Saturday, Jul 23, 2022

صفحه نخست » گزارش دور از انتظار موساد از نقش ایران در بمب‌گذاری‌های ۱۹۹۰ آرژانتین

terror_072222.jpgایندیپندنت فارسی - تحقیقات موساد، سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائيل، نشان می‌دهد حزب‌الله لبنان، هسته‌ای را برای اجرای حملات در آرژانتین تشکیل داده بود. گزارش موساد گمانه‌زنی‌ها و تردیدها درباره مداخله مقام‌های ایرانی و آرژانتینی در بوینوس‌آیرس در حملات دهه ۹۰ میلادی را رد کرده است.

سازمان اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل معتقد است که حزب‌الله لبنان دو حمله مرگبار در بوینوس‌آیرس در اوایل دهه ۱۹۹۰ را طراحی و اجرا کرده است و بر خلاف تصورهای اولیه، ایران در آن نقش عملیاتی نداشته است.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز جمعه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ در گزارشی جزئیات این پرونده موساد را منتشر کرد. این پرونده که ادعا می‌کند نگاه جدیدی به نحوه انجام عملیات انداخته است، می‌گوید که عملیات بدون کمک مستقیم و عملیاتی ایران یا افراد محلی انجام شده است. این پرونده در عین حال نارسایی‌های اطلاعاتی و امنیتی را برجسته می‌کند که به حزب‌الله اجازه داد بیش از یک بار دست به حمله بزنند و بتوانند از پیشگاه عدالت بگریزند.

در بمب‌گذاری سفارت اسرائیل در آرژانتین در سال ۱۹۹۲، ۲۹ نفر کشته شدند. دو سال بعد، یک بمب‌گذار انتحاری اتومبیل ون مملو از مواد منفجره را در بوینوس‌آیرس منفجر کرد که بر اثر آن مرکز یهودیان آمیا منفجر شد و ۸۵ نفر را به کشتن داد.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

ایران و حزب‌الله همواره مظنون به اجرای این عملیات بودند هرچند تاکنون هیچکس در ارتباط با آن‌ها محاکمه نشده است و ایران ادعاها مبنی بر این که دیپلمات‌هایش در بوینوس‌آیرس در عملیات دست داشتند را رد کرده است.

با این حال، گزارش موساد می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم این که بودجه و آموزش را برای اجرای عملیات فراهم کرده است، اما مستقیما در آن مداخله نکرده است. این گزارش همچنین اتهامات مبنی بر همدستی افراد محلی در حملات را زیر سوال برده است.

نیویورک‌تایمز بر اساس گزارش موساد می‌نویسد: «فقط ماموران واحد عملیات خارجی حزب‌الله، بدون هیچگونه مشارکت افراد محلی، در این حملات شرکت کردند.

تاریخ دقیق تهیه گزارش موساد معلوم نیست و نیویورک‌تایمز نتوانسته برای تعیین تاریخ نگارش اولیه آن به موساد دسترسی یابد.

نیویورک‌تایمز می‌گوید که پرونده موساد بر اساس اطلاعات به دست آمده از ماموران، بازجویی از افراد مظنون، عملیات نظارتی و همچنین شنود مکالمه‌ها تهیه شده است.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد که یافته‌های گزارش موساد را در مصاحبه‌هایی با پنج مقام ارشد فعلی و سابق سازمان جاسوسی اسرائیل تایید کرده‌ است.

حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی در لبنان ارتباط نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران دارد و یکی از گروه‌های نیابتی تحت حمایت آن به شمار می‌رود.

به گفته موساد همان افرادی که مسئول بمب‌گذاری‌های دوگانه در بوینوس‌آیرس بودند، یک روز بعد از حمله به مرکز آمیا یک هواپیمای پانامایی را منفجر کردند که منجر به کشته شدن ۲۱ نفر، از جمله ۱۲ یهودی شد.

حزب‌الله لبنان همواره مظنون به انجام این حمله بوده است و در سال ۲۰۱۸، خوان كارلوس وارلا، رییس‌جمهوری پاناما خواستار انجام تحقیقات جدید درباره آن شد و گفت اطلاعاتی را از اسرائیل دریافت کرده است.

تحقیقات موساد نشان داده است که حزب‌الله از اوایل سال ۱۹۸۸ زیرساخت‌هایی را برای حملات احتمالی در آمریکای جنوبی برپا کرده است و در این راستا اماکنی را شناسایی کرده، شرکت‌های صوری‌ تاسیس کرده و اطلاعاتی را درباره امنیت مرزها کسب کرده است.

موساد می‌گوید تروریست‌ها مواد منفجره را در بطری شامپو و بسته‌های شکلات و با هواپیماهای تجاری از اروپا به بوینوس‌آیرس منتقل کردند و بعد آنها را در یک پارک مخفی کردند. مواد لازم دیگر برای ساخت بمب نیز از طریق شرکت‌های صوری خریداری شد.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد حمله سال ۱۹۹۲ بدون هیچ‌گونه هشدار امنیتی مشخصی انجام شد. قبل از بمب‌گذاری ۱۹۹۴ که با به کارگیری بسیاری از روش‌های حمله دو سال قبل از آن انجام شد، رییس وقت موساد از یک تهدید احتمالی در آمریکای جنوبی مطلع شده بود، اما به جای حزب‌الله، تمرکز خود را متوجه ایران ساخته بود.

به نوشته این گزارش، افرادی که در حملات دست داشتند آزادانه در لبنان زندگی می‌کنند.

چنان که تحقیقات دادستان یهودی آرژانتین، آلبرتو نیسمان، که در سال ۲۰۱۵ کشته شد، نشان می‌دهد شش ایرانی و یک لبنانی از سال ۲۰۰۷ در فهرست مهمترین افراد تحت تعقیب اینترپل بوده‌اند.

با این حال شهروندان ایرانی مظنون به مشارکت در توطئه حمله کماکان آزادانه سفر می‌کنند. در ماه ژانویه، شرکت محسن رضایی در مراسم تحلیف رییس‌جمهوری نیکاراگوئه خشم آرژانتین و واکنش تند وزارت خارجه آن کشور را برانگیخت.

در ماه اکتبر، یک قاضی در بوینوس‌آیرس اتهام‌ها علیه کریستینا کیرشنر و سایر مقام‌ها مبنی بر تلاش آنان به لاپوشانی مشارکت ایران در حملات، را لغو کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy