Thursday, Mar 2, 2023

صفحه نخست » اولین قدم برای تعقیب کیفری بین‌المللی‌ مقام‌ها و ماموران نظام جمهوری اسلامی

UN.jpgدرخواست هیئت حقیقت‌یاب بین‌المللی، برای شناسایی عاملان سرکوب و نقض حقوق بشر در ایران

صدای آمریکا - هیئت حقیقت‌یاب بین‌المللی مستقل در مورد نقض حقوق بشر جمهوری اسلامی از همه مردم خواست تا گزارشها و اسناد خود درباره «نقض حقوق بشر» در ایران را برای این هیئت ارسال کنند.

این هیئت، سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات، بازداشت‌های خودسرانه، حبس، خشونت جنسی و جنسیتی، استفاده بیش از حد از زور، شکنجه، ناپدیدسازی اجباری و سایر رفتارهای غیرانسانی را از جمله موارد نقض حقوق بشر عنوان کرده است.

هیئت حقیقت‌یاب بین‌المللی که توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل تشکیل شده، در فراخوانی از همه افراد ‌و گروه‌ها خواست تا گزارشها و اسناد خود درباره نقض حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها را به آدرس الکترونیکی submissions-ffmiran@un.org ارسال کنند.

این هیئت همچنین از مردم خواست هویت افراد مسئول، از جمله نیروهای امنیتی، نهادهای قضایی، مؤسسات و افرادی که در جایگاه‌های گوناگون، موارد اتهامی نقض حقوق بشر را مرتکب شده یا ممکن ساخته‌اند نیز برای شناسایی، در گزارشهای خود درج کنند.

در پی سرکوب خشونت‌بار اعتراضات اخیر در ایران که پس از مرگ مهسا امینی در گشت ارشاد آغاز شد، بسیاری از فعالان حقوق بشر خواستار ایجاد یک هیئت حقیقت یاب در مورد اقدامات جمهوری اسلامی شدند.

در سی‌وپنجمین نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل که روز پنجشنبه سوم آذر برگزار شد کشورهای عضو اقدام به رای‌گیری کردند که با ۲۵ رای مثبت، شش رای منفی و ۱۶ رای ممتنع، قطعنامه تشکیل هیئت حقیقت‌یاب برای ایران تصویب شد.


هیات حقیقت‌یاب بین‌المللی درباره ایران چیست؟

ایران وایر- هیات حقیقت‌یاب، یک گروه مستقل بین‌المللی متشکل از حقوقدانان خواهد بود که براساس قطعنامه ۳آذر ۱۴۰۱ شورای حقوق‌بشر تاسیس شده است. این هیات با بررسی شواهد شامل عکس‌ها، ویدیوها، مصاحبه با قربانیان بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه، ضرب‌و‌شتم، ربایش، آزار و اذیت‌های جنسی و بازماندگان کشته شدگان، مشخص خواهد کرد که آیا مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و ماموران آن، مرتکب نقض حقوق‌بشر و نقض تعهدات داخلی و بین‌المللی ایران شده‌اند یا نه؛ و اگر این قوانین را نقض کردند چه مواردی بوده و میزان و ابعاد آن تا چه حد است؟

قطعنامه تاریخی درباره ایران چه می گوید؟

قطعنامه ۳آذر ۱۴۰۱، دارای ۸ بند مقدماتی و ۱۰ بند اجرایی است. قطعنامه در بندهای مقدماتی، موارد ادعایی نقض حقوق‌بشر از سوی جمهوری اسلامی به مرگ صدها معترض مسالمت‌جو، از جمله کودکان و افراد زیر ۱۸ سال، دستگیر‌های خودسرانه، شکنجه، تجاوز و آزار جنسی در زندان‌ها در مورد بزرگسالان و کودکان و حبس افراد در مراکز درمانی روانی اشاره کرده، و در بندهای اجرایی با تاسیس یک هیات حقیقت‌یاب، برای اولین‌بار در تاریخ جمهوری اسلامی، گروهی را مامور کشف موارد نقض حقوق‌بشر توسط ایران کرده است.

هیات حقیقت‌یاب نقض حقوق‌بشر، همه دوران جمهوری اسلامی را بررسی خواهد کرد؟

خیر. ماموریت این هیات حقیقت‌یاب، صرفا کشف و گزارش موارد نقض حقوق‌بشر از تاریخ ۲۶شهریور۱۴۰۱ به بعد است. این تاریخ، شروع اعتراضات به مرگ «مهسا امینی» و سپس آغاز سرکوب‌های مرگبار جمهوری اسلامی است.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

پس از ارائه گزارش هیات حقیقت‌یاب چه خواهد شد؟

براساس شواهد موجود از سرکوب مرگبار، خونین و بی‌رحمانه معترضان توسط جمهوری اسلامی ایران، احتمال اینکه مقام‌ها و ماموران نظام حاکم بر ایران متهم به نقض فاحش حقوق‌بشر شوند، وجود دارد. در این صورت، سازمان ملل ممکن و محتمل است وارد مرحله تاسیس دادگاه‌های منطقه‌ای یا بین‌المللی، برای تعقیب کیفری متهمان شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy