Wednesday, Sep 28, 2022

صفحه نخست » ایل بزرگ بختیاری به اعتراض‌های سراسری پیوست

28.jpgایندیپندنت فارسی - در ادامه فراخوان دانشگاهیان، اصناف و گروه‌های اجتماعی برای پیوستن به اعتراض‌ها و اعتصاب‌های سراسری، شاخه‌های مختلف ایل بزرگ بختیاری نیز اعلام کردند «برای اتحاد و ایستادگی در مقابل ظلم» «دست گوگری» (برادری) به هم می‌دهند و قیام می‌کنند.

این فراخوان را شاخه‌های «هفت لنگ»، «چهار لنگ»، «بابادی»، «بهداروند»، «محمودصالح»، «میمی‌وند»، «زلکی»، «کیان ارثی» و «موگویی» به‌طور مشترک منتشر کرده‌اند.

تجمع اعتراضی ایل بزرگ بختیاری روز پنج‌شنبه هفتم مهر، ساعت ۱۸ در شهرهای ایذه، مسجدسلیمان، لالی، اندیکا، اهواز و دیگر شهرهای بختیاری‌نشین استان خوزستان برگزار می‌شود. ایل بختیاری فراخوان خود را با عبارت «خون‌ مریزا» به پایان رسانده است.

***

دفتر نماینده دفتر نماینده مجلس در مریوان به آتش کشیده شد:

***

روز چهارشنبه ۶ مهر، گروهی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از وارد شدن به کلاس‌های درس خودداری کردند و شعار «زن، زندگی، آزادی؛ مرد، میهن، آبادی» سردادند. بخش اول این شعار، از روز خاکسپاری مهسا امینی به شعار نمادین اعتراضات سراسری تبدیل شده است و به نظر می‌رسد بخش دانشجویان دانشگاه شیراز برای برقراری برابری جنسیتی، بخش دوم را به آن اضافه کرده‌اند.

***

ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌دهد یک پدر با فریاد به نیروهای امنیتی می‌گوید: «نزن، این‌جا بچه هست.» این حادثه در محله نارمک تهران اتفاق افتاد و پدر در نهایت مجبور شد برای جلوگیری از اصابت گلوله به دختر خردسالش، بدن خود را سپر کند. تصاویر اصابت گلوله ساچمه‌ای به کمر این مرد را نشان می‌دهد.

***

دانشجویان دانشکده پزشکی شیراز، روز چهارشنبه ششم مهر میان تجمع اعتراضی خود علیه جمهوری اسلامی، «علی کریمی» کاپیان سابق تیم ملی فوتبال ایران که در خيزش سراسری فعلی همراه با ملت معترض ایران بوده را به شدت تشویق کردند.

***

تیتر اول روزنامه همشهری:

***

اعتصاب دانشگاهیان

در روزهای گذشته شماری از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف ایران با انتشار فراخوان‌های جداگانه‌ای اعلام کردند در اعتراض به «سرکوب مردم در خیابان»، «بازداشت دانشجویان»، «ورود نیروهای امنیتی به دانشگاه»، «تعطیلی خوابگاه‌ها» و «غیرحضوری شدن کلاس‌های درس» به اعتصاب‌های عمومی ملحق می‌شوند و کلاس‌های درس را تحریم می‌کنند.

روز چهارشنبه ششم مهرماه نیز تصاویری از اعتصاب دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه شیراز در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. آنان همچنین در بیانیه خود اعلام کردند که برای «هم‌صدایی» با دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها و اعتراض به سرکوب مردم به اعتصاب سراسری می‌پیوندند تا شاید صدای سکوت، رساتر از فریاد به گوش برسد.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

دانشجویان دانشگاه صنعت نفت نیز در فراخوانی اعلام کردند که در شرایط کنونی، حضور در کلاس‌های درس را به معنای شانه خالی کردن از مسئولیت اجتماعی خود می‌دانند و تا زمان آزادی دانشجویان بازداشتی و رفع اختلال اینترنت در کلاس‌ها شرکت نمی‌کنند.

دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز نیز در بیانیه‌ای برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی با مردم را محکوم کردند و به اعتصاب‌ها پیوستند. آنان از اساتید و دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها نیز دعوت کردند که با این «اقدام عدالت‌خواهانه» همراهی کنند.

در روزهای گذشته نیز دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان، دامغان، نوشیروانی بابل، شهر قدس، جهاد دانشگاهی اهواز و دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، کرج و تبریز نیز در بیانیه‌هایی سرکوب شدید اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردم را محکوم کردند و به اعتصاب‌ها ملحق شدند.

در روزهای گذشته دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی تبریز، شریف، پلی‌تکنیک، خواجه‌نصیرالدین طوسی، علامه طباطبایی، الزهرا، بهشتی، دانشگاه هنر، علوم توانبخشی تهران، خوارزمی، سوره، چمران اهواز، سهند تبریز و بوعلی سینای همدان در فراخوان‌های جداگانه‌ای کلاس‌های درس را تحریم کردند و به اعتصاب‌ها پیوستند.

اساتید دانشگاه در کنار دانشجویان

هم‌زمان با موج تحریم کلاس‌های درس از سوی دانشجویان دانشگاه‌های مختلف ایران، شماری از استادان دانشگاه نیز به اعتصاب‌های دانشجویی ملحق شدند و اعلام کردند تا زمان آزادی دانشجویان بازداشتی در کلاس‌ها شرکت نمی‌کنند، برخی از آنان نیز در اعتراض به سرکوب دانشجویان از عضویت در هیئت‌علمی دانشگاه استعفا کردند.

نصرالله حکمت، استاد برجسته فلسفه در دانشگاه بهشتی تهران، با انتشار نامه‌ای به اعتصاب‌های دانشجویی پیوست و خطاب به آنان نوشت: «در این چند روز، از شما درس‌هائی آموخته‌ام که در هیچ دانشگاهی نمی‌توان آموخت.» دارا معظمی، استاد دانشگاه تهران نیز اعلام کرد که در کنار دانشجویان می‌ماند و به اعتصاب‌ها ملحق می‌شود.

در روزهای گذشته نیز شماری از استادان دانشگاه‌های فردوسی مشهد و صنعتی شریف در حمایت از دانشجویان بازداشتی به اعتصاب سراسری دانشگاه‌ها پیوستند.

استادان دانشگاه فردوسی مشهد در بیانیه‌ای با بیان اینکه آنچه امروز در ایران می‌گذرد قلب هر انسانی را به درد می‌آورد اعلام کردند: «ما در کنار بی‌قدرتان ایستاده‌ایم و تنها ابزار و پناه ما قلم و گفت‌وگو است و خواهان پایان دادن به هرگونه خشونت و روی آوردن به صلح و آزادی بیان هستیم.»

استادان برجسته‌ای مانند محمدجعفر یاحقی، محمود فتوحی، خدیجه بوذرجمهری، محمود دانشور، محمدتقی ایمانپور، جواد عباسی، کامران داوری، جواد ابوالفضلی، محمدرحیم رهنما و فاطمه جهانپور این بیانیه را امضا کرده‌اند.

فراخوان گسترده برای پیوستن به اعتصاب‌های عمومی

هم‌زمان با گسترده‌تر شدن دامنه اعتراض‌ها و اعتصاب‌های عمومی، شماری از فعالان سیاسی و فرهنگی خارج از کشور از خانواده‌ها خواستند برای حمایت از اعتصاب فرهنگیان، فرزندان خود را به مدرسه نفرستند. آنان همچنین از دیگر اقشار جامعه مانند کارمندان، کارگران، کسبه و اتوبوسرانان نیز خواستند به اعتصاب عمومی بپیوندند.

شاهزاده رضا پهلوی، آذر نفیسی، حسن شریعتمداری، نازنین بنیادی، ابراهیم حامدی (ابی)، مهران براتی، فرامرز اصلانی، مهناز افخمی، نازنین انصاری و مرتضی برجسته (مرتضی) امضاکنندگان این فراخوان بودند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نیز پیش‌تر در فراخوانی از معلمان سراسر ایران دعوت کرده بود که در اعتراض به سرکوب‌ مردم، دانشجویان و دانش‌آموزان کلاس‌های درس را تعطیل کنند.

روز سه‌شنبه ویدیویی از کلاس درس یک معلم در قشم منتشر شد که در اعتراض به بازداشت دانش‌آموزان کلاس درس خود را تعطیل کرد. این ویدیو هزاران بار در رسانه‌های اجتماعی بازنشر شد و موردتوجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت.

هم‌زمان با اعتصاب اقشار مختلف جامعه، فراخوان‌هایی برای پیوستن کارگران به اعتصاب‌های سراسری منتشر شد که یکی از آن‌ها فراخوان کارگران پیمانی صنعت نفت بود که در بیانیه‌ای خشم خود را به «قتل مهسا امینی، خشونت سازمان‌یافته علیه مردم، فقر و جهنم حاکم بر جامعه» ابراز کردند و با مردم ایران هم‌صدا شدند.

روز چهارشنبه شمار زیادی از کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز فراخوانی را منتشر کردند که در آن از مردم خواسته شده است، روز پنج‌شنبه ساعت ۱۱، خودروهای خود را در خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهر خاموش کنند و به تحصن سراسری خودروها در خیابان بپیوندند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy