Monday, Jan 30, 2023

صفحه نخست » ابعاد حمله اسرائیل به مراکز حساس هسته‌ای و نظامی، مرتضی اسماعیل‌پور

Morteza_Esmaeilpour.jpg۱-رویدادهای شب گذشته در ایران اقدامی از پیش برنامه‌ریزی شده و براساس پیاده‌سازی اهداف سازمان اطلاعات و عملیات ویژه (موساد) بود و ارتباطی به دولت بنیامین‌ نتانیاهو نداشت. در نگاه اول شاید مخاطب تعجب کند که به چه دلیل نام سازمان اطلاعاتی خارجی اسرائیل در این شرایط فراتر از دولت اسرائیل مطرح می‌شود. این سازمان امنیتی نه براساس دستورات دولت بلکه براساس منافع ملی و امنیت‌ملی کشور اسرائیل اهدافی را برنامه ریزی می‌کند و در نهایت با اجرای آن ضمانت امنیت ملی این کشور را تضمین می‌کند.

۲-هرچند اقدام موساد ارتباط مستقیمی با دولت ندارد اما هماهنگی و برنامه‌ریزی کلان ان بدون مشارکت دولت امکان‌پذیر نیست و نکته بالا به این دلیل بود که اشاره کنم این اقدام در دستور کار موساد بود و اجرای آن رویکردی پیشگیرانه بود. بنیامین نتانیاهو در اسرائیل به این معروف است که می‌تواند چهره خود را در رسانه‌ها خوب پیش ببرد و نشان دهد تمام تصمیمات از سوی او گرفته می‌شود! این تحلیل است و شخصا معتقدم نتانیاهو به خوبی ایران را می‌شناسد و می‌داند چه بگوید و چه رفتاری داشته باشد.

۳- تمام عملیات‌های موساد به جز موارد خاص در دیرهنگام ایران صورت می‌گیرد که از عمده دلایل این رفتار عدم رویداد تلخ انسانی‌ست. اسرائیلی‌ها معتقدند که نباید شهروندان ایرانی در جدال آنان با جمهوری‌اسلامی هزینه جانی بدهند. البته این نکته که عملیات در شب برای یک سیستم امنیتی عقلانی‌تر است و دید برای جمهوری‌اسلامی محدود است می‌تواند دست‌بالا را در اختیار اسرائیل نگه‌دارد.

۴- با توجه به انهدام مراکز حساس که مرتبط به ساخت سانتیفیوژها و پهپاده‌ها در ایران بود می‌توان گفت که اقدام موساد در مسیر عقب بردن رژیم در اهداف هسته‌ای و جنگی در اوکراین است. موساد مراکز ساخت مهمات و موشکی را مورد هدف قرار داده است چرا که دو هدف بزرگ موساد ۱- مانع از رسیدن رژیم به سلاح هسته‌ای و ۲- مانع از دستیابی رژیم به موشک‌های قاره‌پیما است.

۵- با توجه به افزایش مانورهای نظامی و مشارکت کشوری همچنان آمریکا در مانورهای یکسال گذشته اسرائیل درمی‌یابیم که اسرائیل دولت آمریکا را همراه خود دارد. طی یکسال اخیر ۳ مانور نظامی بسیار بزرگ در منطقه توسط اسرائیل و آمریکا برگزار شده است که می‌توان گفت در این مدت تمام اهداف را چندین مرتبه تمرین کرده‌اند و با توجه به اینکه رژیم اسلامی تنها ضربه خور در تنش دیشب بود گویا اهداف تمرین‌شده به خوبی اجرا شده است.

۶- این احتمال وجود دارد که پلن ۵۲ مرکز حساس رژیم پس از گذشت ۳ سال از مطرح کردن آن طرح در حال اجرا است. دونالد ترامپ ۳ سال پیش از هدف‌گذاری ۵۲ نقطه حساس در ایران سخن گفته بود که این اهداف دیشب از جمله آن نقاط محسوب می‌شود.

۷- اسرائیل شب گذشته همزمان با اقداماتی که در چندین شهر ایران انجام داد مواضع جمهوری‌اسلامی را در سوریه مورد هدف قرار داد که این اقدام می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که در یادداشت دیگری مفصل خواهم نوشت اما در این حد باید اشاره کنم که این اقدام نشان می‌دهد آمریکا در خصوص همراهی اسرائیل تمام‌قد همراه است و کشورهای منطقه نیز در جریان این رویدادها بودند. تحت فشار قرار دادن رژیم اسلامی در سوریه می‌تواند نشان دهنده آن باشد که اسرائیل آمادگی حمله به چندین مواضع چه در داخل کشور چه در خارج از ایران را داراست.

در واقعه شب گذشته دلایل متعدد دیگر نیز وجود دارد از جمله اینکه موساد و دولت اسرائیل قصد تحقیر رژیم را داشتند و یا اسرائیل به دنبال آن بود که آمادگی رژیم اسلامی را مورد سنجش قرار دهد.

مرتضی اسماعیل‌پور



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy