Friday, Jul 22, 2022

صفحه نخست » علم الهدی: نرمش قهرمانانه رهبری به نرمش ذلیلانه تبدیل شد

nramesh_072222.jpgرادیو بین المللی فرانسه - احمد علم الهدی، امام جمعۀ مشهد و روحانی پرنفوذ خراسان، برجام را به طور کلی اشتباه دانست و تمامی مسئولیت آن را متوجه دولت قبلی کرد. به گفتۀ او دولت روحانی بر خلاف توصیه‌های خامنه‌ای رفتار کرد و نتیجه آن شد که بعد از هفت سال "نه‌تنها هیچ‌کدام از وعده‌ها عملی نشده که بر سختی‌ها افزوده شده است"...

آیت الله احمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعۀ مشهد در خطبه‌های روز ۳۱ تیر با اشاره به توافق اتمی گفت کسانی که به دنبال مذاکره با دشمن بودند، بیهوده به آمریکا اعتماد کردند، هرچند که "رهبر انقلاب از ابتدا پیش‌بینی می‌کرد که دشمن از موضع خود کوتاه نخواهد آمد".

علم الهدی افزود: "با این حال، پس از اینکه دولت وقت اصرار کرد تا این مذاکرات صورت بگیرد، رهبری تأکید کردند که برجام مصداق نرمش قهرمانانه باشد، اما متأسفانه در عمل این اتفاق نیفتاد و مصداق نرمش ذلیلانه شد".

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

تمجید از تیم مذاکره‌کننده

به گفتۀ امام جمعه مشهد "قرار بود با برجام همه تحریم‌ها لغو شود، چرخ سانتریفیوژها و چرخ کارخانه‌ها باهم بچرخد. قرار بود چنان رونق اقتصادی در سایه برجام ایجاد شود که هیچ‌کس به یارانه احتیاج پیدا نکند، قرار بود مشکلات مسکن و ازدواج حل شود اما در عمل هفت سال از امضای برجام می‌گذرد و نه‌تنها هیچ‌کدام از این وعده‌ها حل نشده بلکه بر سختی‌ها نیز افزوده شده است... ولی باز هم عده‌ای معتقدند که باید با دشمن مذاکره کرد".

علم الهدی سپس از تیم مذاکره‌کنندۀ کنونی به سرپرستی علی باقری تمجید کرد و گفت که مسئول تیم مذاکره‌کننده یک سیاستمدار انقلابی و "نماز شب‌خوان است و به همین دلیل در هیچ یک از جلسات، حاضر نشده از مواضع انقلابی نظام و منافع مردم کوتاه بیاید".

مذاکرات "احیای برجام" که در وین دنبال می‌شد تا امروز بدون هیچ نتیجه‌ای معلق مانده است. علم‌الهدی "سازش‌‌ناپذیر" بودن مذاکره‌کنندگان ایرانی را ستود، اما نگفت که مذاکره کردن بدون کوچکترین سازش چه فایده‌ای خواهد داشت. او در عین حال به طور کلی برجام را اشتباه دانست.

امضای برجام ملت را دچار مصیبت کرد

علم‌الهدی به پیروی از جناح اصولگرا تلاش کرد تا همه اشتباهات را به گردن دولت قبلی بیندازد و خامنه‌ای را از هر نوع مسئولیت مبری سازد. او گفت: "نشستند برجامی در این حد ناکارآمد را در یک جلسه کوتاه به سرعت به امضا رساندند، آن هم در حالی‌ که رهبر انقلاب همواره تأکید داشتند که امضای برجام باید با مطالعات و بررسی‌های جامع باشد. ثمره این عجله این شد که ملت را به این مصیبت دچار کردند و در انتهای آن هم رئیس‌جمهور بی‌عقل آمریکا (ترامپ) این پیمان‌نامه را در کمال وقاحت لغو کرد".

علم الهدی که عضو مجلس خبرگان نیز هست فکر احیای برجام را "عقب‌نشینی از همه مواضع و تسلیم کردن همه دستاوردهای کشور" دانست.

این در حالی است که از نگاه وزیر خارجه، حسین امیرعبداللهیان، همۀ طرف‌ها در مورد "۹۶ درصد از محتوای متن توافقنامه (اتمی) اتفاق نظر دارند"، ولی به گفتۀ او "هنوز آمریکایی‌ها ما را مطمئن نکرده‌اند که می‌توانیم از منافع کامل اقتصادی برجام برخوردار شویم".

به تازگی رئیس دستگاه اطلاعاتی بریتانیا گفته است که علی خامنه‌ای اصلاً خواهان احیای برجام نیست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy