Saturday, Oct 22, 2022

صفحه نخست » صدای انقلاب ایران در برلین

berlin_banner.jpgپخش زنده راه‌پیمایی ایرانیان در برلین، شمار شرکت‌کنندگان٨٠هزار نفر اعلام شد

رادیو بین المللی فرانسه - خبرگزاری فرانسه به نقل از پلیس آلمان نوشت که روز شنبه ۲۲ اکتبر حدود هشتاد هزار نفر در راه‌پیمایی شهر برلین شرکت کرده‌اند. رویترز می‌نویسد که ایرانیان حتی از آمریکا و کانادا به برلین آمده بودند. به گفتۀ حامد اسماعیلیون همانطور که دیوار برلین فرو ریخت، نظام جمهوری اسلامی نیز فرو خواهد ریخت.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که پلیس از طریق هلی‌کوپتر شمار راه پیمایان را ارزیابی کرده است.

این تظاهرات در آرامش و در هوای آفتابی برلین برگزار شد. این در حالی است که شهرهای ایران برای یک روز دیگر شاهد اعتراضات و خشونت سرکوبگران بود. رویترز می‌نویسد که حتی در شهر مشهد، شعار "مرگ بر دیکتاتور" شنیده می‌شد.

گزارش کانال سرانه، صدای انقلاب ایران در برلین:

دویچه وله - شنبه همبستگی ایرانیان در اعتراضات علیه جمهوری اسلامی فرارسید. از شهرهای مختلفی در جهان خبر می‌رسد که ایرانیان دست به تجمع زده‌اند. در ایران، رئیس سازمان پدافند غیرعامل می‌گوید که واتساپ و اینستاگرام، مخل امنیت هستند.

ایرانیان از شهرهای مختلف در آلمان و حتی از دیگر کشورها خود را به برلین رسانده‌اند تا امروز، شنبه ۳۰ مهرماه در این شهر تجمع اعتراضی برپا کنند.

در شبکه‌های اجتماعی، تصاویر و ویدئوهای پرشماری منتشر شده که ایرانیان را در وسایل نقلیه عمومی متفاوتی، از قطار تا اتوبوس، در مسیر برلین نشان می‌دهد.

بسیاری از کاربران، با اشاره به حضور افراد و گروه‌های مختلف در تجمع برلین، از تعابیری همچون ''شنبه همبستگی'' یا ''شنبه اتحاد'' برای تجمع امروز استفاده کرده‌اند.

امروز اگرچه نگاه‌ها به پایتخت آلمان است، اما از شمار دیگری از شهرهای جهان نیز خبر می‌رسد که ایرانیان با برگزاری تجمع، نسبت به مرگ مهسا امینی و همچنین علیه جمهوری اسلامی دست به اعتراض زده‌اند.

***

رادیو بین المللی فرانسه - بر اساس گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، شمار زیادی از ایرانیان از نقاط مختلف جهان، به ویژه ایرانیان ساکن قاره اروپا، برای حضور در تجمع بزرگ برلین، با هواپیما، قطار، اتوبوس و خودروهای شخصی، عازم برلین شدند.

کاربران در شبکه‌های اجتماعی از حضور پررنگ و گسترده مردم در برلین، در حمایت از جنبش گسترده مردمی در ایران علیه جمهوری اسلامی ایران، نوشتند: روزی که دیوار برلین فروریخت.

کاربری که از هامبورگ با قطار عازم آلمان است، با این توضیح که ۹ قطار، روز شنبه ۲۲ اکتبر از هامبورگ به سمت برلین بین ساعات ۷ صبح تا ۱۱ صبح به وقت اروپای مرکزی حرکت کرده است، به نقل از مسئول قطار، در توییتر، نوشته است: قطار ۷۰۰ نفر جمعیت دارد اما ۷۵۰ نفر در قطار عازم برلین هستند. به گفته این کاربر شبکه‌های اجتماعی، بخشی از راهروها مملو از مسافر است.

کاربر دیگری در شبکه‌های اجتماعی نوشته است: گویا قطار تهران فیروزکوه سوار هستیم و تعدادی توریست آلمانی هم در قطار هستند.



کاربر دیگری در شبکه‌های اجتماعی، با انتشار یک ویدئو از ایرانیانی که با اتوبوس از بولونیا در ایتالیا عازم برلین هستند، نوشت: «۱۸ ساعت در راه».

همزمان با تجمع بزرگ ایرانیان در برلین، تجمعات دیگری روز شنبه ۲۲ اکتبر در شماری دیگری از شهرهای جهان برگزار می‌شود.

در عین حال، برگزارکنندگان تجمع اعتراضی روز شنبه ۲۲ اکتبر در استانبول ترکیه، اعلام کردند: با وجود اخذ مجوز از پلیس ترکیه برای برگزاری این تجمع، در آخرین لحظات و با وجود حضور مردم در محل تجمع، پلیس اجازه برگزاری این تجمع را لغو کرده است.

تجمعات گسترده ایرانیان در خارج از کشور، در حمایت از خیزش گسترده مردمی در ایران، واکنش رسانه‌های نزدیک به حاکمیت را نیز به دنبال داشت. خبرگزاری فارس، گزارشی با عنوان «چرا تجمع‌های ایرانیان خارج‌نشین در قضیه مهسا امینی گسترده بود؟»، منتشر کرده است.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، در این گزارش، در پرسشی همراه با ابراز تعجب که «چرا سابق بر این ۱۰۰ نفر هم در این تجمعات شرکت نمی‌کردند؟» اینبار بطور گسترده در تجمعات شرکت می‌کنند، نوشت: بسیاری از این ایرانیان علاقه دارند در صورت تغییر رژیم و پایان نظام جمهوری اسلامی به کشور خود برگردند.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی که امکان حضور در تجمع بزرگ برلین را نداشتند، از شامگاه جمعه ۲۱ اکتبر اعلام کردند با حضور در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس با این تجمع و خیزش بزرگ مردمی در ایران اعلام همبستگی خواهند کرد. اما روزنامه شرق چاپ تهران، روز شنبه ۳۰ مهر، در گزارشی نوشت: «بررسی‌ها حاکی از آن است که شبکه اجتماعی گفتگومحور کلاب‌هاوس به طور کلی در شبکه اینترنت ثابت (خانگی) و هم موبایل از دسترس خارج شده است». پیش از این، این شبکه اجتماعی گفتگومحور بر روی اینترنت سیار (تلفن همراه) با اختلال همراه بود اما از روز گذشته (جمعه) در بستر اینترنت ثابت نیز با اختلال و فیلتر مواجه شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy