Wednesday, Feb 15, 2023

صفحه نخست » مذاکره‌کننده ارشد روسیه: آمریکا و اروپا یک برنامه پنهان در مورد ایران دارند

ulianov.jpgرادیو فردا - مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات احیای برجام مدعی شد که به نظر می‌رسد آمریکا و سه قدرت اروپایی درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی «یک برنامه پنهان دارند».

میخائیل اولیانوف روز چهارشنبه ۲۶ بهمن در واکنش به موضع اخیر چین درباره برجام در توئیتی نوشت: «بدون شک چین به برجام پایبند است. پرسش این است که آمریکا و سه کشور اروپایی تا چه اندازه به احیای توافق هسته‌ای و حفظ پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای متعهد هستند».

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با بیان این‌که این موضوع «امروز یک علامت سوال بزرگ است»، این ادعا را مطرح کرد که «به نظر می‌رسد آنان [آمریکا و قدرت‌های اروپایی] یک برنامه پنهانی دارند».

آقای اولیانوف توضیح بیشتری در این زمینه نداد.

شی جین‌پینگ ، رئیس‌جمهور چین، در جریان سفر ابراهیم رئیسی همتای ایرانی‌اش به پکن گفت که این کشور به «مشارکت سازنده» خود در مذاکرات برای احیای برجام ادامه خواهد داد.

این اظهارات در حالی است که این مذاکرات ماه‌هاست متوقف شده است و آمریکا به‌دلیل شروط جدید جمهوری اسلامی، سرکوب اعتراضات سراسری در ایران و ارسال تسلیحات از سوی تهران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، اعلام کرده که مذاکرات احیای برجام در حال حاضر در اولویت کاخ سفید قرار ندارد.

با این حال، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، پیشتر در پاسخ به پرسشی درباره برجام، گفته بود دولت آمریکا هرگز نگفته که دیپلماسی مرده است، دیپلماسی «نقطه پایان ندارد».

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در وین که اواخر تابستان برگزار شد کمک چندانی به احیای این توافق نکرد و جمهوری اسلامی متن توافق احتمالی را که از سوی اتحادیه اروپا تدوین شد، هنوز نپذیرفته است.

این در حالی است که برنامه هسته‌ای ایران از آن زمان بیشتر از تعهدات خود در چارچوب برجام عدول کرده که همین امر انتقاد قدرت‌های غربی را برانگیخته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۱۲ بهمن خبر داد که جمهوری اسلامی ایران بدون اطلاع این نهاد، تغییراتی را در اتصال دو مجموعه از سانتریفوژهای غنی‌سازی ۶۰ درصدی در تاسیسات غنی‌سازی فردو ایجاد کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy