Wednesday, Mar 1, 2023

صفحه نخست » بحران اقتصادی و عدم مشروعیت داخلی دست رژیم ایران را برای راه انداختن جنگ بسته است

kayhan.jpgکیهان لندن - همزمان با انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره کشف ذرات اورانیوم با غلظت ۸۴ درصد در تأسیسات زیرزمینی فُردو، پایگاه خبری «آکسیوس» گزارش داد ران درمر وزیر امور راهبردی اسرائیل و تزاچی هنگبی مشاور امنیت ملی اسرائیل، اوایل هفته آینده برای دیدار با مقامات ارشد دولت جو بایدن به واشنگتن سفر می‌کنند. محور گفتگوهای آنها مقابله با تهدیدات جمهوری اسلامی خواهد بود.

مقامات جمهوری اسلامی گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را توطئه موساد برای افزایش فشار علیه جمهوری اسلامی در آستانه برگزاری نشست شورای حکام می‌دانند.

سارا فلاحی رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی ادعا کرده آژانس اعضای سرویس‌های جاسوسی را برای بازرسی می‌فرستد.

کالین کال معاون وزیر دفاع آمریکا به کمیته خدمات نظامی مجلس نمایندگان آمریکا گفته جمهوری اسلامی می‌تواند «در مدت ۱۲ روز» مواد شکاف‌پذیر هسته‌ای لازم را برای ساخت یک بمب هسته‌ای تولید کند، در حالی که در سال ۲۰۱۸ برای چنین کاری ۱۲ ماه زمان لازم داشت.

باب منندز سناتور دموکرات در واکنش به غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران گفته «نمی‌دانم چه اتفاقی باید رخ دهد تا دولت آمریکا بفهمد که رژیم ایران راهش را تغییر نمی‌دهد، بلکه برعکس، اقدامات خود را تشدید هم می‌کند.»

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

همزمان با این رویدادها آمریکا و تایلند میزبان بزرگترین رزمایش نظامی چندملیتی منطقه آسیا- اقیانوسیه موسوم به «کبرای طلایی» در آب‌های اقیانوس هند هستند. حدود ۱۰ هزار نیرو از ۳۰ کشور جهان در این رزمایش حضور دارند.

محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی در واکنش به مانور بزرگ آمریکا و متحدانش می‌گوید آمریکایی‌ها روحیه‌شان را از دست داده‌اند و برگزاری این رزمایش برای روحیه دادن به نیروهایشان است. همزمان شایعاتی در مورد احتمال اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی مطرح شده بود اما آشتیانی در پاسخ به پرسشی درباره «خطر این رزمایش برای جمهوری اسلامی» تأکید کرد: «همیشه هوشیار هستیم و رصد و مراقبت می‌کنیم و کاملاً همه چیز را زیر نظر داریم اما چنین استنباطی هم نداریم.»

اما حتا در رده‌های فرماندهی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز لحن فرماندهان علیه آمریکا و اسرائیل تفاوت زیادی دارد. جدی‌تر شدن موضوع اقدام نظامی علیه تأسیسات استراتژیک جمهوری اسلامی، تهران را وادار به واکنش کرده است. به بن‌بست رسیدن مذاکرات برجام یکی از دلایل اصلی برای جدی‌تر شدن استفاده از گزینه نظامی علیه جمهوری اسلامی است.

بودجه پنتاگون برای جنگ احتمالی با رژیم ایران

برخی منابع آمریکایی گزارش می‌دهند بر اساس یک دفترچه راهنمای طبقه‌بندی شده درباره بودجه پنتاگون، ارتش آمریکا هزینه‌هایی برای عملیات احتمالی مخفی مربوط به برنامه جنگ با رژیم ایران اختصاص داده است.

سرلشکر اودد باسیوک فرمانده بخش عملیات ارتش اسرائیل فاش کرد در یک ماه گذشته، ایران دو بار برای حمله به شناورهای اسرائیلی در دریای عرب تلاش کرد و شکست خورد و این کار را با استفاده از پهپاد انجام داد که در جنگ اوکراین و روسیه نیز از آنها استفاده کرده است.

غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت «خاتم الانبیاء» می‌گوید: «ما هشدار می‌دهیم به آمریکایی‌ها، هرگونه حمایت از اقدامات رژیم صهیونیستی علیه ایران، به خطر انداختن جان سربازان آمریکایی در منطقه است.»

اینکه تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی روی «مذاکرات» (هرچند به دروغ) تأکید می‌کنند و در عمل دست به تحرکات ایذایی علیه اسرائیل و منافع غربی‌ها و متحدانش در منطقه می‌زنند از یکسو نشانه اختلاف در رده‌های بالای نظام است و از سوی دیگر، می‌توان آن را پوششی برای افزایش سطح تهدیدات و همزمان انکار کلامی آن به اسم مذاکره دانست.

اخیراً دو ناو جنگی ارتش جمهوری اسلامی در بندر ریودوژانیرو پهلو گرفتند. همزمان مقامات نظامی جمهوری اسلامی ادعا دارند «برخی کشورها در صف خرید محصولات دفاعی ما ایستاده‌اند.»

هرقدر سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران به سطح مورد نیاز تولید تسلیحات (۹۰ درصد) بیشتر نزدیک‌ می‌شود، ادعای نیروهای مسلّح جمهوری اسلامی در مورد تقویت و افزایش توانایی‌های پدافند هوایی نیز افزایش می‌یابد. رزمایش سه روزه «مدافعان آسمان ولایت» دهم اسفند در ایران به پایان رسید. در این رزمایش پدافند ارتش و سپاه پاسداران همکاری داشتند. ادعا می‌شود جمهوری اسلامی دارای «شبکه یکپارچه» پدافندی است.

شواهد نشان می‌دهد جمهوری اسلامی برای راه انداختن یک درگیری نظامی هرچند محدود اما بسیار مستعد است. درگیری‌های مرزی با جمهوری آذربایجان و تحرکات نظامی در کردستان عراق یا تنش با نیروهای طالبان و یا ناامن کردن آبراهه‌ها از علائم آن است.

با اینهمه برخی تحلیلگران نیز معتقدند رژیم ایران نه بودجه‌ای برای آغاز جنگ دارد و نه می‌تواند روی تجهیزات فرسوده نظامی خود حساب باز کند. از آن مهم‌تر جمهوری اسلامی پایگاه اجتماعی و مشروعیت داخلی خود را از دست داده است. عدم حمایت عمومی از یک حکومت ریسک ورود به یک جنگ را برای رهبرانش زیاد می‌کند. در حالی که حکومت تلاش می‌کند تا خود را به عنوان یک قدرت نظامی قلمداد کند اما هم بحران اقتصادی و هم عدم مشروعیت داخلی، دست رژیم ایران را برای راه انداختن جنگ می‌بندد.

در همین ارتباط شاهزاده رضا پهلوی در جریان تور اروپایی خود به مقامات غربی تأکید کرد تشدید فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی و حمایت حداکثری از مردم برای «تغییر رژیم» مطمئن‌ترین گزینه‌ها برای کاهش احتمال جنگ است.

هرچند مقامات اسرائیل تأکید می‌کنند که غرب باید «گزینه معتبر نظامی» علیه جمهوری اسلامی را روی میز بگذارد اما به نظر می‌رسد دولت‌های قدرتمند اروپایی و آمریکا در مورد نوع برخورد با جمهوری اسلامی هنوز به جمع‌بندی مشترک نرسیده‌اند. اگرچه دامنه تهدیدات رژیم ایران بسیار فراتر از فعالیت‌های اتمی آن است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy