Wednesday, Feb 15, 2023

صفحه نخست » زلزله‌ در دماوند و صدای مهیب در کرمان

atash.jpgکیهان لندن - در ساعت ۱۲ و ۳۱ دقیقه و ۴۷ ثانیه ظهر امروز چهارشنبه ۲۶ بهمن‌ماه زلزله‌ای به بزرگی ۳/۳ ریشتر در عمق ۹ کیلومتری دماوند در استان تهران رخ داد.

کانون این زلزله در ۸ کیلومتری دماوند، ۱۱ کیلومتر رودهن و ۱۵ کیلومتری بومهن گزارش شده است.

همچنین در حدود ساعت ۱۲ ظهر امروز صدای مهیبی در بیشتر نقاط شهر کرمان شنیده شد که به گفته برخی از شهروندان کرمان همراه با لرزش ساختمان بوده است.

رحمان جلالی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان در اینباره گفته است: هنوز علت مشخص نیست.

بنا بر این گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشور هیچ زلزله‌ای در شهر کرمان ثبت نکرده است. تا زمان تنظیم این گزارش در بعد از ظهر چهارشنبه نیز همچنان اطلاعات تازه‌ای درباره این صدای مهیب منتشر نشده است.

این رویدادها درست مدتی پس از زلزله اخیر در خوی اتفاق افتاده است. زلزله اصلی در شهر خوی روز شنبه ۸ بهمن به بزرگی ۵/۹ ریشتر رخ داد و پس‌لرزه‌های آن چهار مورد بین ۴ تا ۵ ریشتر، ۲۲ مورد بین ۳ تا ۴ و ۴۰ مورد بین ۲ تا ۳ ریشتر قدرت داشتند.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

با وجود این، پس از وقوع هر زلزله در کشور، مقامات مسئول با سردادن شعارهای تکراری برای مقابله با زلزله احتمالی راهکار ارائه می‌دهند. نه تنها این، بلکه به تازگی ادعا شد که سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی و پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی در حال ساخت ماهواره‌ای برای پیش‌بینی زلزله هستند! حسن زمانیان رئیس سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی در همین ارتباط گفت «ماهواره آیات» با هدف پیش‌بینی زلزله و تخمین زیان و آسیب طراحی شده است!

در عین حال پس از هر زلزله همواره درباره وقوع زمین لرزه در کلانشهر‌ها به ویژه تهران هشدار داده می‌شود! آنهم در حالی که معلوم نیست با «هشدار» چگونه می‌توان میلیون‌ها تن را از آوار ساختمان‌‌های بسازوبفروش و برج‌های غیراستاندارد محافظت کرد!

دو روز پیش نیز رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفته بود:«شهر تهران به دلیل نوع گسل‌هایی که در این شهر وجود دارد، پتانسیل وقوع زلزله‌هایی با توان لرزه‌خیزی با بزرگی ۷ ریشتر را دارد.»

در همین ارتباط معاون آمادگی و عملیات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از برگزاری تمرین سراسری دورمیزی با سناریوی زلزله فرضی ۷/۲ ریشتری در اواسط هفته جاری خبر داد و گفت: «امروز تمرین سراسری دورمیزی با سناریوی وقوع زلزله ۷/۲ ریشتری در تهران با مشارکت دستگاه‌های مختلف و کارگروه‌های تخصصی مدیریت بحران از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار می‌شود.»

سخنان مقامات سازمان پیشگیری ومدیریت بحران شهر تهران در حالیست که سال‌هاست کارشناسان مختلف نسبت به وقوع زلزله مرگبار در تهران به دلیل بافت فرسوده و بناهای غیراستاندارد هشدار می‌دهند.

در اواسط بهمن‌ماه مهدی چمران در حاشیه یکصد و بیست و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان این مطلب افزود: «اگر زلزله‌ای رخ دهد خرابی‌های فراوانی در این بافت خواهیم داشت، این زلزله‌ها هشدارهای مرتبی است که به همه مسئولان و کسانی که در بافت فرسوده مسکن می‌سازند، داده می‌شود.»

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه «۴هزار بافت فرسوده تهران خطری بیخ گوش ما است و نباید از این موضوع غفلت کنیم» ادعا کرد:« البته ایمن‌سازی تهران را در برنامه چهارم توسعه مورد توجه قرار داده‌ایم.»

با گذشت چند روز از وقوع زلزله‌ای به بزرگی ۵/۹ ریشتر در شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی و با وجود سرمای شدید هوا، همچنان شهروندان منتظر ارائه کمک‌رسانی موثر و کارآمد مسئولان هستند. اما پس از زلزله بزرگی که ترکیه و سوریه را لرزاندو هزاران نفر را زیر آوار خود مدفون کرد، بلافاصله مقامات جمهوری اسلامی برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان سوری اعلام آمادگی کردند.

شیوه کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان شهرستان خوی در روزهای گذشته بار دیگر نشان داد مدیریت بحران در جمهوری اسلامی با «بحران» روبروست و مردم در سرمای شدید همچنان بر ویرانه‌های خانه‌ و کاشانه خود سرگردان و نیازمند نان و غذای گرم و وسایل گرم‌کننده و اسکان موقت هستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy