Friday, Jun 17, 2022

صفحه نخست » انگلیس با استرداد جولیان آسانژ به آمریکا موافقت کرد

assange.jpg رادیو بین المللی فرانسه ـ دولت انگلیس، امروز با درخواست تحویل جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس، به آمریکا موافقت کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، پریتی پاتل، وزیر کشور انگلیس، فرمان استرداد بنیانگذار ویکی لیکس به ایالات متحده آمریکا، برای مواجهه با اتهامات کیفری‌اش را، تصویب کرد. کشوری که آسانژ در آن، به دلیل افشای گسترده اسناد محرمانه، تحت تعقیب قرار دارد.

اگنس کالامار، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل، در واکنش به این تصمیم، می‌گوید: "فرمان استرداد جولیان آسانژ به ایالات متحده، او را در معرض خطری بزرگ قرار داده و حاوی پیامی دلخراش و نا امید کننده برای روزنامه‌نگاران در سراسر جهان است".

آمریکا آسانژ را متهم به افشای اسناد محرمانه نظامی ودیپلماتیک این کشور کرده وخواستار استرداد وی شده است. به گفته واشنگتن، او با این کار، امنیت جانی عده‌ای را به خطر انداخته است. او با مجازات ۱۷۵ سال حبس مواجه است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

این در حالی است که پیشتر، در ماه آوریل نیز، یک قاضی بریتانیایی، به طور رسمی استرداد جولیان آسانژبرای محاکمه بر سر اتهامات جاسوسی، به ایالات متحده را، تائید کرده بود.

آسانژ ۵۰ ساله که از طرف واشنگتن به افشای صدها هزار سند طبقه بندی شده متهم شده است، می‌تواند به این رای اعتراض کرده و ظرف ۱۴‬ روز درخواست تجدید نظر کند.

وی می‌تواند در دیوان عالی لندن، درخواست تجدیدنظرداده و نهایتا پرونده خود را به دیوان عالی انگلیس ببرد. اما اگر درخواست تجدیدنظرش رد شود، آسانژ باید ظرف ۲۸ روز به آمریکا مسترد شود.

حامیان آسانژ او را قهرمانی می‌دانند که قربانی افشای تخلفات ایالات متحده در افغانستان وعراق شده وپیگرد قانونی او، حمله‌ای با انگیزه سیاسی به روزنامه نگاری وآزادی بیان است.

ویکی لیکس، به سردبیری جولیان آسانژ، اسنادی را انتشار داد که نشان می‌دهد ارتش آمریکا، غیرنظامیان را در حملات گزارش نشده در افغانستان به قتل رسانده ودر جنگ عراق نیز غیرنظامیان، کشته و زندانیان، شکنجه شده‌اند.

ویکی لیکس برای اولین بار در سال ۲۰۱۰، با انتشار یک ویدئو از حمله نظامی آمریکا مطرح شد. ویدیویی از حمله هلیکوپترهای آمریکایی به بغداد در سال ۲۰۰۷، که در آن ده‌ها غیر نظامی از جمله ۲ تن از کارکنان خبرگزاری رویترز کشته شدند.

آسانژ از بیم بازداشت به دست پلیس انگلیس، هفت سال در اتاقی در سفارت اکوادور پناه گرفته بود.

سه سال پیش با تغییر دولت اکوادور وهمکاری دولت جدید با پلیس انگلیس، جولیان آسانژ بازداشت شده وبه زندان امنیتی بلمارش انگلیس منتقل شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy