Sunday, Jan 15, 2023

صفحه نخست » دوتابعیتی ایرانی/اروپایی که قبل از علیرضا اکبری به‌دست جمهوری اسلامی اعدام شد

bahrami.jpgرادیو بین المللی فرانسه - علیرضا اکبری، دوتابعیتی ایرانی/بریتانیایی که به اتهام جاسوسی اعدام شد، واکنش‌های تند دولت‌های اروپایی را به دنبال داشت. در سال ۲٠۱۱، خانم زهرا (سارا) بهرامی، دوتابعیتی ایرانی/هلندی به اتهام قاچاق مواد مخدر و عضویت در انجمن پادشاهی ایران به دار آویخته شده بود.

در جمهوری اسلامی تاکنون چند تبعۀ افغانستان به اتهام قاچاق مواد مخدر اعدام شده‌اند. اما اعدام اتباع اروپایی توسط این نظام تنها در یک مورد اتفاق افتاده بود، هرچند که حکومت تهران تابعیت دوم را به رسمیت نمی‌شناسد.

از نگاه لندن، علیرضا اکبری نخستین بریتانیایی اعدام‌شده در تاریخ ایران محسوب می‌شود.

اعدام زهرا بهرامی

در سال ۲٠۱۱، وزارت امور خارجۀ فرانسه اعدام زهرا بهرامی را محکوم کرد و آن را نخستین اعدام یک اروپایی در ایران دانست.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

خانم بهرامی سه روز بعد از شرکت در تظاهرات جنبش سبز، در دی‌ماه ۱۳٨٨ بازداشت شد. بعد از شروع اعتراضات نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد ٨٨، تظاهرات روزهای تاسوعا و عاشورای آن سال (۵ و ۶ دی)، خونین‌ترین برخورد میان معترضان و نیروهای حکومتی بود که شمار قربانیانش هنوز به درستی معلوم نیست. به نوشتۀ ویکیپدیا، تنها در تهران یازده نفر کشته شدند. شمار بازداشت شد‌گان نیز بیش از هزار نفر بود.

زهرا بهرامی که در همان روزهای سرکوب شدید دستگیر شد، حدود یک سال بعد، با حکم قاضی صلواتی اعدام شد (٩ بهمن ۱۳٨٩). رسانه‌های جمهوری اسلامی گفتند که در بازجویی از منزل وی نزدیک به یک کیلو کوکائین و تریاک کشف شده است. وی در عین حال به همکاری با انجمن پادشاهی ایران متهم شده بود. اما زهرا بهرامی این اتهامات را رد کرده و گفته بود که زیر فشار بازجویان مجبور به اعترافات دروغین شده است.

در پی اعدام وی، دولت هلند روابط خود را با تهران به حال تعلیق درآورد. اما پروندۀ زهرا بهرامی کم‌کم فراموش شد، بدون این که جزییات آن و حقیقت رویدادها معلوم گردد.

با اعدام علیرضا اکبری، رژیم جمهوری اسلامی یکی دیگر از خطوط قرمز در روابط بین‌الملل را زیر پا می‌گذارد. هرچند این پرونده نیز دارای ابهامات زیاد است، اما اعدام یک شهروند بریتانیا، بدون محاکمۀ روشن، رویدادی بسیار کم‌سابقه و استثنایی به شمار می‌آید. اجرای این حکم در عین حال نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی از هرنوع تجدیدنظر در روابطش با غرب قطع امید کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy