Friday, Aug 19, 2022

صفحه نخست » واکنش خشان بنی اعتماد به تشديد سركوب و سانسور سینماگران

rbe_081922.jpgصدای آمریکا - یک هفته پس از اعلام سازمان سینمایی ایران در خصوص انتشار نام هنرمندانی که از فعالیت منع شده‌اند، رخشان بنی اعتماد، نویسنده و فیلمساز نیز به آن واکنش نشان داد و قوانین مربوطه را «پادگانی» خواند. پیشتر نیز ترانه علیدوستی، مانی حقیقی، و سعید روستایی در شبکه‌های اجتماعی، سیاست‌های جدید وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در برخورد با هنرمندان را «نامتعارف» دانستند.

واکنش هنرمندان به اقدام مشترک وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و وزارت اطلاعات به موج جدید تهدید، سرکوب، سانسور و بازداشت فیلمسازان و عوامل فنی حوزه سینما همچنان ادامه دارد.

در تازه‌ترین این واکنش‌ها، رخشان بنی اعتماد، فیلمساز نام‌آشنای سینمای ایران، با انتشار متنی و با اشاره به این که «هنرمند، مزدور و رعیت اربابان پادگانی نیست که سر به امربری خم کند»، هدف از ممنوع کردن فعالیت هنرمندان سینما و تئاتر را «ارعاب همه‌ اهالی فرهنگ و هنر دانسته تا چشم بر اتفاقات پیرامون ببندند.»

خانم بنی‌اعتماد همچنین در اعتراض به سیاست‌‌های جدید وزارت ارشاد نوشته است: «گرو گرفتنِ حق مسلم کار و بیان، به ازای سکوت و انفعال در برابر فشار و تنگنا و رنجی که در این دوران بر مردمان تحمیل شده، رسم دولتمردی نیست!»

پیشتر، ترانه علیدوستی نیز در واکنش به تهدید رئیس سازمان سینمایی به انتشار فهرست هنرمندان ممنوع‌الکار در اینستاگرام نوشت، آن چه مرتکبش هستید اعمال زور است و چه بسیار آن‌ها که نخواستید و دیده شدند. خانم علیدوستی اضافه کرد که «بگیر و ببندها، ممنوعیت‌ها، و خشونت آشکار و پنهان روزی تمام می‌شوند.»

در حالی که محمد رسول‌اف و جعفر پناهی از امضاکنندگان بیانیه «تفنگت را زمین بگذار»، در زندان اوین هستند، منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود، به صدای آمریکا می‌گویند که ده مستندساز ممنوع‌الخروج شده‌اند و حراست وزارت ارشاد و وزارت اطلاعات در اقدامی مشترک با اعمال فشار و تهدید، از امضاکنندگان بیانیه می‌خواهند پا پَس بکشند. بیش از دویست سینماگر در اواخر بهار امسال، بیانیه‌ای با عنوان «تفنگت را زمین بگذار»، منتشر کردند و در آن با اشاره به اعتراضات آبادان به دنبال فرو ریختن برج متروپل و دیگر اعتراضات در سراسر کشور، از نیروهای نظامی و عاملان سرکوب خواستند سلاح‌های خود را زمین بگذارند.

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات، در تازه‌ترین سخنان خود در شهرکرد، امضاکنندگان این بیانیه را «فتنه‌انگیزان» خواند و آنها را به تلاش علیه منافع حاکمیت در ایران متهم کرد. علاوه بر این‌ها، محمدحسین فرح‌بخش، تهیه‌کننده سینما و از چهره‌های نزدیک به حاکمیت، خواستار شلاق زدن به ۸۰۰ سینماگر زن، که خواستار پایان دادن به خشونت، آزار، و باج‌گیری جنسی شده بودند، شده بود.

سیاست‌های جدید محدودسازی، سرکوب، و ارعاب هنرمندان دست کم در یک سال گذشته، از سوی هنرمندان بی‌پاسخ نمانده است. سیاست‌هایی که از عمل در پنهان، به تهدید آشکار تغییر شکل داده و مشخص نیست آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت اطلاعات در قبال این موج واکنش هماهنگ هنرمندان، عقب خواهند نشست یا نه.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy