Tuesday, Jan 10, 2023

صفحه نخست » هشدار «خودی»‌ها به نظام

khodi.jpgهمکاری با روسیه همراه با سرکوب مردم و «انگولک خارجی‌» کار دست جمهوری اسلامی می‌دهد

کیهان لندن - با وجود نگرانی‌های شدید در مورد پشتیبانی جمهوری اسلامی از روسیه در جنگ علیه اوکراین با ارسال پهپادهای انتحاری، یک مقام ارشد دفاعی بریتانیا به «بریکینگ دیفنس» گفت که معتقد است تهران مرتکب «خطایی بزرگ» شده، زیرا این فرصتی برای قدرت‌های غربی است تا نقاط ضعف خود را در ارتباط با آن شناسایی کنند. همچنین کارشناسان در مورد اثربخشی هرگونه فناوری روسی که ممکن است در ازای آن به ایران منتقل شود ابراز تردید کرده‌اند.

جیمز هایپی از مقامات ارشد دفاعی انگلیس می‌گوید «استفاده گسترده روسیه از پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی» به اوکراینی‌ها و متحدان غربی آن‌ این امکان را داده است تا «نقاط ضعف فناوری ساخت [رژیم] ایران را شناسایی کنند و راه‌ حل‌های مؤثری برای مقابله با آنها ارائه دهند.»

مقامات آمریکایی و بریتانیایی مدعی شدند که تهران در ازای دریافت پهپادها، انواع فناوری‌های پیشرفته نظامی و پشتیبانی فنی از روسیه برای تقویت قدرت هوایی و پدافند هوایی جمهوری اسلامی دریافت خواهد کرد. اما با توجه به عملکرد ضعیف ارتش روسیه در اوکراین، این از نظر مقام ارشد دفاعی انگلیس چندان نگران کننده نیست.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

جیمز هایپی به «بریکینگ دیفنس» گفت: «جنگ اوکراین نشان داد که فناوری روسیه چندان پیچیده نیست و آنطور که انتظار می‌رفت در میدان نبرد کارآیی مؤثری نداشت. همسایگان ایران نباید زیاد نگران این موضوع باشند.»

برخی از تحلیلگران با ارزیابی این مقام بریتانیایی موافق‌اند. مائوریتزیو گری تحلیلگر پیشین صلح، امنیت و دفاع در فرماندهی ناتو در ایالات متحده گفت: «برای روسیه چندان فناوری متعارف مؤثری باقی نمانده زیرا آنها بیشتر ذخایر تسلیحاتی خود را در جنگ تمام کردند.»

گری خاطرنشان کرد: «تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا، روسیه را از فناوری مورد نیاز برای ساخت سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته خود محروم کرده است». او گفت: «من نمی‌دانم برای آنها چقدر تسلیحات باقی مانده‌ که بتواند به رژیم ایران هم برسد، اما فکر نمی‌کنم زیاد باشد.»

از سوی دیگر جیمز هایپی نیز گفت که بسیاری از کشورهایی که قبلا تسلیحات روسی می‌خریدند، به دلیل عملکرد ضعیف این سلاح‌ها در میدان نبرد در اوکراین، اکنون به دنبال منابع دیگری هستند.

با اینهمه بلال صعب کارشناس ارشد و مدیر برنامه امنیتی و دفاعی در مؤسسه خاورمیانه هشدار می‌دهد: «این واقعیت که روس‌ها نتوانسته‌اند بطور مؤثر از فناوری تسلیحات خود در اوکراین استفاده کنند، به این معنا نیست که ایرانی‌ها نیز قادر به استفاده مؤثر از هرگونه فناوری جدید تسلیحاتی (ارائه شده توسط روسیه) در عملیات خود نیستند.»

صعب می‌افزاید: «این بدان معنی نیست که ایرانی‌ها قطعاً می‌توانند بهتر از روس‌ها از فناوری‌های آنها استفاده کنند، اما با توجه به سابقه موفق در حملات هوایی در منطقه با استفاده از پهپاد و موشک‌های کروز، این احتمال وجود دارد که بتوانند بهتر عمل کنند.»

«انگولک خارجی»!

در ایران حکومت امیدوار شده در ازای کمک پهپادی به روسیه جنگنده‌های «سوخو ۲۵» و موشک روسی دریافت می‌کند اما نصرت‌الله تاجیک دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی معتقد است «نزدیکی به روسیه کار دست ایران داد!» او توضیح داده است «ارسال پهپاد به روسیه به یک تهدید استراتژیک تبدیل شده که می‌تواند تبعاتی برای امنیت ملّی داشته باشد.»

وی تأکید کرده «آنچه غربی‌ها را حساس کرده صرفاً تبعات التهابات اجتماعی ایران یا فروش پهپاد به روسیه نیست بلکه همکاری‌های نظامی روسیه و ایران با گرفتن هواپیما‌های سوخو ۳۵ روسی است که دو کشور را بیش از گذشته بهم نزدیک می‌کند. جدا از اعتراضات بحق مردم، بخشی از انگولک خارجی نیز به همین نزدیکی برمی‌گردد.»

تاجیک تأکید کرده «تشدید برخوردهای تند با اعتراضات، چشم‌انداز احیای برجام را تیره‌تر کرده است.»

در این میان، سناتور باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با بازنشر توییت فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین درباره انهدام ۹۴ پهپاد «شاهد» ساخت جمهوری اسلامی در چند روز اخیر، نوشت: «این یادآوری مهمی است، رژیم ایران همانطور که مردم خود را در خانه می‌کشد، در حمله غیرقانونی روسیه به غیرنظامیان اوکراینی نیز شریک است.» سناتور منندز افزود: «این رژیم برای چیزی جز بقای خود ارزش قائل نیست.»

اینهمه در شرایطی است که قرار است اروپایی‌ها ۱۶ ژانویه (۲۶ دی‌ماه) در مورد قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی تصمیم‌گیری کنند. در شبکه‌های اجتماعی ایرانی‌ها هشتگ «IRGCterrorists#» را فعال کرده‌اند تا اعلام کنند آنها نیز سپاه پاسداران را یک تشکیلات تروریستی می‌دانند.

با این حال انگیزه کشورهای اروپایی برای تروریستی شناختن سپاه پاسداران متفاوت است. برای برخی از دولت‌های غربی مقابله با ارسال پهپاد به روسیه توسط جمهوری اسلامی در اولویت قرار دارد و برخی دیگر بیشتر مسائل حقوق بشری و سرکوب معترضان و همچنین فعالیت‌های تروریستی عوامل سپاه در خاک اروپا را تهدید اصلی می‌دانند. اما همگی آنها در مورد ضرورت مقابله با دستیابی رژیم ایران به سلاح اتمی دیدگاه مشترک دارند.

برخی سناتورهای فرانسه اخیراً طرحی را به مجلس سنای این کشور ارائه کرده‌اند که از فرانسه و اتحادیه اروپا می‌خواهد سپاه پاسداران را به فهرست سازمان‌های تروریستی اضافه کنند، به مذاکرات هسته‌ای پایان دهند، تحریم‌های جدیدی علیه بانک‌های مرتبط با جمهوری اسلامی اعمال کنند و حریم هوایی را به روی هواپیماهای تحت مالکیت یا ثبت شده در جمهوری اسلامی ببندند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy