Saturday, Aug 6, 2022

صفحه نخست » هراس نظام از اعتراضات سراسری

demos_080522.jpgکیهان لندن - هراس جمهوری اسلامی از بروز اعتراضات سراسری در کشور سبب شده امسال به مداحان مراسم دهه «محرم» دستور داده شود که به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم اشاره نکنند. ارزیابی نهادهای امنیتی از نارضایتی در میان مردم مذهبی و شاید نزدیک به حکومت که در مراسم‌ مذهبی شرکت می‌کنند سبب منع مداحان از اشاره به مشکلات اقتصادی شده است.

یک مداح درباره علت عدم انتقاد مداحان نسبت به دولت و شرایط معیشتی جامعه، می‌گوید «در جلساتی که ما در کانون مداحان داشته‌ایم، مداحان توجیه می‌شوند که چیزی نگویند که موجی ایجاد شود، چون گفتن این حرف‌ها وقتی بدون آگاهی باشد و بعد در پاسخ دادن به سوال ناتوان باشند، باعث ایجاد موج می‌شود.»

جعفر اکبرزاده مداح ساکن مشهد به خبرگزاری انتخاب گفته که «در جلساتی که ما داشته‌ایم، مداحان توجیه می‌شوند چیزی نگویند که موجی ایجاد شود. چون گفتن این حرف‌ها وقتی در پاسخ دادن به سوال ناتوان باشند، باعث ایجاد موج می‌شود.»

این مداح گفته که تا کنون نشنیده امسال یک مداح درباره مشکلات اقتصادی و معیشتی و فقر سخن گفته باشد: «تا جایی که در محدوده شهر مشهد رصد داشته‌ام، چیزی در این خصوص نشنیده‌ام که کسی اعتراض یا نقدی به مشکلات اقتصادی کرده باشد. به ندرت شنیده‌ام که کسی در این وادی وارد شود.»

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

این مداح ساکن مشهد در پاسخ به علت عدم انتقاد مداحان نسبت به دولت بر خلاف سال‌های گذشته گفته که «بالاخره هر کسی جایگاه خود را دارد. مداحان سعی می‌کنند که در این زمینه صحبتی نکنند تا مانع سوءاستفاده دشمن از این فضا و ایجاد مشکل شوند. چرا که بالاخره عده‌ای هم در فضای مجازی از این موج استفاده می‌کنند. کانون مداحان انصافاً در این زمینه خوب عمل کرده است.»

وی همچنین گفته «مداحان سعی می‌کنند وارد این کار نشوند چرا که فضای معنوی جلسه به هم می‌خورد.»

سخنان این مداح نشان از هراس عمیق جمهوری اسلامی از بروز اعتراضات سراسری و گسترده مانند اعتراضات آبان۹۸ و دی۹۶ دارد که از هر راهی تلاش می‌کند خشم و اعتراضات مردم تحریک نشود. ارزیابی نهادهای امنیتی از نارضایتی در میان مردم مذهبی و شاید نزدیک به حکومت که در مراسم‌ مذهبی شرکت می‌کنند سبب منع مداحان از اشاره به مشکلات اقتصادی شده است.

این در حالیست که در آنسو هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم نمی‌شود و فقر به صورت فزاینده در جامعه در حال افزایش است.

در تیرماه امسال نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ۴/۴ واحد درصدی به ۸۶ درصد و گروه «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٠/١ درصدی به ٣۶/٩ درصد رسیده است.

در آخرین گزارش مرکز آمار ایران درباره تورم، آمده که تورم اقلام خوراکی و آشامیدنی در برخی استان‌ها در تیرماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال (تورم نقطه به نقطه) حدود ۱۰۰ درصد است.

دو استان قزوین و البرز به ترتیب با ۹۸/۳ و ۹۷/۷ درصد بالاترین نرخ تورم کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات را داشتند. همچنین استان‌های لرستان با تورم ۹۶/۵ درصد، آذربایجان غربی با تورم ۹۵/۲ درصد، خراسان شمالی با تورم ۹۵ درصد، گیلان با تورم ۹۴/۵ درصد، مازندران و سمنان با تورم ۹۳/۵ درصد، گلستان با تورم ۹۱/۷ درصد و خراسان رضوی با تورم ۹۰ درصد دیگر استان‌هایی هستند که بیشترین تورم را در تیرماه پشت سر گذاشتند.

از سوی دیگر اعداد و آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که افزایش قیمت مواد غذایی در ماه‌های خرداد و تیر (پس از حذف ارز ترجیحی) برای دهک پایین درآمدی ۳۷ درصد و برای دهک بالای درآمدی ۲۹ درصد است. با توجه به این که سهم غذا در سبد هزینه دهک پایین درآمدی ۴۳/۳ درصد و در دهک بالای درآمدی ۱۷/۲ درصد است، روشن است که با حذف ارز ترجیحی چه فشار هزینه‌ای به خانوار‌های کم درآمد وارد آمده است.

اعداد و ارقام تکان‌دهنده مرکز آمار از رشد متوسط قیمت‌ها و تورم عمومی، وضعیت اجاره‌بها و رشد قیمت مسکن، پیشی گرفتن تورم روستایی از شهری، رشد قیمت اقلام خوراکی، رسیدن سهم اجاره مسکن به نزدیک ۷۰ درصد هزینه‌های خانوارهای کم‌درآمد کشور حکایت دارد.

این در حالیست که کوچک شدن سبد خرید و کاهش مصرف مواد غذایی ضروری، با پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت نیز سبب هشدارهای کارشناسان شده است.

مسئول دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت سال ۱۴۰۰ پیش از اینکه دولت ارز ترجیحی را حذف کند، نسبت به شیوع سوء تغذیه در چند استان هشدار داده بود. یکی از پیامدهای فقر گسترده در جامعه افزایش اعتراضات اصناف و اقشار مختلف است. همچنین آمار خودکشی در میان فقرا نیز رو به افزایش است.

طی دو ماه و نیم گذشته ۱۰ کارگر به دلیل فقر و مشکلات اقتصادی از جمله نداشتن درآمد یا نداشتن منابع کافی برای تمدید قرارداد اجاره خانه اقدام به خودکشی کرده و جان باخته‌اند.

جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران شهریور ۱۴۰۰ اعلام کرد که طی ۱۰ سال گذشته «میانگین فوت بر اثر خودکشی» در کشور، از «۶ در ۱۰۰ هزار نفر» به «۷.۲ در ۱۰۰ هزار نفر» افزایش یافته است.

تهمینه شاوردی، عضو هیات مدیره انجمن ایرانی مطالعات زنان، نیز پیشتر به خبرگزاری «ایسنا» گفته بود که خودکشی همواره سومین یا چهارمین علت اصلی مرگ و میر در «جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله» برای هر دو جنس پس از «آسیب جاده‌ای» و «خشونت بین فردی» محسوب می‌شود.

روزنامه اعتماد نیز هفته گذشته در گزارشی با اشاره به افزایش خودکشی کارگران به دلیل فقر، این پدیده و علل آن را حاوی «پیامی نگران‌کننده» دانسته بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy