Friday, Aug 5, 2022

صفحه نخست » بزرگِ‌ترین گرفتاری انسان، خودِ انسان است! کوروش گلنام

Kourosh_Golnam_2.jpgتعریف انسان به عنوانِ موجودی راست‌‌پیکر، گویا با توانِ درک، فهم و اندیشه، تنها نمایی ساده و پیش‌پا افتاده از انسان است که تقاوت آن را با دیگر حیوان‌ها نشان می‌دهد.

این انسانی که با شتابی باورنکردنی پیشرفت نموده و در همه زمینه‌ها با کوشش و کشف، نوآوری و نو‌سازی زندگی را برای ساکنان زمین ساده‌تر نموده تا جایی که امروز تماس و پیوند با دورترین گوشه‌هایِ این سیاره تنها در ثانیه و دقیقه‌ای ممکن شده است؛ این انسانی که گام در سیاره‌های دیگر نهاده و هر روز با ایجاد تلسکوب‌هایِ غول پیکر و سفینه‌هایی باساختی بسیار پیچیده کهکشان‌ها را در می‌نوردد ولی به همان میزان که سازنده بوده، ویرانگر نیز بوده است.
چرا چنین است و چرا زندگی در پیشرفت، رفاه و تندرستی بیش‌تر نتوانسته است آرامش و شادمانی برای همه ساکنان زمین‌را فراهم کند و از طبیعتِ زیبایِ زندگی‌بخش به خوبی نگاهداری کند و اینک دگرگونی در اکوسیستم (۱) آن، آینده انسان و زمین را زیر پرسش قرار داده است؟

انسان موجودی پیچیده

هنوز میزان و چگونگی پیچیدگی مغز انسان کاملن روشن نیست. این انسان گاه می‌تواند برای رهایی حیوانی گرفتار در چاله مرگی ساعت‌ها کوشش کند و پس از رهایی او فریاد شادی سر دهد ولی همین انسان می‌تواند ده‌ها آدم را بکشد و حتا تکه‌هایی از پیکر آنان را بخورد:
"جفری دامر (۲) بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۱، ۱۷ مرد را به شیوه هولناکی نابود کرد. او به خوردن گوشت قربانیانش علاقه داشت زیرا باور داشت که باخوردن گوشت قربانیانش آنان دوباره در درون او زنده می‌شوند (کوتاه شده و برگرفته از ویکی‌پدیا).
"آلبرت فیش (۳): فیش یک نقاش ساختمان و پدر ۶ فرزند علاوه بر قتل و اذیت و آزار کودکان، آدمخوار نیز بود. اینگونه ادعا می‌شود که فیش به بیش از ۱۰۰ کودک حمله کرده‌است. مسائلی راکه وی در جریان اعترافاتش در دادگاه افشا کرده به حدی تکان دهنده بود که دادستان‌ها ازبلندخواندن دادخواست در دادگاه ابا داشتند.
... فیش در سال ۱۹۲۸ علاقه‌اش به خوردن گوشت انسان را نمایان کرد و در آن سال دختری ۱۲ ساله به نام گرِیس باد را قربانی این عادت عجیبش کرد. گرِیس فرزند پدر و مادری بود که فیش را می‌شناختند و به وی اعتماد داشتند. والدین گرِیس هنگامی که با پیشنهاد فیش برای بردن دخترشان به یک جشن تولد روبرو شدند، مقاومتی نکرده و به وی اجازه چنین کاری را دادند. فیش به جای اینکه گرِیس را به جشن ببرد، به کلبه خود در وستچستر کانتی نیویورک برده و دختر ۱۲ ساله را خفه کرده، سرش را بریده و بدنش را مثله کرد. سپس قطعات بدن وی را در داخل قابلمه انداخته و با پیاز و هویج پخت. " (ویکی‌پدیا، دانشنامه آزاد)
این انسان می‌تواند یا تبه‌کار و آدم‌کشی چون هیتلز، استالین، پُل‌پوت، پوتین، خمینی و این تحفه استثنایی و روانی خامنه‌ای شود و یا دو انسان برجسته چون انیشتین و نلسون ماندلا گردد.

تیشه بر ریشه

همین انسان پیش‌رفته است که آشکارا تیشه برداشته و ریشه اکوسیستم را می‌زند. آلودگی همه سویه محیط زیست با از میان‌بُردن دیوانه‌وار جنگل‌ها، آلوده کردن شدید آب دریاها، بهره برداری بی رویه از آب‌های زیرزمینی، انباشت هرچه بیشتر گازهای گلخانه‌ای، گرم شدنِ شتابان و بیش از پیش‌بینی دمایِ زمین و آب شدن هر سال بیش‌تر یخ‌هایِ نیم‌کره شمالی و افزایش رُخدادهای طبیعی چون آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگلها، سونامی و سیل‌هایِ ویران‌گر و... راه نیستی و نابودی بر زمین و انسان را گشوده است. بی سبب نیست که کشورهایی با شتاب در پی یافتن سیاره‌ای هستند که بتوان در آن زندگی یافت زیرا با تیزبینی، آینده زمین و انسان را تیره‌و‌تار می‌بینند.
خودخواهی، قدرت‌خواهی، سودجویی سیری ناپذیر انسان سه پایه این روند بسیار نگران کننده هستند که زمینِ ما و طبیعت زیبای آن را قربانی کرده و می‌کنند. به راستی بزرگ‌ترین گرفتاری انسان، خود انسان است.

پانویس:
Ecosysteme -۱
اِکوسیستم یا بوم‌سازگان به معنی یک اجتماع بوم‌شناسی عناصر اجزای زنده و اجزای غیرزنده و تعامل آن‌ها با یکدیگر در محیط‌های تعریف‌شده‌است. این اجزای زنده و غیرزنده از طریق چرخه‌های مواد مغذی و جریان انرژی با یکدیگر مرتبط می‌شوند (برگرفته از ویکی‌پدیا دانش‌نامه آزاد)
۲ ـ Jeffrey Dahmer (۲۱ می‌۱۹۶۰ ـ ۲۸ نوامبر ۱۹۹۴)
۳ ـ Albert Fish (۱۹می ۱۸۷۰ ـ ۱۶ ژانویه ۱۹۳۶)



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy