Wednesday, Nov 30, 2022

صفحه نخست » فشار نهادهای امنیتی به معترضان بازداشت شده برای پرستوسازی

parastoo_banner.jpgفعالان رنگین‌کمانی کردستان از تلاش اداره اطلاعات و امنیت جمهوری اسلامی برای پروژه پرستوسازی در میان اعضای جامعه رنگین‌کمانی خبر می‌دهند

شایا گلدوست - یورونیوز

اخبار رسیده از شهرهای مختلف کُرد‌نشین نشان‌ می‌دهند که تعداد زیادی از اعضای جامعه رنگین‌کمانی در اعتراضات اخیر دستگیر شده و برخی هم‌چنان در بازداشت به سر می‌برند و خبری از آن‌ها در دسترس نیست. اکثر این افراد در شهرهای قروه، سنندج، سقز و‌ مریوان بوده‌اند؛ شهرهایی که در ماه‌های اخیر، هم‌زمان با شروع اعتراضات به کشته شدن «مهسا (ژینا) امینی»، دختر جوان کُرد ایرانی به دست نیروهای «گشت ارشاد»، صحنه مبارزه مردم با نیروهای سرکوب‌گر بوده و بیشترین آمار بازداشتی‌‌ها و جان‌باختگان را نیز داشته است.

افراد رنگین‌کمانی دستگیر شده که عموما زنان هم‌جنس‌گرا و زنان ترنس هستند، مورد تهدید و فشارهای شدید امنیتی قرار دارند. از برخی از این افراد هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست و حتی خانواده‌های‌شان نیز از آن‌ها بی‌خبر هستند. اما برخی از افراد آزاد شده از فشارهای شدیدی که در بازداشت متحمل شده‌اند، می‌گویند و از آزار و اذیت‌ها و تهدید‌هایی که نیروهای امنیتی برای مجبور کردن آن‌ها به همکاری به کار می‌گیرند.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

فعالان رنگین‌کمانی کردستان که مستقیم با این افراد در ارتباط هستند، می‌گویند: «نیروهای امنیتی به این افراد پیشنهاد داده‌اند که در صورت همکاری و افشای نام و اطلاعات لیدرها و شرکت‌کنندگان در اعتراضات، می‌توانند از آسیب مصون باشند و آزادانه و با بیان جنسیتی دل‌خواه خود تردد کنند. از این افراد خواسته شده است که در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کرده و هر چیز به غیر از اخبار اعتراضات را منتشر کنند و اوضاع را آرام و عادی جلوه دهند.»

یکی از زنان ترنس بازداشتی که اخیرا آزاد شده و ترجیح داده است نامش فاش نشود، به «ایران‌‌ایر» می‌گوید: «بعد از بازداشت، همه ما را لخت کردند و همه لباس‌های‌مان را درآوردند. با این کار ما را تحقیر می‌کردند. وقتی متوجه شدند که ترنس هستم، رفتارشان با من بدتر هم شد. مدام به من نزدیک می‌شدند، توهین می‌کردند و فحش‌های جنسی می‌دادند. می‌خواستند با فشار از من اعتراف بگیرند که هم‌جنس‌گرا هستم و این را در پرونده‌ام ثبت کنند. چندین بازجوی مختلف مرا بازجویی کردند. همه بازجوها و حتی افرادی که ما را از سلول به اتاق بازجویی می‌بردند، مدام به بدنم دست می‌زدند. از پشت خودشان را به من می‌چسباندند و این‌گونه به من تعرض می‌کردند. یکی از ابزارهایی که برای ترساندن استفاده می‌کردند، این بود که مدام تهدید می‌کردند اگر همکاری نکنی، به تو تجاوز می‌کنیم.»

به گفته او، در روزهای بازداشت، اقلیت‌های جنسی و جنسیتی علاوه بر کتک و تعرض جنسی، فشار روانی زیادی را تحمل می‌کنند: «من را از بقیه افراد جدا کرده بودند و این موضوع شرایط را برایم بسیار دشوارتر می‌کرد.»

او شب دستگیری را این‌طور روایت می‌کند: «چند نفر از افرادی که در تظاهرات بودند و ظاهری عادی مثل دیگر مردم داشتند، حتی ظاهرشان، ظاهر معمول افراد لباس شخصی نیز نبود، ما را در کوچه‌ای گیر انداختند و شروع به حرف زدن کردند و اجازه ندادند که برویم. در این فاصله با پلیس تماس گرفتند و این‌طور توانستند ما را دستگیر کنند.»

نگرانی سازمان‌های حقوق بشری کردستان درباره افرادی است که پس از دستگیری، خبری از آن‌ها نیست. فعالان رنگین‌کمانی کردستان از دستگیری زن هم‌جنس‌گرایی خبر می‌دهند که بیش از ۴۰ روز است که هیچ‌کس خبری از او ندارد. خانواده برای یافتن این زن بسیار تلاش کرده‌اند اما راه به جایی نبرده‌ و نتوانسته‌اند او را پیدا کنند.

موضوعی که شرایط را بیشتر دشوار می‌کند، این است که به دلیل اتفاقات و وضعیت پیش‌ آمده برای برخی از اعضای جامعه رنگین‌کمانی، فضا در بین اعضای این جامعه نا‌امن و نگران‌ کننده‌ است.

خبرهای رسیده از افرادی که دستگیر شده‌اند، باعث نگرانی آن‌هایی‌ شده است که در تجمعات شرکت می‌کنند.

علاوه بر این، فشاری که نیروهای امنیتی برای همکاری به این افراد می‌آورند، جو را نا‌آرام و ناامن کرده است. هرچند خود این افراد تمایلی به همکاری با نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ندارند اما تهدید به دستگیری و آشکار کردن هویت جنسی و جنسیتی‌شان برای خانواده، فشار روانی زیادی را به آن‌ها تحمیل می‌کند؛ خانواده‌هایی که خود یکی از مشکلات بزرگ اعضای جامعه رنگین‌کمانی هستند. اخبار به قتل رسیدن برخی از اعضای جامعه رنگین‌کمانی به دست خانواده و نزدیکان پس از آشکار شدن هویت جنسی و جنسیتی آن‌ها در چند سال گذشته، شاهدی برای این موضوع هستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy