Tuesday, Jul 26, 2022

صفحه نخست » سینماگران و روشنفکران فرانسوی در دفاع از جعفر پناهی، محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد بیانیه منتشر کردند

3filmsaz.jpg رادیو بین المللی فرانسه ـ نزدیک به ۸۰ تن از بزرگ‌ترین سینماگران و روشنفکران فرانسوی در بیانیه‌ای مشترک اطمینان می‌دهند که هیچگاه از حمایت جعفر پناهی، محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد دست برنخواهند داشت. آنان قاطعیت این هنرمندان را برای ادامۀ فعالیت و مبارزه با زور و سرکوب می‌ستایند و همبستگی میان آنان را تحسین‌برانگیز می‌دانند.

روزنامۀ لیبراسیون در شمارۀ روز چهارشنبه ۲۷ ژوئیه، بیانیۀ هنرمندان و روشنفکران فرانسوی را با این عنوان منتشر کرده است: "به سینماگران بازداشت‌شدۀ ایرانی: حمایت بی‌وقفۀ ما تا آزادی شما ادامه خواهد داشت".

در این بیانیه آمده است: "ما همبستگی مطلق خود را با تمامی هنرمندان، نویسندگان زن و مرد و سینماگران ایرانی که هر روزه برای ادامۀ فعالیت هنری خود و به بهای آزادی می‌جنگند اعلام می‌کنیم".

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

بیانیه خطاب به همۀ این فعالان ایرانی می‌گوید: "ما شجاعت، قاطعیت و آثار شما را می‌ستاییم". نویسندگان بیانیه همچنین همبستگی موجود میان بازداشت‌شدگان را تحسین می‌کنند و در پایان می‌افزایند: "بدانید که حمایت ما تا آزادی شما ادامه خواهد داشت".

این بیانیه با لحنی بسیار تند حاکمیت جمهوری اسلامی را مورد انتقاد قرار می‌دهد و می‌گوید: "با این بازداشت‌ها رهبران (جمهوری اسلامی) می‌خواهند فعالیت هنری و روح آزادی را در ایران به بند بکشند".

نویسندگان بیانیه با ابراز "خشم" علیه بازداشت‌ و ارعاب، خواستار آزادی فوری همکاران خود شده‌اند.

آنان زمینۀ بازداشت اخیر سینماگران را نیز شرح می‌دهند و با یادآوری تظاهرات مردم در پی فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان و سپس حمایت سه فیلمساز از مردم، تأکید می‌کنند که هدف اصلی همۀ این اعتراض‌ها افشای فسادی است که کشور را آلوده و بیمار کرده است.

در بیانیه گوشزد شده که سه سینماگر زندانی (پناهی، آل‌احمد و رسول‌اف) شماری از بزرگترین‌ جوایز را از فستیوال‌های برلن، ونیز و کن برنده شده و از موفقیت جهانی برخوردار بوده‌اند. بیانیه می‌افزاید: "دولت ایران به خوبی می‌داند که آثار این سه فیلمساز نه تنها از سوی جشنواره‌ها و سینمادوستان جهان مورد استقبال قرار می‌گیرد، که اهالی کشور نیز آنها را پنهانی دست به دست می‌گرداند".

نویسندگان بیانیه همچنین به بازداشت یک هفته‌ای فیروزه خسروانی و مینا کشاورز، "مستندسازان دارای اعتبار بین‌المللی" و یا بازداشت ریحانه طراوتی، عکاس ایرانی اشاره می‌کنند و می‌نویسند: "ده‌ها سینماگر یا تهیه‌کنندۀ فیلم‌های مستند نیز تحت فشار و بازجویی قرار گرفته‌ و شاهد توقیف گوشی تلفن یا کامپیوتر خود بوده‌اند". آنان تأکید می‌کنند که این فشار بی‌امان باید متوقف شود.

در میان فهرست امضا‌کنندگان بیانیه اسامی سینماگرانی چون کوستا گاوراس، ژاک اودیار، میشل هازاناویسوس، رادو میخائیلانو، برادران داردن، روبر گدیگیان و آرنو دپلشن دیده می‌شود. ادگار مورن، فیلسوف و جامعه‌شناس بزرگ فرانسوی که امسال به ۱۰۱ سالگی رسیده و همچنین نویسندگانی چون خانم کریستین آنگو بیانیه را امضا کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy