Saturday, Oct 22, 2022

صفحه نخست » استقبال منشوری از خلبان آزاد شده ایرانی هنگام ورود به ونزوئلا

رادیو فردا - آخرین خدمه ایرانی در هواپیمای ونزوئلایی که به مدت چهار ماه و نیم در آرژانتین زمین‌گیر شده بود، پس از آزادی با حکم دادگاه بوئنوس آیرس، روز پنج‌شنبه ۲۹ مهر به کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، رسید.

venez.jpg غلامرضا قاسمی، خلبان ایرانی هنگام ورود به ونزوئلا

***

به گزارش رویترز، دادگاه آرژانتین هفته گذشته حکم داد که هیچ مدرکی برای متهم کردن دو ونزوئلایی و سه ایرانی دیگری که پیش‌تر ظن ارتباط آن‌ها با «فعالیت‌های تروریستی» مطرح شده بود، وجود ندارد.

سه ایرانی یادشده غلامرضا قاسمی، خلبان هواپیما، عبدالباسط محمدی و سعید ولی‌زاده بودند.

رامون ولاسکز، وزیر حمل و نقل ونزوئلا، در پی بازگشت آخرین خدمه ایرانی هواپیما گفت که کشورش خاتمه این ماجرا را «جشن می‌گیرد». او گفت که «تنها جرم این افراد انجام درست کارشان بود و شهروندان ونزوئلایی در این ماجرا نیز به خاطر میهن‌پرستی خود مورد اتهام قرار گرفتند».

ven2.jpgحجت‌الله سلطانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کاراکاس، نیز روز ۲۹ مهر گفت «حقیقت بر دروغ پیروز شد». او بر ادامه اتحاد دولت ایران و ونزوئلا تاکید کرد.

بقیه خدمه هواپیما در یک روند تدریجی موفق به خروج از آرژانتین شده بودند. ۱۲ نفر از ۱۹ فرد توقیف شده در آرژانتین ماه گذشته به ونزوئلا رسیدند و دو نفر نیز اوایل مهر با دریافت مجوز آزادی، از آرژانتین خارج شدند.

تشکیلات امنیتی آرژانتین اواخر بهار یک فروند هواپیمای باری بوئینگ یک شرکت خصوصی ترابری ونزوئلا را که پیش‌تر از سوی شرکت ایرانی ماهان ایر به ونزوئلا فروخته شده بود، در مسیر هوایی مکزیک به آرژانتین توقیف کرد و آن را مشکوک نامید.

اوروگوئه نیز که قرار بود هواپیما بعد از آرژانتین به سوی آن کشور برود، به مقامات بوئنوس آیرس گفته بود که هواپیما و برخی از خدمه را «مشکوک» می‌داند.

آرژانتین بعدا اعلام کرد که هواپیما را بر اساس حکمی که از سوی دادگاهی در آمریکا صادر شده بود، توقیف کرده است.

آمریکا با اشاره به همکاری شرکت هوایی ماهان ایر با نیروی قدس سپاه پاسداران در حمل سلاح و نفرات به سوریه، خواهان تحقیق در باره ارتباط احتمالی میان هواپیما با اقدامات نظامی شده بود.

جامعه یهودیان آرژانتین با ارائه دو دادخواست به دادگاه این کشور خواسته بود که خدمه ایرانی هواپیما مورد تحقیق گسترده قرار گیرند.

از واکنش دولت آرژانتین و نهادهای یهودیان آن کشور به آزادی خدمه ایرانی خبری نرسیده است.

ونزوئلا گفته که با وجود آزادی تمامی خدمه، هواپیما هنوز در آرژانتین مانده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy