌ای خود دروغ گفته است؟ این امر خارج از درک من است.»

وی قطعنامه اخیر آژانس در محکومیت ایران و لزوم پایبندی به تعهدات «ان‌پی‌تی» را ضروری توصیف کرد و ابراز داشت که ایران مدت طولانی در حال نقض این پیمان بوده است.

پمپئو گفت اگر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بهانه نقض مفاد آن از سوی ایران است، در مورد عدم التزام تهران به «ان‌پی‌تی» هیچ بهانه‌ای وجود ندارد و آمریکا کماکان عضو این پیمان جهانی است.

وزیر خارجه سابق آمریکا صدور قطعنامه محکومیت ایران از سوی آژانس را نشانه نقض «ان‌پی‌تی» توسط جمهوری اسلامی دانست و درباره رای منفی روسیه و چین به این قطعنامه گفت: «عدم امضای این قطعنامه توسط روسیه و چین به وضوح بیانگر مسیر تسلیحاتی برنامه اتمی ایران است.»

مدیر اسبق «سیا» تاکید کرد که کارزار «فشار حداکثری» با این که تنها ۱۷ ماه اجرا شد اما ذخیره ارزی ایران را از ۹۶ میلیارد دلار به ۴ میلیارد دلار کاهش داد و باعث توقف پیشرفت برنامه اتمی آنها شد.

او‌ با تاکید بر این که «پیمان ابراهیم»، استقرار سامانه دفاع موشکی پاتریوت و وجود پایگاه پنجم دریایی در بحرین پیامی به ایران در رابطه با دفاع آمریکا از متحدان منطقه‌ای بوده است، اشاره کرد که دولت بایدن هیچ گام معناداری برای استحکام روابط با شرکای ما در منطقه برنداشته است.

پمپئو گفت که برخی هشدار دادند در صورت کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس جنگ رخ خواهد داد اما نه تنها جنگی نشد بلکه این اقدام دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا باعث خنثی‌شدن طرح سلیمانی برای کشتن پانصد آمریکایی شد.

وی تهدید خود از سوی مقامات ایرانی را نشانه شیوه معمول هراس‌افکنی جمهوری اسلامی در دنیا دانست و گفت، رژیم تهران با این روش به رهبران آمریکا این پیام را می‌فرستد که «آنطوری که مایک پمپئو رفتار کرد، شما نکنید. بچه‌های خوبی باشید، به ما سخت نگیرید، بگذارید برنامه اتمی‌مان را توسعه دهیم، ما هم جان شما را تهدید نمی‌کنیم.»

وزیر خارجه پیشین آمریکا اظهار داشت که به همین خاطر باید از دادن منابع مالی به مسئولان ایرانی که گردن‌کلفت و باج‌گیرشان می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد در جهان وحشت‌پراکنی کنند، خودداری کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy