Saturday, Jun 25, 2022

صفحه نخست » آیا بی‌سابقه‌ترین تورم تاریخ ایران در راه است؟

dollar_062622.jpgصدای آمریکا - مرکز آمار ایران اعلام‌کرد نرخ تورم کشور، خرداد امسال ۱۲ درصد بوده‌‌ است، در حالی که دولت پیش بینی کرده بود این میزان ۸ درصد باشد.

روزنامه اعتماد روز یکشنبه در مقاله‌ای نوشت: براساس علم آمار اگر نرخ تورم ماهانه ۱.۵ درصد باشد نرخ تورم در پایان سال ۲۰ درصد و اگر نرخ تورم، ماهانه ۳ درصد شود، تورم آخر سال ۴۰ درصد خواهد بود. حال با توجه به نرخ ۱۲ درصدی تورم در خرداد و در صورت تداوم این روند در پایان سال ۱۴۰۱ نرخ تورم در ایران به ۱۶۰ درصد خواهد رسید؟

براساس گزارش‌های رسانه‌های داخلی «جراحی اقتصادی» ایران به روش ابراهیم رئیسی، بیمار مورد نظر را تا آستانه مرگ برده‌ است.

در حالی که رئیس دولت، معاونین و وزرایش دستور داده‌ بودند فقط چهار کالا گران شود، بررسی‌ها نشان می‌دهد، شاید به زحمت بتوان فقط چهار کالا را یافت که هنوز گران نشده‌ است.

براساس اعلام مرکز آمار و به گزارش روزنامه اعتماد، پس از فرمان حذف ارز ترجیحی یا دلار ۴۲۰۰ تومانی علاوه بر روغن خوراکی و لبنیات و مرغ و تخم مرغ که اجازه داشتند گران شوند، بقیه کالاها بی‌اجازه گران‌تر شدند.

در این میان ،روغن با ۲۰۸ درصد تورم بیشترین میزان گرانی را داشته‌ است. لبنیات و تخم مرغ و مرغ ۴۶ درصد گران شد میوه و سبزی ۱۱ درصد، شکر و شیرینی و شکلات هم ۱۶ درصد رشد داشتند.

مواد شوینده، بسته بندی، رب، تن ماهی، تایر، حمل‌و‌نقل و ترابری و رستوران هم بین ۱۰ تا ۳۵ درصد بر هزینه‌های مصرف کنندگان اضافه‌کردند.

این درحالی است که ابراهیم رئیسی، شنبه شب در گفتگویی تلویزیونی اعلام‌کرد : در سه ماهه نخست امسال، ۲۰ درصد رشد تجاری با همسایگان داشتیم و صادرات نفتی کشور هم با وجود تحریم‌ها در شرایط خوبی قرار دارد.

رئیسی با بیان‌ اینکه جراحی اقتصادی برای جبران کسری بودجه اجرا نشده گفت:«ما کشور را با کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی و تورم ۶۰ درصد تحویل گرفتیم، اما وضعیت را کنترل و اقتصاد را اصلاح کردیم.

او با تاکید بر این که ارز ترجیحی دارو قطع نمی‌شود وعده داد، قیمت نان هم تا حصول اطمینان از کارایی طرح آزمایشی دولت در برخی استان‌ها در زمینه فروش کیلویی و کارتی نان تغییری نکند و بنزین هم بدون اطلاع مردم گران نشود.

همزمان، روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله روز یکشنبه نوشت: «تورم بالا می‌رود، آنها از طریق رسانه ملی به مردم می‌گویند تورم را پائین آورده‌ایم! مسئولین می‌گویند بازار آرام شده است! با این گونه تبلیغ کردن و شعار دادن، نمی‌توان امید را به جامعه تزریق کرد. تزریق امید به جامعه حتی در بدترین شرایط اقتصادی هم میسر است ولی نه با دادن اطلاعات غلط و گزارش‌های خلاف به مردم بلکه با برخورد صادقانه و پرهیز از دروغ و خلاف‌گوئی.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy