Friday, Dec 30, 2022

صفحه نخست » تأملی در رد بقای خود از بعد جامعه شناختی، نادر وهابی

Nader_Vahabi.jpgدر سوگ زنده یاد محمد مرادی

روز دوشنبه غروب، ۵ دی ماه ۱۴۰۱ (۲۶ دسامبر ۲۰۲۲)، ساعت ۱۸ و ۳۰ به وقت محلی، محمد مرادی، متولد ۱۳۶۳، درکرمانشاه، متاهل، دانشجو، دراعتراض به شدت سرکوب خیزش اخیر درایران، برای جلب توجه افکارعمومی جهان، خود را به رود "رون" درلیون درمرکز فرانسه انداخت و غرق شد. "وقتی شما این ویدئو را می‌بینید من در رودخانه غرق شده‌ام. این یک خودکشی به خاطر مشکلات شخصی نیست. هدف من از این خودکشی، کشاندن توجه اروپاییان، کشورهای اروپایی و مردم غربی به مسئله ایران است".

خودکشی این جوان یک باردیگر بحث‌های قدیمی درعلوم اجتماعی در مورد خودکشی را مطرح می‌سازد که توجه بسیاری از جامعه شناسان، انسان شناسان، مورخان و روانشناسان را به خود جلب کرده است. دورکهیم نخستین جامعه شناس فرانسوی است که در پایان قرن ۱۹ (۱۸۹۷) علل زیستی، اقلیمی وروانشناختی در مورد تبیین خودکشی انسان را رد کرد بلکه انرا از بعد جامعه شناختی مورد بررسی قرار داد و معتقد بود که خودکشی امری اجتماعی است و دلایل اجتماعی دارد. دراین روش، انسان در تناقض بین بعد یکپارچگی، نظم اجتماعی و نیزانحطاط مقررات اخلاقی به زندگی خود خاتمه می‌دهد. که ناظر به عدم احساس تعلق فرد به جمع و ارزش‌های حاکمان است وبدین وسیله اعتراض خویش را به گونه‌ای افراطی بیان می‌دارد. جنگ، مشکلات عدیده اجتماعی، فساد اداری، نابرابری و شکاف طبقاتی، اکثر قریب به اتفاق انسان‌ها را به نوعی تقدیرگرایی می‌کشاند که از بیرون انسان را محاصره می‌کند و خواهان ادامه زندگی زیستی خویش است. از قضا در چنین شرایط هولناک و سردرگمی همگانی است که معدودی ازافراد (حتی به تعداد انگشتان دست) به دلایل گوناگون تربیتی، فردی، اراده گرایی فوق العاده بالا، این نظم اجتماعی کهن را برنمی تابند و علیه آن بپا می‌خیزند و با حب صیانت ذات که وجه مشترک قریب به اتفاق همه آحاد انسانی است، فاصله می‌گیرند و به زندگی دراین شرایط جانکاه پشت پا می‌زنند و به حیات خویش پایان می‌دهند. پیام انسانی این رویکرد، غرق شدن و ذوب فرد درآرمان عدالت اجتماعی والاتری است که بقای زیستی فرد دردرجه کمتری از کرامت انسانی قرار می‌گیرد و فرد به این باورمی رسد که برای راهگشایی باید به جامعه شک وارد کرد تا کل جامعه بپاخیزد و نظم پوسیده فعلی ویران گردد. در فهم حاضربا اطلاعات ناقص فعلی‌ام و با شنیدن مصاحبه یکی از نزدیکان این زنده یاد و بویژه در حد همان پیام کوتاه تودیع وی می‌توان گمانه زنی کرد که علت این خود کشی فشارهای سیاسی و اجتماعی سه ماه گذشته و مقاومت بی نظیر مردم میهن ما برزندگی این کنشگر فعال بود که وی را به این نتیجه رسانید که به این شیوه صدای تظلم مردم ایران باشد و چاره را در طبق اخلاص نمودن بزرگترین سرمایه انسانی خویش، جانش دید. پرسش مهم این است: در فرانسه حدود ۳۰۰۰۰ ایرانی داریم چرا فقط این جوان دست به خودکشی زد؟ مشکل بتوان با اطلاعات فعلی به آن پاسخ داد و نیازمند تحقیق گسترده تری است.
ضمن تسلیت به همسر، خانواده و به جامعه ماتم زاده میهن مان که پنجه در پنجه با یکی از مهیب ترین و خشن ترین ساختار سیاسی تاریخ معاصر ما قرار گرفته است، امیدوارم همگی ما بپا خیزیم تا هزینه کمتری برای بازگشت دموکراسی به ایران داده شود.

پاریس، نادر وهابی



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy