Wednesday, Nov 16, 2022

صفحه نخست » واکنش حسین الله کرم به اعتراضات سراسری

kram_banner.jpgاعتراضات بستر تجزیه‌طلبی شده اما خاتمی از آن حمایت می‌کند/ خاتمی چشم خود را بر اعتراضاتی که بسترساز براندازی شده، بسته است

حسین الله کرم رئیس شورای هماهنگی انصار حزب الله در واکنش به سخنان سیدمحمد خاتمی می‌گوید: ایشان در زمانی که اعتراض بسترساز سوءاستفاده دشمن در اغتشاشات تجزیه‌طلبانه و براندازانه شده است از اعتراض حمایت می‌کند.

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی

حسین الله کرم رئیس شورای هماهنگی حزب‌الله و عضو هیات علمی و رئیس گروه اندیشه سیاسی و مسائل ایران دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد در گفت‌وگویی با رویداد۲۴ درباره سخنان اخیر سیدمحمد خاتمی صحبت کرده است که متن این گفت‌وگو در ادامه می‌‍‌آید:

آقای الله کرم تحلیل شما از سخنان اخیر آقای خاتمی مبنی بر اینکه براندازی نه ممکن و نه مطلوب است چیست؟

صحبت‌های اخیر آقای خاتمی در دهه سوم آبان اگر قبل از راهپیمایی ۱۳ آبان و موارد زیر زده می‌شد قابل بحث و بررسی بود والا در چارچوب پیروی نخبگان از توده مردم محسوب می‌شود. این موارد به این شرح است:

۱) حضور و راهپیمایی بی‌سابقه ملت غیور ایران اسلامی که حتی گسترده‌تر، فشرده‌تر وقوی‌تر از ۲۲ بهمن‌های گذشته که با ویژگی جمعیت ۹۵ درصدی خانم‌هایی با حجاب کامل صورت گرفت.

۲) همگان معتقدند همین مردم تحت فشاری که آقای خاتمی به آن‌ها توجه می‌دهد در ۱۳ آبان و قبل مطالب آقای خاتمی، پاسخ منطقی و دندان‌شکنی به تجزیه‌طلبی، براندازی و اغتشاشات داده‌اند.

۳) مردم در ۱۳ آبان از سخنان رئیس جمهور محترم که در پاسخ به بایدن اعلام کرد ایران چهل و اندی سال قبل، از یوغ استبداد و استعمار آزاد شده است، استقبال کرده و همچنان با شعار مرگ بر آمریکا همراهی خود را با سیاست‌های نظام نشان دادند.

۴) از این رو سخنان آقای خاتمی آن‌هم ده روز بعد از راهپیمایی ۱۳ آبان درباره اینکه براندازی در ایران نه ممکن و نه مطلوب است، همچنان نشان از پیروی نخبگان از توده مردم است.

۵) البته به نظر می‌رسد مطالب آقای خاتمی در به رسمیت شناختن اعتراضات، نوعی ساده‌اندیشی یا چراغ سبز به اغتشاشات است، زیرا شعار‌های مرگ بردیکتاتور، شعار‌های رکیک و فحش آنهم در مراکز دانشگاهی مانند دانشگاه شریف، در هیچ کشور و قانونی، به عنوان اعتراض شناخته نمی‌شود.

۶) ضمن اینکه گویی آقای خاتمی چشم خود را بر اینکه اعتراضات خودساخته و بی‌موقعی که بسترساز سوءاستفاده اغتشاشگران، براندازان و تجزیه‌طلبان شد بسته است.

آقای سیدمحمد خاتمی در گذشته بار‌ها از اصلاح وضع موجود صحبت کرده بودند، حتی از آشتی ملی نیز سخن گفته بود، با این وجود اما حاکمیت تلاشی در این مسیر انجام نمی‌دهد، چرا ؟ نظر شما چیست؟

اصلاح و اصلاحات یکی از مفاهیم اصلی در علوم سیاسی است و منظور از آن، انجام تغییرات از بالا توسط حکمرانان است که در قانون اساسی سال ۱۳۵۸ پیش‌بینی شده و ده سال بعد با حذف نخست وزیر و تمرکز قدرت آن در رئیس جمهور عملی شد و ساختار سیاسی از نیمه ریاستی - نیمه پارلمانی به ساختار ریاستی تغییر کرد.

آقای خاتمی در دهه۸۰ و هم اکنون خواستار تغییر مجدد ساختاری است که از نظر سیاسی تغییر ساختار ریاستی به ساختار پارلمانی است؛ درحالیکه متاسفانه دیدگاه ایشان با توجه به لوایح مشهور به لوایح دوقلو در دهه ۸۰ خواستار کاهش قدرت فقیه و افزایش قدرت جمهور شده بود که ترجمه آن دیکتاتوری جمهور بود لذا حمایت از آن عملا منجر به حذف آرمان‌های اصلی انقلاب اسلامی می‌شود.

آقای خاتمی همواره از اصلاح نظام و حفظ آن صحبت کرده‌اند، حتی در محدودیت‌ها و پرفشارترین شرایط؛ انتقادهای زیادی متوجه او می‌شود، چرا این اتفاق صورت می‌گیرد؟

از آنجا که اصلاح ساختار از دیدگاه آقای خاتمی علمی نیست حفظ نظام نیز در تغییر ساختاری ایشان عملی نخواهد شد، زیرا آقای خاتمی با وجود اینکه رئیس جمهور در ساختار ریاستی عملا دیدگاه‌های خود را به قوانین و مقررات مجلس و همچنین به سیاست‌های کلی نظام به‌ویژه در اجرای بودجه عملی می‌کرد باز هم دنبال تغییر ساختار به مفهوم ریاستی‌تر کردن آن را بود که ترجمه آن برخلاف مبانی انقلاب اسلامی، یعنی واتیکانیزه کردن ولایت فقیه بود.

آیا سیدمحمد خاتمی و افرادی چون او، ظرفیت اصلاح و بهبود شرایط جامعه را دارند؟

اگرچه برخی فکر می‌کنند آقای خاتمی و افرادی چون او که در بالاترین سطوح اجرایی نظام از وزارت تا ریاست جمهوری امتحان خود را پس داده و صلاحیت بهبود شرایط را دارند، اما از آنجا که آقای خاتمی دارای تجارب اجرایی و نه تئوریک است و متاسفانه بار‌ها با اظهار نظر تئوریک تاکید کرده‌اند که در تقابل اسلام و دموکراسی، به دموکراسی عمل خواهند کرد اما صلاحیت کافی در بهبود شرایطی که در کنار تخصص اجرائی نیازمند تخصص در مبانی علمی است را ندارند، زیرا ایشان نه در امر دینی و نه در امر دموکراسی تخصص لازم را ندارند لذا به نظر می‌رسد برای بهبود شرایط به جای مبانی اسلام از مبانی دموکراسی حمایت کنند؛ از جمله در رابطه ایران و آمریکا به جای گرفتن تضمین برای بازگشت آمریکا به برجام از نوشیدن جام زهر حمایت کرد؛ همچنین که می‌بینیم ایشان در زمانی که اعتراض بسترساز سوءاستفاده دشمن در اغتشاشات تجزیه‌طلبانه و براندازانه شده است از اعتراض حمایت می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy