Tuesday, Aug 30, 2022

صفحه نخست » صدور حکم زندان و شلاق برای شهروند سوئدی در ایران

swd_083022.jpgهمزمان با ادامه تنش‌ها میان ایران و سوئد بر سر برگزاری و صدور حکم دادگاه حمید نوری و بازداشت برخی شهروندان سوئدی در ایران، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی از صدور هشت سال زندان و تحمل۶۰ ضربه شلاق برای یک شهروند سوئدی در ایران خبر داد.

***

صدای آمریکا - قوه قضاییه جمهوری اسلامی سیمون کاسپر براون و استفان کوین گیلبرت، دو شهروند سوئدی بازداشت‌شده در ایران را در پرونده‌ای که ادعا شده مرتبط با «مواد مخدر» است، به زندان و جریمه نقدی محکوم کرد.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه هفتم شهریور در نشست رسانه‌ای گفت، متهم اول شهروند سوئدی است که هفتم بهمن ۱۳۹۸ از او «حین کنترل مسافران خارجی در فرودگاه امام» میزان «۹۷۰۰ گرم معادل ۲۱ هزار عدد قرص ترامادول کشف شده» و بر این اساس به پنج سال حبس و جریمه نقدی «بیش از ۱۰ میلیارد ریال» محکوم شده است.

به گفته این مقام قضایی، از چمدان فرد دوم یک روز پیش از آن یعنی در ششم بهمن در همان فرودگاه «۹۸۰۰ گرم مواد از نوع شیره تریاک» کشف شده و او نیز به «هشت سال حبس، ۶۰ ضربه شلاق و جزای نقدی» محکوم شده است.

01_18.jpgقوه قضاییه شهریور ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که این دو فرد به اتهام همکاری با «یک شبکه بین‌المللی قاچاق مواد مخدر» در دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی محاکمه شده‌اند.

ستایشی با اشاره به وجود دو پرونده مجزا با محوریت شهروندان سوئدی تأکید کرده است که پرونده این افراد «با سوئدی‌هایی که جاسوس هستند، خلط مبحث نشود.»

او در روز ۲۵ مرداد بدون ذکر نام گفته بود یک شهروند سوئدی که با اتهام اولیه «جاسوسی» در ایران بازداشت شده و پرونده‌اش به صورت محرمانه در جریان است و احتمالا با اتهامات جدیدی روبه‌رو خواهد شد.

نهادهای حقوق بشری و کشورهای غربی می‌گویند، جمهوری اسلامی از بازداشت و محاکمه شهروندان دوتابعیتی و غیرایرانی به عنوان ابزاری برای امتیازگیری از کشورهای دیگر استفاده می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy