Thursday, Nov 3, 2022

صفحه نخست » روایت داریوش فرهود، دانشمند ایرانی ۸۵ ساله از ربوده شدنش به‌دست نیروهای امنیتی

prof_banner.jpgلباس‌شخصی‌ها گفتند چرا مطیع نیستم

رادیو فردا - داریوش فرهود، عضو فرهنگستان علوم پزشکی که از او به عنوان «پدر علم ژنتیک ایران» یاد می‌شود، اعلام کرد در بازداشت و بازجویی اخیرش به او گفته شد که چرا به «رخدادهای پزشکی» اعتراض می‌کند و «در مقابل تصمیمات مملكتی مطیع محض» نیست.

این دانشمند ۸۴ ساله شامگاه دوشنبه توسط دو لباس‌شخصی ربوده شد و در مکان نامعلومی از او بازجویی شد.

آقای فرهود که پس از ۳۶ ساعت آزاد شد، روز پنج‌شنبه، ۱۲ آبان‌ماه، در تازه‌ترین اظهاراتش درباره این اتفاق به روزنامه اعتماد گفت: «آنها به صراحت درباره مصاحبه‌های من صحبتی نداشتند، اما گفتند ما صدای شما را ضبط كرده‌ایم كه در صحبت‌های‌تان به مجریان حكومتی بی‌احترامی و توهین كرده‌اید.»

او اضافه کرد: «البته این فایل ضبط شده را هم به من نشان ندادند.»

این عضو فرهنگستان علوم پزشکی در سال‌های اخیر انتقادهایی را علیه سیاست‌های جمهوری اسلامی در حوزه سلامت و پزشکی از جمله ممنوعیت غربالگری جنین و قانون جوانی جمعیت ابراز داشته است.

او همچنین با انتقاد از سند همکاری‌ ۲۵ ساله ایران و چین و اشاره به «معاهده‌های شرم‌آور دوران قاجار» گفته است این توافق‌ها «زنگ خطری برای جوانان نخبه» ایران است.

به گفته آقای فرهود در مصاحبه با اعتماد، بازجوها «لابه‌لای صحبت‌های‌شان می‌گفتند كه شما به رخدادهای پزشكی اعتراض می‌كنید و در مقابل تصمیمات مملكتی مطیع محض نیستید.»

او با این حال هرگونه اتهام علیه خود مبنی بر توهین به مقام‌های جمهوری اسلامی را رد کرد و گفت: «انتقاد بین مردم متداول است. انسان‌ها اعتراض و انتقاد می‌كنند به‌ خصوص اگر انسانی معلم باشد و به‌ خصوص اگر انسانی بیش از ۴۲ كشور جهان را گشته باشد. كار من انتقاد است. نقش من همین است.»

در حالی که هیچ نهاد اطلاعاتی و امنیتی مسئولیت ربایش این پژوهشگر را برعهده نگرفته، علی ولیپور گودرزی رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر مدعی شد دستگیری فرهود توسط نیروهای امنیتی «صحت ندارد.»

او افزود این اتفاق یک «آدم‌ربایی» برای «اخاذی» بوده است.

رئیس پلیس آگاهی تهران مدعی شده که آدم‌ربایان آقای فرهود را به بانک‌های شمال کشور برده بودند تا از حساب‌های بانکی‌اش پول خارج کنند، اما چون او «مدارک شناسایی و هویتی کاملی با خود به همراه نداشته و بانک‌ها از پرداخت پول به او امتناع می‌کنند، تیر آدم‌ربایان به سنگ می‌خورد و هیچ پولی نصیبشان نمی‌شود.»

این در حالی است که خود فرهود درباره بازداشتش گفته است که در این مدت در اتاقی به همراه دو نفر بوده و به موضوع پول و اخاذی هم اشاره نکرده است.

همچنین آقای فرهود تاکید کرده که به نظرش، کار ربایش او احتمالا از سوی «دو نفر افراد خودسر از بعضی نهادها» صورت گرفت.

ربودن نویسندگان و فعالان سیاسی در جمهوری اسلامی ایران امری مسبوق به سابقه است. ربایش داریوش فرهود و بازجویی از او تازه‌ترین مورد از این دست برخوردهاست.

پزشکان بسیاری در دوره اعتراضات جاری ایران زیر فشارهای سنگین بوده‌اند. پریسا بهمنی، یک پزشک جراح زن از استان زنجان، در تجمع مسالمت‌آمیز روز چهارم آبان در برابر ساختمان نظام پزشکی تهران، به گفته شاهدان، به ضرب گلوله ماموران امنیتی حکومت کشته شد.

جمهوری اسلامی ایران در ادامه سناریوسازی برای شهروندانی که به قتل می‌رساند، مدعی مرگ این جراح در «تصادف رانندگی» شد، امری که از سوی پزشکان، شاهدان و دوستان او رد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy